Man lever så länge man lär

Bokhandlande

Som vanligt känns det tomt och lite tråkigt när jag läst ut en bokserie. Här syftar jag på Charlaine Harris böcker om Sookie Stackhouse. Jag hade fyra sedan tidigare och köpte fyra till i förra månaden, vilka jag nu läst ut. Även om jag inte bokar in läsning i kalendern så har jag på min fritid på sistone ofta valt att läsa böckerna framför att sitta vid datorn. Och tyckt att resan till jobbet är för kort.

Någonstans på vägen insåg jag att det ju fanns en nionde bok i serien, men dessvärre (ser jag nu) finns den ännu inte i pocketformat så jag får ge mig till tåls (men jösses, så fel uttrycket plötsligt lät trots att jag ju skrev det per automatik!). Några månader ska jag väl klara mig, tycker jag. Och sedan kommer det tydligen ut en tionde bok framåt sommaren. Det lär dröja innan den kommer i pocket.

Jag insåg också något rätt intressant när jag snokade bland Snowflakes inlägg taggade med Charlaine Harris – nu minns jag inte längre precis varför, men söker man (jag) något om böcker är hennes blogg väldigt bra att börja med. Och jag minns ju att hon både läst och skrivit om de här böckerna.

Det var först nu när jag för andra gången läste inlägget En livsfarlig bokhandel som jag fattade att böckerna finns att köpa i SF-bokhandeln. Det borde vara självklart, men tanken har aldrig slagit mig. Jag söker nästan bara på Pocket shop och diverse nätbokhandlar. Allt annat betraktar jag som jobbigt. Och jobbigt är alltså när man inte vet vart man ska gå eller hur man ska gå tillväga.

Anyway. Min spaning är att priset hos SF-bokhandeln ligger väldigt nära det hos t.ex Adlibris. Som ett exempel tar SF-bok 79 kr för Dead until dark, medan Adlibris säljer den (i samma utgåva) för 75 kr. Och om jag handlar från Adlibris får jag vänta ungefär en vecka, så valet blir då ganska lätt. För mig, som bor i Stockholm och kan besöka SF-bok i Gamla Stan, vill säga. Annars – ganska likvärdigt.

Men vad var det som hände? Borde det inte vara billigare att handla över nätet än i butik??

Och här skulle jag mycket väl kunna avsluta detta inlägg, men nu påbörjade jag det ju egentligen för att berätta om min senaste bokbeställning. Jag ville ha mer av Charlaine Harris, när jag nu är inne i hennes produktion, och kollade efter Sookie Stackhouse 9, d.v.s Dead and gone, som då alltså ännu inte finns i pocket. Sedan kom jag ihåg att Snowflake nämnt också en annan serie, om en Lily Bard. Antagligen samma karaktär som dök upp med ett extra efternamn i Dead as a doornail. Det lät lite roligt att läsa en serie böcker om någon som skymtat i en annan bok, så jag lade in en beställning på hela serien i ett svep. Och den första i Aurora Teagarden-serien, samt två fristående historier. Harper Connelly-serien får vänta, liksom resten av Aurora Teagarden. Beställningen blev ändå omfattande:

  • Sweet & Deadly (1981)
  • A Secret Rage (1984)
  • Real Murders (1990)
  • Shakespeare’s Landlord (1996)
  • Shakespeare’s Champion (1997)
  • Shakespeare’s Christmas (1998)
  • Shakespeare’s Trollop (2000)
  • Shakespeare’s Counselor (2001)

Så nu går jag i väntans tider. Tömde senaste lila plastkassen (som stått och väntat sedan jag upptäckte att Pocket shop bytt format på Sookie Stackhouse-serien) över matbordet och hittade inget direkt lockande, men har i alla fall påbörjat Wicked Lovely (av Melissa Marr) som följde med hem den gången. ”Enter a world of faerie romance” står det på omslaget. Efter dryga 30 sidor är jag ännu inte fast.

Böcker - Sookie Stackhouse, nr 5-8

Kommentarer till: "Bokhandlande" (4)

  1. Oj! Nu har du så du klarar dig ett tag. :-) Det blir spännande att höra vad du tycker om Aurora Teagarden.
    Jag var lite kluven till Lily Bard i första boken, men bestämde mig ändå för att jag gillar henne. Och den andra boken hade klara paralleller med vissa teman från Sookie Stackhouse-böckerna, med fanatiska (hatiska) sällskap och sånt.
    Men menar du att du vågar läsa Sookie-böckerna offentligt? Vissa partier rodnar man ju av. :-)

  2. @snowflake: Nej, det är ju det jag inte har – förrän om en vecka eller så. :)

    Vad gäller rodnande tycker jag inte att det var mycket sådant ungefär sedan Sookie städade ur kusin Hadleys bostad med hjälp av Quinn, så det känns inte som något problem. Det var nog värre med de tidigare böckerna, tror jag. Och de är nog heller inte allmänt kända som erotik – i den mån folk alls känner till dem är det nog supes som anses vara huvudtemat. :)

  3. […] Filed Under: böcker by Mia* — Kommentera 20 mars, 2010 Idag har jag varit och hämtat mitt bokpaket och det var sannerligen i grevens tid eftersom jag idag läste ut Wicked Lovely av Melissa Marr […]

  4. […] — Kommentera 16 april, 2010 Nu har jag bara något drygt kapitel kvar av den sista boken i föregående batch (Real Murders, den första i Aurora Teagarden-serien) och inser att jag var för sen med att lägga […]

Kommentera

Etikettmoln

