Man lever så länge man lär

Den andra semesterdagen bjöd utöver fotopromenaden i Kista på ytterligare inköp av fotoutrustning. Vi tog tunnelbanan in till Fridhemsplan och traskade in på Japan Photo, där vi fångades upp av en trevlig säljare som gärna visade och diskuterade för- och nackdelar med de olika stativ och -huvuden de hade inne.

Vad jag planerat att köpa vid det här tillfället var en trådlös fjärrutlösare, i den mån en dylik fanns inne (på andra ställen vi besökt fanns ingen RC-6:a), men eftersom de även hade intressanta stativ var det inte så mycket att fundera på. Jag kände mig smått extravagant, men också väldigt nöjd. Det känns bra att köpa sådant man behöver. Och/eller vill ha.

Det blev sålunda, förutom fjärrutlösaren, ett Manfrotto-stativ av modell 190XPROB (bra funktioner, överkomlig vikt) plus Manfrottos kulledshuvud av modell 496RC2 – vilket jag sedermera insåg var ett annat än det jag trodde att jag köpt. Detta huvud saknar nämligen stöd för den horisontella rotering som underlättar vid panoramafotografering.

På bussen hem insåg jag att jag glömt att fråga efter en reflexskärm, som också stod på önskelistan.

Under de elva dagar som gått sedan inköpet har jag använt stativet vid några olika tillfällen både inom- och utomhus och det enda jag hittills saknat är alltså möjligheten att rotera kameran utan att flytta stativet och/eller skruva loss huvudet. Vilka möjligheter som öppnar sig när man kan fotografera med långa slutartider utan att drabbas av skakoskärpa!

Fjärrutlösaren, däremot, har jag inte ens haft möjlighet att prova. Jag var säker på att jag packat ned den, men när vi var där uppe i norr hittade jag den inte i någon av väskorna, så jag fick köra med fördröjning i stället. Vilket förstås funkar. Det var först när jag tömde resväskan efter dagens hemkomst som jag återfann utlösaren. I ett av sidofacken. Jag känner mig tacksam över att jag åtminstone inte hade slarvat bort den. Och nu kan jag se fram emot att prova den också!

Herrejävlar, förresten, vad mörkt det är här i Stockholm! I norr vore det fortfarande dagsljus, men när jag skriver detta är det kolmörkt och klockan är inte ens elva på kvällen. Jag hade glömt att skillnaden är så enorm mellan landsdelarna.

Kommentarer till: "Semesterdag 2: Stativ och fjärrutlösare" (1)

  1. […] av sambon) promenerade vi bort till Japan Photo vid Fridhemsplan (där jag alltså har köpt mitt stativ med tillbehör) för att undersöka möjligheter. Återigen fick vi prata med en trevlig säljare, som inte heller […]

Kommentera

Etikettmoln

