Man lever så länge man lär

Kari/@Receptomaten var nyfiken på vad jag skulle ta för bilder med min nya kamera och jag är rädd att han får vara nyfiken ett tag till. Än så länge har det nämligen inte blivit många alls. Eller, rättare sagt, de flesta föreställer nära och kära och är därmed inte sådana jag vill lägga ut på nätet. Efter sessionen i Kungsträdgården härom helgen har jag en bunt bilder som skulle passa bättre, men eftersom jag inte gått igenom och sållat dem dröjer det ännu en tid. Ha tålamod!

Medan ni väntar bjuder jag på ännu några fler IXUS-bilder. På vardagar är nämligen IXUS:en världens bästa kamera, d.v.s den jag har med mig. I eftermiddags fastnade jag med näsan i en plantering på vägen hem – jag kom iväg från kontoret tidigt eftersom jag behövde hämta nytt passerkort på utlämningsstället som stänger kl. 17 och den här planteringen ligger precis utanför.

Resultatet av mitt dubbelvikande och knäböjande (utan hänsyn till omgivningen, vilket jag är stolt över) i och vid planteringen presenteras i utdrag här nedan. Jag har justerat kontrast och färgmättnad på några av bilderna (dock förvånande få) och beskurit betydligt fler, ibland ganska drastiskt. Det har börjat gå upp för mig mig vilken skillnad det sistnämnda kan göra. Vissa bilder blir ju som helt nya!

Hur som helst är det här nog rätt typiskt Mia-foto: färg, macro, växtlighet – gärna blommor.

IMG_6249 IMG_6257

IMG_6263 IMG_6273

IMG_6283 IMG_6295
IMG_6297 IMG_6301
IMG_6306 IMG_6315
IMG_6319
IMG_6325 IMG_6335
Kommentarer till: "På knä med IXUS i rabatten" (4)

  1. snowflake sa:

    Så otroligt vackra bilder.
    Hade tänkt tipsa om en fotoutmaning, men det behövs ju knappast här hos dig. ;-)

  2. @snowflake: Tack! Det är i och för sig främst naturens förtjänst – det är den som är vacker… och oemotståndlig när solen skiner och man har en kamera i handen. :)

    Antar att du syftar på fotoutmaningen jag läste om hos dig och tycker nog att det känns bättre att välja ut bilder man gillar än att plocka ut den tionde (av vilka jag har mååånga) med överhängande risk för tråkigt resultat. Men det är jag det! Jag tar ju så många skitbilder.

  3. Har tålamod! :)

    Bild 6335, är det ormbunke? Hur som, läckert!

  4. @Kari: Japp, det är ormbunkar! Det var en hel rabatt med bara sådana… och någon enstaka gul maskros-sol med små svarta kryp i. Jag tycker att ormbunkarna påminner om små sjöhästar när man tittar på dem som i profil, fast det syns inte riktigt på den där bilden. :)

    Trist att det verkar ska bli regnigt i helgen – jag hade gärna velat återvända till rabatten med stora kameran. Eh… fast jag har ju inget macroobjektiv till den förstås. Jamendåså.

Kommentera

Etikettmoln

