Man lever så länge man lär

Detta inlägg ingår i min serie, Tema: Semester – en bild om dagen.

Detta var en ganska stillsam dag som tog rejäl fart först framåt kvällen då en handfull vänner samlades för gemensamt avnjutande av middag på en trevlig uteservering i Hammarby Sjöstad. Jimmys Marina Steakhouse har funkat förr. Föga förvånande såg jag inte skymten av den färgglada tygkossan från föregående besök.

Dagens foto avbildar min mumsiga förrätt – rödvinskokta päron med grönmögelost och rostade pinjenötter samt gröna blad. Päronet som skymtar till höger såg ut som en kokt, skalad rödbeta. Med pinne. Smaken var förstås en helt annan. Känslan av smakkombinationen av detta päron och osten påminde faktiskt en del om vad som händer när man får rätt sorts blå- eller grönmögelost på pepparkaka – en helt annan smak uppstår och dansar samba med smaklökarna.

Den här bilden blev en smula bättre med hjälp av Lightrooms autojustering av vitbalans. Jag har alltså nu installerat Adobe Lightroom och ska ta mig tid att lära mig använda programmet också. Det tar emot för det är ju jobbigt att ta sig över tröskeln, men det lilla jag set hittills verkar oerhört lovande så jag tror att det är ett måste. Och då menar jag inte att programmet verkar krångligt utan att Lightroom är här för att stanna och därmed värt att lära sig ordentligt.

Kommentera

Etikettmoln

