Man lever så länge man lär

Någon gång förra våren (var det verkligen inte mer än ett drygt år sedan?) fick jag ett hoyablad, med rötter, av Drottningen. Det bladet har sedermera vuxit upp till en planta som till min förvåning blommat några gånger.

Senaste gången den blommade var i början av mars och då såg den ut så här:

En knapp vecka före midsommar lade jag märke till att den återigen hade knoppar.

En vecka senare hade knopparna förvandlats till blommor. Bilderna nedan är från midsommardagen.

Jag försökte plåta dem idag igen, i fullt dagljus ute på balkongen, men det gick dåligt utan stativet jag inte har.

Kommentarer till: "Hoya i knopp och blomning" (9)

  1. Fast jag undar om det inte var våren tidigare, för förra våren var jag väääldigt gravid och jag minns inte att vi träffades då? Vi sågs när jag var lite gravid, men då hade jag ingen planta med mig, för då gick vi på konsert.

  2. @Drottningen: Jag utgick i min tidsbestämning från mitt första omnämnande av hoyan här i bloggen – september 2009, då den planerade blomning. Såvitt framgår av inlägget hade den då redan blommat en gång, två månader tidigare, d.v.s i juli 2009. Jag minns det som att jag inte hade haft den länge då den blommade – den var ännu ung (till skillnad från mig själv). Och det hade den ju inte varit i juli 2009 om jag fått bladet våren 2008. Förresten hittade jag bilder på dig och Joshen i mitt kök från december 2008 – du hade lite mage då. Helt orelaterat men ändå.

  3. Jättefina bilder! Mina två hoyor växer så det knakar men blommar (ännu?) inte. Jag får njuta av rosorna på min uteplats istället.

  4. @Kb: Tack! :) Min hoya tycks ha slutat växa – den är ytterligt försiktig med tillväxten ända sedan den blommade första gången. Tror jag. Har inget minne av att den ska ha växt mer än någon decimeter eller två sedan dess. I början växte den som sjutton. Jag har funderat på att ta skott av den bara för att se om jag kan.

    Rosor på uteplats… well, jag skulle byta direkt. :) Hoppas att du är frisk och hemma senare delen av juli, förresten. Vi har pratat om att ta en sväng på hojen bortåt dina trakter, nämligen. Det vore fint att få komma och sitta på uteplatsen då.

  5. Rapportera gärna hur det går med skotten (så jag vet om jag ska försöka!). Det vore jättekul om ni ville komma förbi och sitta på uteplatsen med mig senare i sommar, jag ska göra mitt bästa för att hålla mig frisk :-) Hemma är jag förmodligen, drömmer inte om något mer vidlyftigt än möjligen en dagstur till Stockholm i sommar.

  6. Är det så den heter, denna så kallade blomma jag har i vardagsrummet. Jag tycker blommorna luktar illa och är glad varje gång den inte blommar… (;-)

  7. @Kb: Du kan nog gott försöka själv – såvitt jag förstod av Drottningen tar man bara ett (eller flera) blad och stoppar det i vatten tills det fått rötter. Då man kan planera bladet i jord. Jag tänker inte prova just i samband med semestern, dock, så du kanske hinner före mig. :)

  8. @Jerry: Ja, släktet hoya. Fast det är nog vanligare att man säger porslinsblomma. :)

    Och jag håller med – den behöver sättas i karantän när den blommar eftersom lukten blir så överväldigande. Jag tycker inte att den luktar illa, men doften blir lätt kvävande. Men visst är blommorna coola? Jag tycker att de ser nästan konstgjorda ut.

  9. […] var ju för katten bara drygt två månader sedan sist den blommade. Kanske är det med hoyor som man brukar säga om kaktusar: de blommar när de tror […]

Kommentera

Etikettmoln

