Man lever så länge man lär

Sömnbristen ådragen mig tidigare i veckan har ännu inte släppt sitt grepp. I morse vaknade jag (inte för att jag sovit färdigt) strax efter nio och steg upp, d.v.s jag drog på mig lite paltor, gick ut i köket och satte mig framför datorn. Datorn blir på något sätt ett sällskap när man är ensam hemma.

Jag grunnade nyss på om jag inte skulle ta och gå ut i biblioteket för att läsa i den inströmmande solen – fototidning, fotobok, vanlig bok… och kände då en motvilja mot att lämna datorn i köket. För tänk om jag behövde meddela världen något, eller om världen ville mig något? Sjuk, säger jag!

Efter någon timme började magen kurra. Hungrig, frukost! ropade den. Jag såg mig förvirrat omkring och undrade vem som skulle laga mat. Eftersom här inte finns någon annan än jag var svaret förstås redan givet. Tur att stekfläsket åtminstone var färdigskivat. Att skära bort svålkanten och dela köttet i bitar gick utmärkt, liksom även ihopvispandet av ägg, grädde och kryddor. Utan skal, märk väl. Resten gick också utan mankemang. Min ägg- och baconfrukost blev inte så värst annorlunda jämfört med annars, då sambon är den som står för tillagningen. Det verkar troligt att jag överlever veckan med egen hushållning och skulle det krisa får jag väl leva på ägg och bacon/fläsk. Haha, riktigt så illa är det faktiskt inte – jag klarade mig fint förr och skulle förstås göra det nu också.

Just nu är mitt största problem vad jag ska göra av dagen.

Eller förlåt, det var mitt största problem, för nu börjar jag banne mig skönja en kontur.

En fikaträff har bokats in och den inleds med ett besök på SF-bokhandeln. Och ska jag dit måste jag ju veta vad jag ska titta efter (läs: köpa), så det blir allt till att besöka biblioteket (d.v.s det soliga hörnrummet där läsfåtöljen och alla böckerna står) och inventera samlingen av SF och fantasy.

Och längre än så kom jag icke denna förmiddag eftersom sambon anropade per IM och jag sedermera blev kvar vid datorn tills det var dags att göra sig i ordning och ge sig iväg. Jag hann alltså varken komma till något beslut eller för den delen ens i närheten av biblioteket. Med andra ord funkar prokrastinering – skjuter du upp beslutet länge nog kan det hända att det aldrig behöver fattas.

Kommentarer till: "Prokrastinering lönar sig" (1)

  1. Prokrastinering ftw!

Kommentera

Etikettmoln

