Man lever så länge man lär

Eftersom jag ändå skulle jobba hemma idag (för att kunna släppa in de trevliga herrarna – aldrig några fruntimmer där inte – som skulle spola köksavloppet) kom jag mig igår för att boka tid hos optiker. Jag har ju en längre tid känt att det är dags att skaffa nya glasögon och det är praktiskt att titta förbi när man ändå befinner sig i närheten och butiken är öppen. Annars måste jag åka tidigare till eller senare från jobbet och det blir mest bara knöligt. Som det var nu kunde jag inkludera optikerbesöket i en överdrivet lång lunch och sedan kompensera det framåt kvällskvisten med arbete till sent. Det är verkligen en ynnest att ha ett jobb med så stora möjligheter till flexibilitet. Många andra har det inte.

Så vid lunchtid travade jag iväg och blev undersökt enligt klassisk modell och jag minns så här i efterhand inte ett ord av domen som föll, förutom att optikern inte alls tyckte att det jag har är någon lätt astigmatism. Jaha, ja. Då har han inte träffat min mor. Typ. Men nya glasögon skulle det i alla fall bli och sålunda vidtog därefter provande av bågar. Sådant som brukar vara fruktansvärt svårt.

Vi hittade ganska snabbt en modell som var okej och totalt sett blev det inte fler än två jag hade något som helst intresse av. Personalen och jag själv var rörande eniga om vilka som var bäst, så valet blev inte svårt. Sambon höll med, även han (fast jag tyckte att han gott kunde ha låtit mer entusiastisk).

Yves Saint Laurent stod det på bågen, såg jag efteråt. Det var 40% rabatt på alla bågar denna vecka, blev vi upplysta om, så jag kunde inte ha valt en mer lämplig tidpunkt att handla märkesbågar. Ändå blev det förstås inte billigt. Alla slipningar kostar, och bågarna är ju inte gratis ens med rabatt. Konstigt. Men det är värt mycket att slippa bli trött i ögonen och/eller vantrivas med bågarna.

Ett halvår, minst, har jag pratat om att skaffa nya glasögon. Snabb som blixten. Är jag inte.

Så… ett stort hål i plånboken och leverans om cirka 10 dagar. Jag och mina ögon längtar!

Kommentarer till: "Rätt glas, och rätt bågar" (1)

  1. […] Under: trivia by Mia* — Kommentera 1 juni, 2010 Nu har det snart gått en månad sedan jag köpte nya glasögon och jag använder fortfarande mina gamla och går därmed omkring och är ständigt trött i […]

Kommentera

Etikettmoln

