Man lever så länge man lär

Det är väl en uppmaning som omedelbart fångar ens intresse? På mig funkade det i alla fall, men vän av ordning påpekar att det här inte handlar om stöld utan om kopiering och fri, ohämmad spridning. På författarens uppmaning. Författaren J.A. Konrath ber oss nämligen uttryckligen att ladda ned och fildela ett av hans verk, Jack Daniels Stories, som tycks bestå av kortare historier ur Jaqueline ”Jack” Daniels värld. Den världen beskrivs annars i en serie thrillers som utspelar sig i Chicago.

Konrath skriver på sin blogg: ”Let’s run an experiment and see if piracy is harmful to sales” – läs hela inlägget, Steal This Ebook för att få den kompletta bilden. Och missa inte kommentarerna heller. Det är ofta väldigt underhållande att läsa bloggkommentarer för folk har många gånger helt olika åsikter om sådant man själv tycker är solklart och busenkelt. En fascinerande värld, det också.

Join Jack Daniels, her partner Herb Benedict, private eye Harry McGlade, and part-time criminal Phineas Troutt, in this omnibus of 15 stories.

… (uppräkning av de i verket ingående historierna)

That’s about 65,000 words of Jack Daniels and friends. Some of these are laugh out loud funny. Some require you to solve the mystery. Some are thrilling. Some are scary. All of them have been previously published in various magazines and anthologies.

Historierna såväl som experimentet låter intressanta och att det handlar om en kvinnlig huvudperson lockar i alla fall mig mer än det motsatta skulle ha gjort. Självfallet ska jag ladda ned och läsa!

Om historierna roar mig ligger det mycket nära till hands att köpa Joes böcker i sin fysiska form, för hur det nu är läses böcker bäst på papper. Och i så fall hoppas jag verkligen att han även beaktar försäljning av fysiska utgåvor när han utvärderar experimentet.

Jag ska bekanta mig lite med Jacqueline Daniels och återkommer med någon form av rapport. Konraths experiment fortgår under juni månad, så det finns gott om tid att delta för den som vill.

Något för bokbloggare att fundera på? Jag skulle gärna läsa reflektioner från er. Och från andra som har funderingar eller synpunkter på experimentet eller kulturdelande i allmänhet.

Du kan ladda ned e-boken här direkt – fler länkar finns i det ursprungliga blogginlägget.

Tipstack till Johanna Drott @Piratpartiet! (för en gångs skull kom jag ihåg varifrån tipset kom!)

Kommentarer till: "Stjäl den här e-boken! (m.a.o. sprid den)" (7)

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Mia* and Joshua_Tree, Emma Marie Andersson. Emma Marie Andersson said: RT @miaisageek: Bloggat: Stjäl den här e-boken! (m.a.o. sprid den) https://miaisageek.wordpress.com/2010/06/12/stjal-den-har-e-boken/ […]

  2. Hihi, tack. Det är mys att få bekräftelse på att mina tweets uppskattas. :3

  3. @Johanna: Det är dig väl unt, fast det var nätt och jämnt att du fick det – jag slänger oftast upp tips i en flik för senare läsning och då är det i princip omöjligt att sedan komma ihåg varifrån de kom.

    Och förresten är det inte bara dina tweets som uppskattas, även om jag samtidigt kanske ska erkänna att jag inte lusläser samtliga blogginlägg som springer ur ditt tangentbord.

    • Det sista vore väl näst intill en heltidssyssla.

      Konraths text har legat i en flik i min browser i flera dagar nu utan att vilja bli ett inlägg. Får jag ihop det så kommer jag nog låna lite härifrån.

  4. @Göran: Välkommen in i matchen! :)

    Ja, hon är produktiv. Tror jag. Det är därför jag inte har järnkoll – det blev för mycket.

    Vad gäller Konrath skapade jag ett tomt utkast så snart jag förstått vad det handlade om (det är inte ofta jag känner att ”det där vill jag göra/skriva om!”), men sedan har det fått vila några dagar medan jag gjort annat. Det är sådant här som passar mig – att läsa något jag känner intresse för, att berätta om min förväntan och upplevelse. Jag hoppas verkligen att jag gillar hans skrivstil och hjältinna!

    Vilket påminner mig om att jag ska blogga om Kelbys Digitalfoto-bok/böcker…. sedan.

    Och ja låna på, du. Jag utgår från att du använder materialet i ett gott syfte. :)

  5. @Johanna: Ja, olika perspektiv. Hur många ställen skriver du på? Jag ser dina ord på minst en personlig blogg (har en vag känsla av att du har flera?) samt partiets kampanjblogg. Jag hinner inte läsa värst många bloggar, så ur mitt personliga läsperspektiv skriver du för mycket. D.v.s för mycket för att jag ska hinna läsa – det finns annat jag gärna använder tiden till. Däremot tror jag näppeligen att du skriver för mycket på ett mer allmänt plan. Bra skribenter behövs.

    (och där önskade jag att jag orkade kolla upp fakta kring ditt skrivande, men är för trött)

Kommentera

Etikettmoln

