Man lever så länge man lär

Nu även med makroglugg

Eftersom jag nu ändå, efter studerande av testresultat såväl som konsulterande av insatta, bestämt mig för vilket makroobjektiv jag skulle köpa, var det ju bara att ge sig ut och handla. No problem, fotobutiker har öppet sent på kvällarna. Inte. Igår hade jag äntligen möjlighet att komma iväg lite tidigare, men glömde då i stället bort alltihopa. Så icke idag.

Den första butiken vi besökte (för övrigt samma som sålde mig kameran) hade inget Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM (som gluggen heter, mer formellt) hemma. Inte i någon av kedjans butiker fanns den. Kanske var den på väg att försvinna helt och hållet? Fast Canons webbplats sade inget om att den skulle vara utgående, så det verkade värt att kolla på annat håll.

Besviken, smått nedslagen och utan något större hopp styrdes kosan mot nästa fotobutik. Den som förra gången inte hade den kamera jag önskade köpa, varför vi gick vidare till nästa butik. Känns det inte som ett mönster?

I väntan på assistans av personalen fick jag syn på en kartong med precis rätt bokstäver och siffror på. Mycket riktigt. Objektivet blev mitt på ingen tid alls liksom passande UV-filter och motljusskydd.

Hur gluggen ser ut framgår av bilden till vänster.

Stativ tittade vi också lite på, men inget av dem säljaren förevisade kändes riktigt rätt och jag bestämde mig för att avvakta. Det är nog bäst att jag plåtar på ett tag för att känna efter vad jag faktiskt vill ha och/eller behöver innan jag köper något stativ.

Nu efter att ha provat gluggen lite grann förstår jag precis varför man behöver stativ. Kort skärpedjup och långa slutartider… well, tro mig när jag säger att fokuset inte alltid hamnade rätt.

Jag ställde snart om till manuell fokus och pallade upp kameran med vad som fanns till hands. Sedan slog jag på live view (titta på displayen i stället för i sökaren) för att slippa böja på nacken och för att rubba kameran så lite som möjligt vid handhavandet. Jag upptäckte knappen för att zooma in och se detaljer i upp till 10 gångers förstoring och ställde in fokus – små justeringar ger väldigt stora utslag. Därefter använde jag självutlösaren och ”Look, Ma, no hands!” för att ta några testbilder. Så snart jag i stället tog kameran i egna händer blev bilderna suddiga. Tänk så underligt.

En av mina absolut första makrobilder med IXUS:en avbildade ingenjörsringen och jag blev då väldigt imponerad av resultatet – fast då bör man komma ihåg att jag innan dess aldrig fotograferat digitalt eller för den delen med något mer avancerat än en kompaktkamera. Min senaste analoga kamera är lustigt nog också en Canon. Hur som helst, sedan den bilden togs har jag haft den som bakgrundsbild på min dator. Inte för att jag ser den ofta, men ändå.

Här är samma ring igen, liggandes på diskbänken. Helt oredigerat, om än förminskat.

Jag tror att vi kommer att ha mycket roligt ihop framöver, jag och gluggen…

Kommentarer till: "Nu även med makroglugg" (4)

  1. Macrofotande ÄR roligt! Men ett stativ är nästan ett måste. Det brukar ju rekommenderas en fjärrutlösare också men jag har klarat mig rätt skapligt utan än så länge. Nåt annat man borde skaffa är en spegel i lagom behändig storlek så man kan lägga föremål på spegelytan och fota (för liknande effekt som du fick på diskbänken). Visst är det häftigt att kunna komma så nära små föremål?! :-)

  2. snowflake sa:

    My preciousssss….

  3. @Petra: Jotack, jag tyckte ju att det var roligt redan att plåta i macroläge med IXUS:en och har saknat möjligheten att komma riktigt nära med 550:n. Men nu kan jag det!

    I morse, medan jag väntade på bussen, terroriserade jag en stackars skalbagge som i sakta mak vandrade på ett träräcke. Med samma IXUS. Det ska bli kul att se hur de bilderna ser ut.

    Jag tror att det med nya gluggen kommer att bli blommor som fastnar först… hoyan verkar på gång att blomma igen och jag har misslyckats komma nära nog med 50mm-objektivet. :)

    Funderar lite på om ett bordsstativ kanske kan vara ett alternativ för hemmafoto…

  4. @snowflake: Min ring har inga magiska krafter vad jag vet, men jag gillar den ändå. :)

Kommentera

Etikettmoln

