Man lever så länge man lär

Detta inlägg ingår i min serie, Tema: Semester – en bild om dagen.

Den här söndagen var en riktig vilodag och inga som helst bilder blev tagna förrän jag närmare solnedgången föreslog en liten fotopromenad (för att hålla igång projektet) och vi vandrade genom Tantolunden, där gräset är alldeles torrt och sönderbränt. Tanto för mig är förknippat med fräscha blomster, så det här var tämligen deprimerande.

Jag hade lånat sambons vidvinkelobjektiv och var både oinspirerad och villrådig kring hur man behöver tänka och ”se” potentiella bilder när man har ett dylikt på kameran. Tänk att det ska vara så jobbigt att tänka annorlunda! Mer eller mindre teleeffekt fixar jag rätt bra, tycker jag – i dagsläget är jag betydligt mer van vid 100mm än vid 50mm. Jag ser ungefär hur nära jag kan eller behöver gå och bildkomposition som sådan är inte alltför knepig. Kanske borde jag hellre försöka lära mig behärska en sak åt gången än att blanda friskt? Fast variation är roligt och man måste inte alltid vara systematisk. Äsch, jag får stå ut med att resultaten blir sisådär – en vacker dag trillar väl den kronan också ned.

Dagens bild blir ett par på picknick, just som solen börjar närma sig hustaken över Högalid strax efter klockan nio.

Kommentarer till: "Tema: Semester – foto 14, 18 juli" (2)

  1. Fantastiskt ljus!

  2. @snowflake: Motljus, strax innan det var dags för solen att krypa ned bakom husen. Ljuset är bland det intressantaste med att fotografera, tycker jag – och det mest frustrerande också. :)

    Och nu när jag använder Lightroom kan jag inte låta bli att tänka på hur mycket läckrare bilden kanske hade kunnat bli om jag använt Lr för att göra justeringar….

Kommentera

Etikettmoln

