Man lever så länge man lär

Jag antar att de flesta som fotograferar har något specialintresse, något motiv- eller teknikområde som lockar mer än andra. Eller flera, för den delen.

Själv verkar jag gilla närhet, intimitet – att komma riktigt nära inpå mitt motiv och med kamerans hjälp kanske fånga detaljer man vanligen inte ser eller åtminstone inte lägger märke till. Kanske är det också det att man på något sätt inträder i en annan värld. När du ser ett närgånget makrofoto ser du sällan omgivningen – bilden utgör ofta ett eget litet universum i vilket allt fokus ligger på motivet.

Sedan är jag också väldigt förtjust i växtlighet, framför allt blommor. Och sålunda krälar jag med förtjusning i rabatter och dikesrenar eller ligger på mage i gräset för intressantare perspektiv.

Och jag gillar människor, främst ansikten. Av färger och former. Uttryck.

Denna bild föreställer Joshen och är tagen (med IXUS) vid piratölen i måndags. Eller rättare sagt utanför Bishops Arms, under en rökpaus. Joshen tänker. Han är ganska långt borta.

Den ursprungliga bilden är inte det minsta intressant, vare sig ur teknisk eller konstnärlig synvinkel, men av någon anledning gick jag loss på den med tämligen aggressiv beskärning och satte sedan igång att dra i diverse reglage, justera alla möjliga nivåer och vips hade jag detta. We like.

Men låt oss återvända till själva anledningen till inlägget.

Vad, och hur, gillar du att fotografera?

Kommentarer till: "Vad gillar du att fotografera?" (6)

  1. För ett par år sedan hade jag svarat ”änder och blommor runt Strömmen”. :-) Märkligt nog (eller inte) har fotointresset ändrat sig rätt radikalt det senaste 1½ året. ;-) Nu fotar jag mest ögonblicksbilder på sonen. Och drömmer om att ha tid att fota macrobilder och teleobjektivsbilder på fåglar. Kanske blir det lite mer tid över i sommar när vi är lediga båda två så jag kan gå runt lite själv med kameran medan Riddaren ser till att sonen inte trillar i Strömmen eller käkar upp allt för mycket grus och annat han hittar på marken.

  2. @Petra: Märkligt… ja, verkligen. ;-) Funderar… plåtar du mer eller mindre nu än före sonen? Har du alltid kameran med när du är ute? Hm, undrar om jag inte ska sno^H^H^Hlåna sambons tele och plåta änder… tänk att jag inte tänkt på den möjligheten tidigare! Tack för tipset, alltså. :) Det vore ju guld att kunna ta ett par egna, schyssta bilder på paddelankor.

  3. Jag fotar nog mer nu. Det blir några kort nästan varje dag. Men mest ögonblicksbilder här hemma. Lilla IXUS.en ligger alltid i skötväskan, men den tar så himla sopiga kort så den använder jag nästan bara till att filma eller ta kort på Alex (till porträtt duger den till nöds att använda). Men visst släpar jag ofta runt även på systemkameran. Problemet är att jag inte kan stanna och fördjupa mig i t ex en rhododendronplantering för då blir sonen uttråkad och grinig om han ska sitta kvar i vagnen. Men som sagt, nu är vi lediga både Riddaren och jag så då kanske jag kan fota lite mer natur. Hoppas hitta andungar vid Strömmen snart! Så passa på nu i juni om du ska fota änder. Det är ju nu dunbollarna kläcks! :-)

  4. @Petra: Ja, jag tror nog inte att någon tycker att man är ett roligt sällskap när man fastnar i ett buskage med kameran klistrad mot ansiktet – om man inte räknar att någon skrattar åt en. :) Dunbollar… åhh.

  5. Fin bild av Joshen. Han är rätt så photogenique, faktiskt.
    Av alla piratporträtten jag har tagit, så tycker jag att hans bilder är bland de allra bästa.

    Du får gärna plåta mig vid tillfälle, om du har lust.
    Både jag och min kära hustru Jennie är ju proffsfotografer (åtminstone på deltid), och kan plåta varandra, men det är väldigt kul att få se andras perspektiv emellanåt.

    Mitt fotoalbumhittar du här: http://www.multiart.nu/photogallery/

  6. @Calle: Åh tack! Ja, Joshen har ett intressant utseende på något sätt. Även färgmässigt – vilket förstås inte framgår av den här bilden där jag micklat med färgerna. Jag har en liten fundering på att bjuda in mig själv till honom och hans familj på fotosafari – fatta vad många olika sorters porträtt man kan ta hos dem! Vuxna, barn, katter… :)

    Stort tack för erbjudandet! Jag ska komma ihåg det den dag jag känner mig redo – för det gör jag inte nu. Jag kämpar fortfarande med att bli kompis med kameran (Canon EOS 550D) och mina två gluggar (50mm f/1.8 II, 100mm f/2.8 Macro USM) – jag strävar därhän att jag inte behöver tänka så förtvivlat mycket när jag plåtar!

    Haha, givetvis möts man efter länkklickandet av en naken rumpa – eller två! :)

Kommentera

Etikettmoln

