Man lever så länge man lär

Lonely Planet tjänade pengar på att ge bort vissa av sina produkter, skriver TechCrunch, och det tycker jag som anhängare av den ”nya” nya ekonomin (nej, jag fixade inte att hitta något kort och koncist som precis beskriver det jag menar, men tror att mina vanliga läsare ändå förstår mig som pirat, fildelare, nätmedborgare och jag vet inte vad annat) är värt att notera. Gratis kan vara… lukrativt!

In the wake of Eyjafjallajokull’s eruption, Lonely Planet offered 13 European city guides for free for four days to help stranded travelers. The response was overwhelming: 4 million downloads in 4 days. Even more unexpected, revenues rose during the period, according to CEO Matt Goldberg who could not disclose specific numbers— he said many new consumers came for the free apps and ended up buying other apps.

Läs hela artikeln: Lonely Planet Learns A Lesson From Eyjafjallajokull (Video)

Jag har fler tankar kring det här med ”lång svans”, men tror att jag först och främst borde läsa boken innan jag ger mig på att utveckla dem. Den har stått där rätt länge, på hyllan i biblioteket…

Känner du till begreppet ”long tail” och hur tänker du i så fall kring det?

Kommentarer till: "Lonely Planet tjänar pengar på gratis" (2)

  1. Den långa svansen – de affärer som IT möjliggör genom att tillåta anpassning av tjänster/produkter/utbud till små grupper eller till och med enstaka individer. Nyckeln är IT processer och metoder som gör anpassning och eller distribution så billig att anpassningen lönar sig. Ett lysande exempel är ”appar” till diverse mobil telefoner. Distributions plattformen gör att det kan löna sig att utveckla en ”app” för en liten målgrupp även om den säljs till ett lågt pris och i få exemplar. Det behövs inte speciellt många sålda ”ex” för att få det lönsamt eftersom den fasta kostnaden per ”ex” är försumbar. (Avskyr BTW begreppet ”appar”; varför kan man inte kalla det för vad det är – applikationer?)

  2. @Jonas: Ja, ”appar” låter mest bara fånigt. Program kanske vore ännu bättre, rentav? :)

Kommentera

Etikettmoln

