Man lever så länge man lär

Hanna frågade i sitt (även i övrigt intressanta, märk väl!) inlägg om tv-serien FlashForward följande:

Om du fick se en glimt av din egen framtid, vad skulle du göra då? Hur skulle det påverka dig? Skulle du försöka förändra ditt öde, och tror du att det skulle gå att förändra över huvud taget?

Detta frågor tänkte jag helt enkelt ta mig an och försöka besvara.

Först och främst: hur jag skulle agera beror givetvis på vad jag skulle få se.

Något önskvärt? Då finns ingen anledning att vidta några som helst åtgärder. Något man helst undviker? Ja, då skulle jag nog kunna tänka mig att jobba lite för att det inte ska inträffa. Jag tror inte att det låter som några konstigheter – vem skulle inte agera likadant?

Och av ovanstående framgår så klart att jag inte för ett ögonblick tror att framtiden skulle vara opåverkbar. Tvärtom tror jag i allra högsta grad att vi människor har makt och möjlighet att påverka, eller rentav styra, vad som ska hända.

Visst katten tror jag att tanken har makt – om inte annat så via självsuggestion. Tro att du ska misslyckas så gör du det förmodligen också. Enkel psykologi. Du målar upp en bild och givetvis är det ju då den som blir målet.

Vi kan bara göra det vi ser för vårt inre, tror jag, så det är verkligen fantasin som sätter gränserna. Det vi inte kan föreställa oss är svårt, kanske rentav omöjligt, att uppnå och tanken är det som begränsar de flesta oss allra mest.

Utan tro försätts inga berg och det säger jag utan att vara det allra minsta religiös.

Jag tror med hela mitt hjärta att morgondagen kommer att bli fantastisk.

Kommentarer till: "Finge jag en glimt av framtiden" (2)

  1. Åh, så spännande! Vad roligt att kunna inspirera lite. :)
    Jag håller inte riktigt med dig, men känner att jag nog bara skulle trassla in mig om jag gav mig på att försöka förklara. Jag nöjer mig nu med att säga Väl Skrivet! och att jag tycker du har många bra poänger. Tumme upp!

  2. @Hanna: Ja, det var roligt att ta in lite utifrån – och jag har svårt för att inte besvara frågor. :)

    Haha, alla sanningar kommer väl med modifikationer och vilka av dem som inkluderas i beskrivningen beror ofta på tillfället och allmän form – man väljer olika perspektiv vid olika tillfällen. Men något öde tror jag i alla fall inte på. Alls.

    Tack för goda ord och… well, jag skulle gärna ta del av dina synvinklar. Förstå var du inte håller med, och kanske varför. Vem vet, min egen bild kanske skulle få några nya bitar och bli mer komplett! Eller förändras helt.

Kommentera

Etikettmoln

