Man lever så länge man lär

Aftonen bjöd på en mycket god och trevlig middag på Jimmys Marina Steakhouse i Hammarby sjöstad med anledning av en god väns födelsedag. Utanför restaurangen träffade vi på denna ko-liknande varelse som tycks vara både tappad och efterlämnad. Förmodligen bakom en vagn. Jag kan inte låta bli att undra av vem och om den är mycket saknad.

Tillägg på förekommen anledning: jag gjorde inget annat med kossan än fotograferade den, så för allt vad jag vet står den kvar där ännu. Att ta med den hem hade enligt min mening inneburit en nästan hundraprocentig garanti för att den aldrig någonsin skulle komma till rätta. Jag gjorde vad jag tyckte att jag kunde för att bättra på oddsen, inte mer.

Och vem vet, kanske någon tack vare att jag skriver detta inlägg återfår sin saknade kossa? Man kan aldrig så noga veta vem som läser och drar nytta även av det till synes mest triviala. Själv tycker jag också att kossan är fin.

Hm. Är ko och kossa samma sak? I så fall, vad avgör vilket av orden vi använder?

Ju fler gånger jag i huvudet säger ”kossa” desto knasigare låter ordet – så det är nog bäst att jag slutar.

Mu på er!

Kommentarer till: "Upphittat i Sjöstan: färgglad tygkossa" (11)

  1. Jag hoppas att kossan kommer hem tack vare dig!
    Jag kan trösta med att den antagligen säkert är saknad, men inte väldigt väldigt mycket, den sortens kossas brukar höra ihop med rätt pyttelitet barn och så små barn har inte hookat så hårt på sina saker än.

    Eller.

    Så är min onge lite sen i starten :)

    Han har en ”Uff” hos pappa och en ”Mjauen” här hos mamma och vi behöver inte släpa något speciellt gosdjur när vi byter säng.
    Hos Mormor har han en ”Maja” och hon hör hemma där.

  2. […] This post was mentioned on Twitter by Mia*, Essa. Essa said: Upphittat kramdjur i Hammarby Sjöstad. RT:a gärna! http://bit.ly/aSJ3In […]

  3. @mcsarcne: Jo, jag tror också att det handlar om ett pyttelitet barn, men jag tänker att barnets ledsagare kanske precis som jag tycker att kossan är jättefin. Och saknar den.

    Uff låter som hund och Mjauen som katt, men vad sjutton är Maja för något? Jag associerar bara till sådant som kan rökas. På film.

  4. Maja är en riktig katt. Och hon heter så. :D

  5. @Älvan: Aha! Det var inte svårare än så. Tack. :)

    • Maja är både och. Riktig katt och en kramdjurskatt. Man bör INTE tända på någon av dem!

      Min mamma har en katt som heter Maja (hon ser likadan ut som Kassik, by the way) men eftersom det där också finns en kramdjurskatt som OCKSÅ är svart med vit nos och tassar kallar Lilla Essingen den för Maja. Så det är gott om katter…

      Och visst är Uffen en hund :)

  6. @mcsarcne: Aha. Men vad menar du nu – tutta på eller … ah, rökningsassociationen så klart! Nej, det bör man definitivt inte göra med katten Maja. Inte med någon av dem. :)

    Maja för mig är nog annars Maja-moster – mammas och hennes systrars moster, alltså. Hon hette, precis som jag, Maria. Så om jag byter efternamn som jag funderat på en tid skulle jag heta likadant som hon. Och med tanke på vilken cool tant hon var så… varför inte?

  7. Blogg & #twitternytta :)

  8. @@Receptomaten (måste jag ju nästan skriva, va?): Hur menar du nu? Okej, kossan gav mig något att blogga om, men var kom Twitter in i det hela? Vad har jag missat?

    Jag tror att jag har Essa att tacka för högre besökssiffror än vanligt – var hon den som hänvisade från Facebook också, tro?

  9. Men ack så söt. Hoppas hoppas hoppas kossan kommer hem.

  10. @Anna-Klara: Ja, det är inte utan att jag nästan skulle vilja skaffa mig en egen kramko! :) Jag behöver nog banne mig ta en sväng förbi sjöstan för att se om den står kvar. Man undrar ju.

Kommentera

Etikettmoln

