Man lever så länge man lär

Detta inlägg ingår i min serie, Tema: Semester – en bild om dagen.

Den här dagen ägnades huvudsakligen åt att färdas per bil från Luleå via Överkalix och Pajala till slutdestinationen Kolari. Vi valde en väg som bl.a tog oss förbi mormors och morfars gravplats respektive gamla hus. Väl framme i Kolari fick vi uppleva vad som enligt uppgift var den sista midnattssolen för i år. De dumma renar vi passerade på vägen hade trafikvett och flyttade sig så snart vi kom i närheten, vilket gjorde att jag aldrig kom nära nog att fotografera dem.

Dagens bild får bli en klassisk kottsamling. Min pappa plockade alltid kottar från gräsmattan och här gjorde man likadant. Allt för att vara snäll mot gräsklipparen, förmodar jag. Och tallkottar är enligt min mening fina.

IMG_4566

En anmärkningsvärd detalj beträffande bilden är att den togs med slutartid på 1/30 sekund, vilket normalt sett brukar innebära skakoskärpa. Nu låg jag på mage med båda armbågarna i marken när jag tog bilden (minns däremot inte om jag använde fördröjd utlösning eller ej) så kanske var det det som gjorde att jag slapp sådant den här gången.

Ytterligare några få bilder från dagen kan beskådas på Flickr.

Kommentera

Etikettmoln

