Man lever så länge man lär

Amaryllisporträtt

Jag tillbringade en del tid i bibliotekets f.d. läshörna (för tillfället studiohörna) med amaryllisen och stora kameran både i morse och efter jobbet. Nedan är de foton som jag och sambon tillsammans tyckte bäst om. Vi valde var för sig och fick likartade resultat. Första och sista bilden fanns på bådas listor. Två av bilderna (nr 5/6 och nr 7/8) är ungefär desamma men med olika orientering.

Bilderna är helt oredigerade eftersom jag hamnade i villråd och gav upp. Och ja, jag menar helt. Ingen beskärning eller justering, utan de är tagna rakt ur kameran. Okej, jag exporterade dem i ett mindre format inför uppladdning till Flickr, men det är allt. Bilderna är inte på något sätt manipulerade.

Kom gärna med förslag på vad jag möjligen borde ha gjort med dem, ni som kan och vet mer än jag. Konstruktiv kritik vad gäller själva fotograferandet är förresten också välkommen.

IMG_1346

IMG_1352

IMG_1360

IMG_1377

IMG_1379

IMG_1380

IMG_1384

IMG_1387

IMG_1402

Allt det här amaryllisplåtandet har faktiskt lärt mig saker, bl.a en del om det här med skärpedjup, och jag har fått en viss förståelse för varför man skulle vilja reflektera befintligt ljus. Dessutom skulle jag vilja påstå att jag lärt mig se hela bilden i sökaren – tror att det blir betydligt färre kapade fötter på folk här framöver. Men det är fortfarande besvärligt. Ett problem är förstås glasögonen som är i vägen. Ett annat är att jag är vänsterögd, siktar med vänster öga alltså. Vilket gör att när jag ställer kameran på högkant tvingas jag trycka näsan platt mot displayen för att se motivet i sökaren. Det blir väldigt obekvämt och dessutom blir displayen flottig. Jag börjar faktiskt fundera på att återgå till att använda kontaktlinser just av fotograferingstekniska skäl. Typiskt konkret och bra use case.

Kommentarer till: "Amaryllisporträtt" (2)

  1. Jag siktar med höger öga och trycker också in näsan i displayen, så det handlar nog bara om hur man vrider kameran (om man inte har ett batterigrepp förstås). Jag gillar amaryllisbilderna!

  2. @Älvan: Jo, jag har insett att när man plåtar horisontellt lär nog alla lida av näsan-mot-displayen-problemet. Men jag provade kika med höger öga och då var det banne mig inga som helst problem att ta vertikala bilder – då är det bara en bit av kinden som ligger emot displayen. Batterigrepp har börjat kännas som en rätt frestande tanke – i lördags (när jag var ute på stan och plåtade med den tyngre gluggen) märkte jag att handleden tog stryk, framförallt i porträttläge. Ett batterigrepp hade reducerat problemet väsentligt.

    Vad roligt att du gillar bilderna! :)

Kommentera

Etikettmoln

