Man lever så länge man lär

Bokshopping afk

Vi träffades i Gamla Stan, besökte (och handlade i) SF-bokhandeln och promenerade en sväng i Gamla Stan och sedan vidare in till Centralen och Espresso House, där vi fikade enligt plan.

Jag hade kameran uppe, med linsskyddet i fickan, från SF-bok och framåt och tog till och med bilder. Inte jättemånga och majoriteten är nog porträtt på Hanna, men jag plåtade hus och gränder och (vilket jag nog är mest stolt över) bandet som spelade i ett gathörn såväl som ett par uppsättningar exotiska människor vi mötte längs vägen. För fotografiska fegisar är ett turistinvaderat Gamla Stan perfekt.

Utöver foton blev bytet från dagen en handfull pocketböcker: Terry Pratchetts ”Making money”, ”I burn for you” av Susan Sizemore och ett par tre böcker ur the Vampire Diaries. Sizemore för att jag kände igen namnet, Vampire Diaries för att vi har sett några avsnitt av tv-serien.

Orson Scott Cards ”Empire” vågade jag dock inte köpa, av rädsla för att jag kanske redan hade den. Mitt minne är inte helt pålitligt och det är så trist att upptäcka att man köpt dubletter. Jag hittade dock inte ”Empire” i någon av samlingarna. Attans. Eller bummer, som vi säger på svenska.

Jag tog ändå rätt få bilder igår, även om jag nästan hela tiden stolt bar kameran helt öppet och hade linsskyddet nedstoppat i jackfickan. Man kan ju lugnt säga att man i Gamla Stan inte är ensam om att gå omkring med kamera på magen och fotografera typ allt som rör sig. Många turister är det.

Att det blev så få bilder (totalt 68, om jag räknat rätt) berodde på att jag först var för feg och sedan rädd för att bli så insnöad att sällskapet skulle känna sig ignorerat och åsidosatt. Det sistnämnda kompenserade jag möjligen lite genom att vända kameran mot henne – det är kul att ta porträttbilder. I naturligt ljus. Ett par av bilderna blev lite intressanta, men det tydligaste (för mig) är att jag behöver skaffa mig bättre koll på ISO, bländare och slutartid – det känns, och märks så klart även på bilderna, att jag ofta tänker fel. Men jag märker också att jag så sakteliga lär mig.

Och nej, jag är så klart inte nöjd med de här bilderna heller. Den första av de två lyckades jag aldrig riktigt bestämma mig för hur jag skulle beskära – här har jag dragit ned storleken lite, men behållit proportionerna. Vilket dock gjorde att jag fick offra blomkrukorna till vänster som trots allt skänkte bilden viss substans och balans. Det är nästan så att jag skulle vilja göra två olika bilder av den.

Och den andra… tja, det är egentligen bara ett skott på måfå uppifrån slottsnivå. Jag blev uppriktigt förvånad när jag tittade närmare på bilden och såg hur tydliga fönstren på byggnaderna ändå blev, trots det stora avståendet. Jag önskar att jag hade tagit samma bilder med IXUS:en, som jämförelse.

Med tanke på det nedslående fotografiska resultatet funderar jag på om det kanske vore idé att köra på helautomatik ett tag. Kanske kan jag lära mig något genom att se hur kameran väljer inställningar. Och om inte har jag åtminstone förmodligen fått fungerande bilder.

Sedan behöver jag tänka över hur jag väljer mina fokuspunkter och/eller låter kameran göra det – en hel bunt av de första bilderna hade fokus någon helt annanstans än vad jag trodde. Solljuset gör det inte lätt att se och när jag agerar som om jag har vissa inställningar medan de i själva verket är helt andra… ja, då blir det inte bra. Jag behöver faktiskt kolla vilka inställningar jag har (och justera efter behov) snarare än bara anta att jag vet vilka de är. Jag är ganska säkert kompaktskadad.

Kommentarer till: "Bokshopping afk" (5)

  1. Åh, vad roligt att få se lite av resultatet. Jag kände mig inte alls åsidosatt, for the record, det var alldeles lagomt att få promenera bredvid och se vad du fastnade för. Kombinationen superblyg linslus är lagom jobbig annars, jag uppskattade att få försöka fastna på bild litegrann även om det inte alls var nödvändigt. Tack för en jättetrevlig eftermiddag!

    (Psst, länken till mig har du bestämt tagit ur minnet? Inte riktigt rätt. :))

  2. @Hanna: Hahaha!! Jamen härreguuud så pinsamt det där blev, då – rättat nu. Jag som… nä, det behöver jag inte avslöja så här offentligt, förresten. Jag var trött… väldigt trött… när jag gjorde länken och det blir lätt fel när folk inte använder samma bokstavskombinationer överallt. Men namnet på dig och bloggen fick jag i alla fall rätt – alltid något. :)

    Någon dag när jag är mindre trött och har mer tid ska jag fixa ihop en bunt Hanna-porträtt till dig – som sagt, jag tror att några blev ganska bra. Några blev förstås ganska dåliga också, men dem behöver man ju inte bry sig så mycket om.

  3. @Hanna: Och jag är fortfarande trött, såväl som mer än en smula socialt inkompetent. Tack själv! Jag skulle gärna se små fikaträffar på mer frekvent basis – och med det menar jag att spontana, opretentiösa förslag alltid är välkomna. Och jag tar gärna fler porträttbilder också. De två aktiviteterna behöver inte kombineras.

    • @Mia: Socialt inkompetent? Strunt. :) Trött får man vara, och säger du sådär blir jag nervös över vilka sociala regler jag i enfald blundrar igenom. ;)
      Jag tror att jag gjort mig av med närapå all blygsel, men just när det gäller att bli fotad… Jag är absolut mer än hälsosamt förtjust i det, men… Tjäää… :D Pinigt. Dum kombination, som sagt.
      Gärna fler fikor och umgåseri, där är vi överens! :)

  4. @Hanna: Jag… hm, vad svårt att formulera sig. Jag har inga problem med att andra bryter mot en massa sådana där obegripliga sociala regler, men det är läskigt att inse att man nog själv gör det utan att vara medveten om det. ”Vad ska folk tycka?!”, typ. Jag vet att det är hur dumt som helst, men det är så det känns – bara att konstatera att jag lider av mängder med sociala mindervärdeskomplex. Och det faller mig aldrig in att andra människor också har osäkerheter och rädslor och blygheter och sånt. Man är sig själv närmast med näsan i naveln, ungefär. :)

Kommentera

Etikettmoln

