Man lever så länge man lär

Vi har börjat om på första säsongen av True Blood och än så länge inte hunnit se mer än tre avsnitt, men i två av dessa dök det upp nya detaljer som jag inte minns från första gången och som jag tyckte kunde vara värda att blogga om. Inte minst misstänker jag att det kan uppskattas av Snowflake, som brukar prata om alla roliga referenser hon upptäckt (och ännu upptäcker) i Gilmore Girls.

I första avsnittet, när Sookie kommer hem från jobbet efter att ha mött Vampyr-Bill, läser Gran en pocketbok som enligt dess omslag är skriven av Charlaine Harris. Och det är visserligen omöjligt att läsa bokens titel, men jag tror nästan att boken hon läser är ”Dead Until Dark”, d.v.s just den bok som ligger till grund för tv-serien i vilken den alltså figurerar. Det är dock i så fall inte den utgåva jag har. Boken Gran läser är lila och har författarens namn i två rader höjdmässigt ganska mitt på, medan titeln spänner över tre rader nedanför på höger sida och utgörs av tre jämnlånga ord. (se bildbevis)

Noterade förresten, nu när jag tittade närmare på mina böcker, att det står ”ACE Fantasy/Mystery” på böckerna 1-4, medan böckerna 5-8 är ”ACE International Edition”. Liksom bok 9, gissar jag. Den har f.ö. enligt uppgift skickats idag, vilket väl borde innebära att jag får den vilken dag som helst.

Men nog om böckerna – det här inlägget skulle ju handla om tv-serien.

När Tara i andra avsnittet kommer hem till sin mor som ligger utslagen på soffan ser man på bordet en tidning vars framsida i stora svarta bokstäver skriker ut: ”Angelina adopts vampire baby”.

Jag ser fram emot fler skojiga upptäckter vartefter resten av avsnitten beskådas!

Säsong 3 börjar sändas i juni och det sägs också att det blir en fjärde säsong.

Kommentarer till: "Ett par True Blood-spaningar" (5)

  1. Jippi! ”Angelina adopts vampire baby” skrattade jag gott åt, men att mormor läser Harris hade jag missat totalt. Bravo Mia!

    Och vad härligt att det blir en fjärde säsong, det såg ju mörkt ut där i början.

  2. […] kan inte läsa titeln, men tror fortfarande att det är Dead until dark. Det vore så […]

  3. @snowflake: Man lär av experterna, vettu! :) Jag hade nog inte brytt mig så mycket om detaljer och referenser om det inte var så att du delat med dig av din förtjusning i dylikt.

    Hm. Vet vi att det är mormor och inte farmor? Visade det sig när gammelmorfar dök upp? Jag har faktiskt inte alls reflekterat över vems förälder Gran var.

  4. Farmor alltså. jag tror alltid att det ska vara mormor, men jag är ju mormorsfixerad.

  5. @snowflake: Ja, jag vet ju det men du lät säker så givetvis trodde jag på dig tills jag fick andra uppgifter.

Kommentera

Etikettmoln

