Man lever så länge man lär

Myror i huvudet

Det var hos Essa jag stötte på uttrycket (senast, åtminstone) – tolkade det som om hon hade fått mycket att tänka på, helt enkelt, även om uttrycket väl egentligen snarare handlar om att man blivit förbryllad. Hm, finns det en substantivform och vad heter det då – förbryllan, förbryllelse, vad? Hur som helst förstod jag (tror jag!) just nyss precis exakt vad hon menade. Därav detta inlägg – kanske dämpas myllret lite om jag skriver om något av det som rasslar omkring innanför pannbenet.

Eller så blir det bara ännu rörigare och stressigare…

Det började någonstans med att jag läste Thomas Tvivlarens inlägg, Flattr tarvar wordness!, om #wordness som han och OlofB[eta] hittat på. Vad det handlar om är, grovt förenklat, kommentarer.

När OlofB via Twitter uppmanade till bloggande om kommentarer tyckte jag att ”äsch, vad har jag att säga om det och vem är intresserad” och sedan tänkte jag ”fast min lilla pusselbit har ju också ett värde” och bestämde mig för att skriva något, även om det bara skulle bli en högst personlig och subjektiv liten snutt. Det är ju inte jag som ska bära hela webbvärlden på mina axlar, liksom, och många bäckar små etc. Och så tyckte jag det var en rolig idé – kul att se vart den leder också.

Dessvärre hann jag inte skriva något innan onsdag kl. 19, vilket var den stipulerade tidpunkten för publicering. Jag hade börjat skriva och inte hunnit mer än till den inledande bakgrundsförklaringen innan jag plötsligt insåg att den lilla tid jag eventuellt hade mellan åtaganden fram tills dess behövde vikas för nattsömn. Så det blev inget inlägg. Då. Det här verkar dock faktiskt kunna bli något. Kanske inte exakt den sortens #wordness!-inlägg jag tänkte mig, men i någon mening ändå ”on topic”.

Därefter har jag läst flera olika inlägg i ämnet (se länkar hos de två initiativtagarna) och insett att det knappast är kört – det här är en kampanj som gärna kan få orsaka ringar på vattnet och ge upphov till långsam, stadig spridning för att inte tala om en ökad medvetenhet om kommentarernas värde.

Kommentarskärlek är stort! Jag är övertygad om att alla vi som skriver blogginlägg blir glada över den bekräftelse det är och ger att någon bemödat sig om att kommentera. För det är ju verkligen inte något som fixar sig självt – det krävs att någon gör ett aktivt val och klickar på länkar/knappar och fyller i text i något formulär. Ibland är det lättare och ibland svårare.

På WordPress.com tycker jag det är enkelt, vilket nog till stor del beror på att jag redan är inloggad och därför bara behöver skriva kommentarstexten – namn, mailadress, bloggadress är redan ifyllda.

Betydligt värre är det när jag ska kommentera på en Blogger/Blogspot-blogg…

På Blogger har jag valt att använda mitt OpenID (som är kopplat till blogg/inloggning på WordPress.com) för att identifiera mig. Men eftersom Blogger är en Google-site och jag också råkar vara inloggad med min Google-användare vill Blogger förstås i första hand att jag ska använda den inloggningen för att identifiera mig. Konto i Google är alltså förvalt.

Fast det kontot vill ju inte jag använda (av en jädrans massa olika skäl, vilket jag också många gånger funderat på att blogga om – kanske Tvivlaren hinner före där med?), så då blir jag tvungen att klicka på en liten radioknapp, välja WordPress i listan och så skriva i ”miaisageek” som identitet. Tre steg.

Det är många för många steg, egentligen, så tröskeln för mig att kommentera på Blogger är ganska hög. Tänk på det och känn er vederbörligen hedrade, ni som valt att ha er blogg där och fått/får kommentarer från mig! Här kan TT:s citat av mina ord (ur en kommentar till/under Aningen Udd-Hannas inlägg, Om kritik) passa som någon sorts illustration:

Sidospår: är det inte otroligt fascinerande hur fantastiskt dyrt ett klick blivit, rent känslomässigt? För mig har det gått så långt att jag skippar det mesta som ligger mer än ett klick bort. Be mig t.ex inte skriva in en URL i adressfältet – skicka en länk som jag kan klicka på! Ett klick har blivit en hög tröskel och jag står bara ut med att ta mig över en sådan för att komma till något jag inte (sic!) är väldigt angelägen om att nå. Tänk så det kan bli…

Jag skrev även i en kommentar under Tvivlarens inlägg:

Jag är lite fundersam till alla de sätt det idag finns att kommentera. Hur hålla koll på allt som sägs när det är spritt på hundraörton olika ställen? Om man nu måste det.

Sedan läste jag några väldigt intressanta kommentarer hos Opassande-Emma, vars inlägg passande nog heter Kommentarer att kommentera. Jag var på väg att hugga redan när Emma nämnde Disqus bland kommentarerna, men sedan såg jag att Christian redan tagit upp ”min” tråd (här lite vingklippt):

Sen vill jag gärna kommentera kommenterandet. Jag har länge stört mig på bieffekten av sociala medier: att kommentarer av blogginlägg fragmentariseras över flera plattformar. Lejonparten av de kommentarer jag får på inlägg jag gjort i bloggen, hamnar på andra plattformar, Facebook, Twitter och så vidare.

Jag letar efter en aggregeringstjänst som samlar kommentarer som handlar om ett inlägg, oavsett på vilken plats de gjorts.

http://juabjab.wordpress.com/2009/10/28/hur-mycket-vill-man-kommentera-egentligen/

Det vore rasande smutt. Då skulle också kommenterandet lyftas fram mer och inte försvinna i bruset av flöden…

Och så skriver han ännu en relaterad kommentar (här lite vingklippt):

Disqus är mer en tjänst där man kan använda olika konton för att autentisera sig när man ska kommentera. Tyvärr finns ingen ytterligare koppling, vad jag förstått, till de olika kontona.

Ett tag funderade jag på att samla alla kommentarer från Facebook och Twitter och manuellt kommentera in dem själv på bloggen, men det kändes snudd på löjligt. Om inte annat för att jag skulle stå som författare till alla.

Men Disqus löser ju smidigt problemet för dem som avskyr att behöva ha en miljard login för olika sidor. Istället för att ha ett speciellt Aftonbladetlogin, Expressenlogin, WordPresslogin, Googlelogin osv, så använder man bara ett man redan har.

Och det var väl här någonstans som de flesta av myrorna satte fart. Himlen öppnade sig och jag förstod vad Tvivlaren pratade om angående sitt ketchup-bloggande. När det väl rullat igång finns det liksom inget stopp. Men förr eller senare slocknar man nog över tangentbordet i och för sig….

Jag och Christian upplever uppenbarligen samma problem, d.v.s att kommentarer nu för tiden hamnar på alla möjliga olika, och ofta helt andra än de faktiskt avser, ställen.

Man kommenterar där man råkar befinna sig, vilket kan leda till att personer som behöver se kommentaren missar den. Eller så innebär det att kommentaren får en helt ny och större publik, som aldrig nåtts om den skrivits där den enligt mitt stilla sinne egentligen hör hemma. Eller både och.

Det är det som är så knepigt med nätet idag – det är så mycket korskoppling och korsbefruktning på alla möjliga sätt att det är omöjligt att hålla koll. Att ha kontroll. Lite otäckt, tycker jag, som älskar helikoptersyn, överblick och att ha hela bilden, men samtidigt också spännade som sjutton.

Vem vet vilka vågor eller svall som redan är i rörelse och når mig precis när som helst? Ingen.

Den aggregeringstjänst Christian nämner i sin kommentar vore nog skoj att göra… kanske något man skulle kunna/behöva peta in i Tortuga-projektet? Hm. Hm.

Apropå Disqus är det något jag petat lite med i tjänsten på sistone. Vi använder oss där både av deras färdiga Javascript och API:t, för lite olika ändamål. Tyvärr har jag ännu inte haft anledning att sätta mig in i funktionaliteten på detaljnivå, men har ett svagt minne av att man kan konfigurera Disqus att utöver kommentarer på inlägget/tråden även visa omnämnanden. Det vill säga, visa när/var en länk till just det inlägget förekommit på nätet. Lite som en länk-sökning hos Google, antar jag.

… knappar runt på Disqus.com

Jodå, det finns en hjälpsektion som heter ”Enabling Reactions: Aggregated mentions and comments from the social web” – dessvärre står det på sidan bara ”What, why, how”. Jag har för mig att jag provade den inställningen i någon av de profiler vi använder på jobbet, men stängde av den innan release eftersom det var obeställt. Disqus verkar alltså ha någon form av tracking utanför sig själv.

… knappar runt ännu mer på Disqus.com

Japp. När man aktiverar Reactions kan man (just nu) välja bland följande tjänster: FriendFeed, Twitter, Digg, Reddit, Hacker News, Blogger, WordPress, YouTube, Vimeo, Picasa, Flickr, TypePad, Movable Type, Other services. Och givetvis undrar jag vad det rent faktiskt/tekniskt innebär, men jag tror i alla fall att Disqus faktiskt ger en hel del av det man önskar/behöver, om än kanske inte riktigt allt.

Hm. Upptäckte precis att Disqus erbjöd mig att ta äran för en bunt gamla kommentarer, som jag skrivit som gäst på bloggar som använde Disqus innan jag skaffade mig ett konto. Gissar att det är mailadressen som kopplar ihop dem med mig. Trevligt med hopkoppling i efterhand!

Inom parentes: när det gäller sådant här är hopkoppling trevligt, ja – det vore nog inte lika skoj om det skedde mot min vilja, att någon snokade och grävde och kartlade den del av mitt liv som äger och ägt rum på nätet. Sedan 1997… undrar om mjölet i min påse möjligen hunnit bli lite mögligt?

Nehej, om jag skulle återgå till att kommentera Christians kommentarer.

Christian, du behöver ju inte lägga in kommentarerna för hand i WordPress. Det går utmärkt att skapa en importfil (XML) med de kommentarer och uppgifter därom som du vill importera till bloggen på WordPress.com. Du fyller alltså själv i användarnamn och andra uppgifter om kommentarerna – om du nu inte har ett automatiskt sätt att skapa filen förstås. Hur som helst: kika på menyvalen Importera och Exportera under Verktyg i adminpanelen! Där finns möjligheter. Jag har provhackat sådant.

Asch, nu kommer jag inte på något mer som ville ut. Det kändes som så mycket när jag läste både hos Tvivlaren, Emma och Christian – och allt hängde ihop. Inte minst med #wordness dessutom. Well, det kan säkert blir fler inlägg i de här vattnen framöver. Trigga mig, bara! Blogga, kommentera.

Kommentarer till: "Myror i huvudet" (33)

  1. Ajaaa, jag känner precis igen trasslet med blogger-bloggar och på aftonbladet, metro etc ids jag inte alls skaffa något login. Det får vara nog med galenskaper, hur många lösenord klarar en söndersnurrad essaskalle?

    Men ännu en anledning till att man är dålig på att kommentera är ju att man ofta läser en rss-feed i en bloggläsare, och då ser man bara texten, man ser inte bloggens layout (google reader med greader-pluginet är väl det enda undantaget, eller?) och då får man ju börja med att klicka in på bloggen på riktigt, leta reda på ”kommentera”-länken (som ibland är högst upp vid inläggets rubrik och ibland i inläggets nederkant.) Mycket klickande och scrollande blir det innan man ens kommer till blogger-klick-dilemmat!

    • @mcsarcne: Jorru. Blogger är mest bara jäkligt knöligt – idag fick jag göra om proceduren tre gånger för att få in min kommentar hos Thomas Tvivlaren. Och då är jag ändå både datorvan och hemmastadd i webbvärlden.

      Vad gäller ställen som kräver inloggning kan de glömma kommentarer från mig. Jag läser heller inte bloggar hos Metro eller Aftonbladet annat än som lösnummer om/när jag snubblar över en länk som rekommenderas av någon annan. Den sortens inlåsande blogghotellmiljöer vill jag av princip inte stödja. Och bloggar som inte ger fullt innehåll via feed följer jag inte heller – om det sedan är blogghotellet eller användaren som ligger bakom bryr jag mig inte mycket om. Jag behöver inte bloggar som gör det svårt för mig att ta del av innehållet. Jag har fullt tillräckligt med intressanta bloggar att tillgå ändå.

      Fast vad gäller lösenord och sånt kan man ju på många ställen logga in med sitt OpenID. Du som har en WordPress-blogg har ju ett sådant id – du ser hur jag loggar in, enligt inlägget?

      Jag känner inte närmare till så många RSS-läsare, men har i alla fall förstått att Knusselboskan använder en plugin till Firefox som visar själva webbsidan i läsaren (kan vara konfigurerbart?) – vilket skulle lösa ditt problem. Om du nu inte är som jag och helst vill slippa utsättas för folks varierande blogglayouter. :) Och jo, G Reader med Better Greader funkar bra, tycker jag. Konfigurerbart också.

      Helt sant att man kan få leta ett tag innan man hittar den magiska knappen eller länken! Ett tips är att använda ”sök-i-sidan”-funktionen, Ctrl-F, och då söka efter ”skriv” eller ”kommentar” eller något liknande – med lite tur landar du vid/i inmatningsfältet då. :)

      Jag funderar faktiskt på om det inte skulle gå att skriva ett Javascript-bokmärke som slänger in en kommentar på just det blogginlägg man råkar befinna sig på i sin greader… det borde kunna funka, så länge man surfar på bloggar på stora ställen som WordPress och liknande.

      Tjoho, vad kul det är när det blivit lite liv på bloggarna igen! Ett tag trodde jag bloggkommentarerna var på väg att dö ut helt. Inte minst för att jag själv mest skriver på Twitter nu för tiden…

      • mcsarcne sa:

        Jo, jag använder det pluginet till firefox jag med, gReader heter det, och det underlättar oerhört.
        Men många surfar ju explorer och då tror jag att man är rätt torsk.

        OpenID är bra, och själv ska jag flyttta bloggen min till en wordpress.org istället för com, och egen domän, och med det kan jag styra mer över hur bloggen ser ut – och göra tydligare knappar för kommentarer och sånt. En liten liten länk precis bland alla nyckelord till blogginlägget är faktiskt helt värdelöst.

        Jag missar också ibland att klicka i rutan för uppdateringar per mail – och då missar jag ju också om min kommentar fått svar. Då blir det lite dialog… (och ibland finns där ingen sådan alls…)

        Nu: Frukostsmoothie!

        • Owh! wordpress.org you say? Vad är skillnaden mot wp.com, där jag har min blogg nu?

          • mcsarcne sa:

            Jag uttrycker mig kanske klumpigt.
            Antingen har man wordpress det slappa sättet, wordpress.com, då funkar wordpress ungefär som blogger eller vilken annan bloggtjänst som helst (fast lite bättre dårå)

            ELLER

            så kör man wordpress på ett eget webhotell, då behöver man också en egen domän. Lite krångligare att komma igång, misstänker jag, men sen kan man göra mycket mycket mer med bloggen, särskilt om man – som Mia* är bra på kod – (Själv får jag alltså eksem av kodsträngar mer avancerade än grundläggande html) – men jag tänkte ändå skärpa mig och styra upp det här, just för att det finns en massa layout-grejer som är dumma och korkade och som jag inte kan göra något åt om jag inte ”kör själv”.

        • @mcsarcne: Åja, det skulle faktiskt inte förvåna mig om det finns liknande plugins till IE. Det har hänt konstigare saker. :)

          Det är lite roligt att du som är så bekväm av dig vill köra egen WP-installation! Själv har jag insett att jag inte har lust att göra mig det besväret och ligger därför kvar på WP.com. :)

          Kommentarer via mail prenumererar jag också på, för bloggar jag inte har i RSS-läsaren. Om inte mail finns som alternativ väljer jag RSS-versionen. Om det däremot är en blogg jag har i min RSS-läsare har jag i allmänhet även prenumeration på kommentarerna – som många ju säger: det är i många fall nästan kommentarerna som gör bloggen.

          Alla vet vilka URL:ar man använder för inlägg/kommentarer, va?
          WordPress: /feed/atom för inlägg, /comments/feed/atom för kommentarer
          Blogger: /feeds/posts/default för inlägg, /feeds/comments/default för kommentarer
          — så många fler behöver man inte hålla i huvudet. :)

          • mcsarcne sa:

            Ja. Nu har vi ju inte sett om det verkligen BLIR en egen installation. Som sagt. Bekväm är jag. Och lat. Och gillar inte sånt som jag faktiskt inte kan som kan bli trassel. Som jag inte har lust med alls. (Tänk att jag en gång i tiden jobbade med att lösa andra människors problem? Nu ids jag inte ens ta risken att utsätta mig för egna.)

            Jag letade efter ett gReaderliknande plugin till explorer, men hittade inget och det var faktiskt huvudorsaken till att jag växlade över till firefox (apropå att ändra på saker och riskera att de inte funkar utan trasslar..! Det säger en del om min irritation över rss-problemet!)

            • @mcsarcne: Åhå, du bytte browser, från trygghet till nytt? Då förstår jag ganska väl hur j-a irriterad du var/blev. :) Blir det Linux snart också, tro? För du är väl fönsteranvändare ännu?

  2. Jusste inlägg! Det här med Disqus fattar jag inte riktigt. Är det som OpenID? Eller hur funkar det? Vad är poängen? Är det något slags aggregering av ”alla ens kommentars-spill” över hela j-a webben?

    Visst är det kul att se vart #wordness-kampanjen leder :) Såg att även tonårsmorsa och mymlan skrivit om det.

    Blogga om Disqus lite mera och droppa en kommentar på min blogg så jag får en trackback-länk. Jag är en sån som fortfarande vågar vägra RSS-läsare ;)

    • @Mia: Intressant utveckling! Känns som det här växt långt bortom vad jag initialt trodde att det skulle bli. Bara tankarna jag själv formulerade i kommentarer idag har gjort att jag nästan går och funderar på om man skulle börja utveckla saker ”på riktigt” för bloggvärlden.

      @OlofB: Nu finns det inte en chans att Leffe kan missa att kommentera hos mig… *muhahaha* Var för övrigt en till kommentatör som hade haft samma problem så det var ju väldigt användbar info jag fick genom den här kampanjen.

      • @TT: Ojsan, den här kommentaren missade jag visst inatt! :) Det var sent…

        Utveckla på riktigt – vad menar du med det?

        Själv har jag faktiskt blivit lite hacksugen. Går det att sänka kommenteringströskeln? Hur skulle man kunna aggregera nätgeografiskst utspridda kommentarer relaterade till enskilda inlägg?

        (men jag måste sluta glömma hur viktigt det är att sova!)

        • Jag tänkte mest ur perspektivet att jag i bloggsammanhang mest hackat befintlig kod för att anpassa den till Blogger och få in widgetar etc. Vore kul att ge sig på det på ett mer ”seriöst” plan och egenutveckla saker.

          Men det är mycket som är kul… *vem va’ re som snodde tiden?*

          • @TT: Jorru. Mycket i nät- och webbvärlden som vore kul att göra. Kanske man skulle söka jobb på Google? ;-) För jag tror det blir svårt att hinna både jobba och göra roliga saker, samtidigt som man vill ha ett liv även utanför detta.

            Hm. Börjar bli mäkta irriterad på den här ”trådningen” i kombination med den här (visserligen snygga, men ändå) bloggmallen. Mallen tar mig bort från den kommentar jag besvarar så att jag helt tappar bort mig. Och eftersom inlägget inkl. kommentarer är mer än en kilometer långt, hittar jag endast med stor möda och massor av scroll tillbaka. Och sedan ska jag tillbaka till inmatningsrutan igen… suck och stön! Det kunde man ha gjort bättre.

            • +1 på den detaljen – man vill kunna läsa kommentaren man kommenterar :)

            • Angående att jobba på Google så ser jag fram emot lite mer inside-info om det från Ershag (Berinder) som var på anställningsintervju där häromsistens. NDA och annat tjafs åsidosätter vi. ;)

              Ja, det är som jag antydde i vår diskussion hos Aningen Udd, dvs trådar är ett gissel i bloggkommentarssammanhang. Jag tycker det blir helt hopplöst att hålla kolla på nya kommentarer när man måste rulla igenom hela kommentarstråden för att se nya. Nej, då är det bättre att ha allt i ett sjok och åtminstone kunna förlita sig på kronologin.

              Förresten så bara måste jag påpeka att ju djupare kommentarstrådningen går desto mörkare blir bakgrunden. Svart bakgrund mot vit text… Låter bekant? *muhahaha*

              Har fått lite nya tankar tack vare din mall förresten. Tänker nog avvakta med att ge mig på valbara teman som jag spånade om sist och istället se om jag kan spinna vidare på den här mallens storhet.

              • @TT: Ja, jag hoppas verkligen att det blir ett Google-jobb för berinders del – blev så glad när han berättade att han skulle på intervju. Och att döma av tidningarna så verkar de ju kunna vilja anställa en del folk här i landet, bara de får tag i rätt människor. Själv är jag ju inte precis någon multimediamänniska… eller vad de nu sökte för färdigheter.

                Vad gäller kronologin på kommentarerna använder jag listan över senaste kommentarerna där ute i högerspalten för att ta an dem i tur och ordning, men märker nu att det är jäkligt knöligt att hitta rätt ändå. Och man får inte vara borta så länge att de senast besvarade inte längre syns i listan… men det har hittills inte hänt att jag fått så många kommentarer på kort tid att det varit ett problem. :)

                Jag håller med dig, med andra ord, och funderar på om jag till och med ska stänga av kommentarstrådningen. Eller det kanske räcker om jag besvarar utan ”Svara”?

                Förresten så bara måste jag påpeka att ju djupare kommentarstrådningen går desto mörkare blir bakgrunden. Svart bakgrund mot vit text… Låter bekant? *muhahaha*

                Japp! Du gör ditt bästa för att jag ska få äta upp mina ord om skarpa kontraster! :D Men det går inte att ha fler än 10 nivåer.

                Har fått lite nya tankar tack vare din mall förresten. Tänker nog avvakta med att ge mig på valbara teman som jag spånade om sist och istället se om jag kan spinna vidare på den här mallens storhet.

            • mcsarcne sa:

              Jo, den här trådningen är snygg, det blir tydligt VAD man svarar på, man slipper tjafsa med en massa ”adresseringar” i början på inläggen:

              @Nisse: Jo, yadayadayada…

              Men det leder till scrollande, och det är ju dumt, och visst är det puckat att inte se inlägget man svarar på. Urdumt faktiskt.

              • @mcsarcne:

                Jo, den här trådningen är snygg, det blir tydligt VAD man svarar på, man slipper tjafsa med en massa ”adresseringar” i början på inläggen:

                @Nisse: Jo, yadayadayada…

                Eh. Näe! Det blir i efterhand tydligt vad man svarat på – imperfektum. :) (petmoster)

                Och adresseringar … well, jag är av den bestämda uppfattningen att man definitivt ska adressera med namn för deras skull som läser i RSS-läsare där man bara ser själva texten.

                Enda godkända undantaget är när man vänder sig till bloggägaren/skribenten – då behövs ingen adressering eftersom det är underförstått att det är denna som är mottagare.

                Jag brukar be om att bloggägaren tar som vana att skriva namnet på den som adresseras just för att jag (och andra!) i RSS-läsaren ska förstå att kommentaren är avsedd för mig – det är god läsarservice!

                Men det leder till scrollande, och det är ju dumt, och visst är det puckat att inte se inlägget man svarar på. Urdumt faktiskt.

                Ja, verkligen urdumt. Jag tror dock att jag börjat lära mig nu, att kopiera med mig texten jag besvarar – och använda <blockquote> för att visa vad det är jag svarar på mer exakt. Riktgit smutt, om jag får säga det själv!

                Och det borde inte behöva vara så svårt att fixa en liten Firefox-funktion som fixar’t…

    • @OlofB[eta] (tihi, jag gillar det namnet!): Nej, Disqus handlar inte om aggregering.

      Om du är bloggägare kan du se Disqus som ett bloggkommentarshotell – du kan ”outsource:a” hanteringen av dina bloggkommentarer till Disqus i stället för att köra dem själv. Grundfunktionen som sådan kanske inte är så användbar om din bloggprogramvara redan har en bra, egen kommentarshantering, men om (som det var för oss på jobbet) du har valet mellan att utveckla en egen kommentarsfunktion eller använda något som redan finns (som t.ex Disqus)… ja, då blir saken en annan.

      Som bloggägare får man givetvis tillgång till modereringsfunktioner och diverse konfiguration. Varje blogginlägg (som har en unik url, om du inte angivit annat) får ett eget id, en egen tråd i kommentarsforumet. Du kan givetvis stänga valfria inlägg så att det inte längre går att kommentera dem.

      Disqus låter användare (som vill kommentera) identifiera sig med existerande inloggningar på Disqus eller andra ställen, t.ex Twitter, OpenID, Facebook eller Yahoo – det finns fler, om jag inte minns fel, men det är upp till dig som bloggägare att aktivera autentisering mot respektive tjänst.

      En användare som valt att identifiera sig med sitt Disqus-id kan därefter se avlämnade kommentarer på sin Disqus-sida, (min finns på http://disqus.com/miaisageek), men Disqus suger inte upp kommentarer från andra kommentarssystem. Du kan även se svar som andra skrivit på dina Disqus-kommentarer. Min sida har ett litet exempel på detta som du finner om du klickar ”Load More Comments” tills rubriken ”Det här är bara så bra!” dyker upp – klicka på ”Context”-knappen så ser du Dr PO:s svar på min kommentar.

      Man kan tydligen också prenumerera på en användares kommentarer (om så önskas även inkluderande svar på dennas kommenterar), liksom personens vänners kommentarer. Det där konceptet med vänner har jag inte ens sett förut, så det hamnade härmed på listan av saker att undersöka närmare när tid/ork finnes.

      Av någon anledning fick jag precis lite Buzz-vibbar av Disqus… många gör nog liknande saker i dessa dagar. Och alla vill de vara den som håller i användarnas information…

      Det här blev visst ett embryo till blogginlägget du efterfrågade. :)

      Blev mina förklaringar begripliga?

      • Ah då fattar jag Disqus bättre. Tack för genomgående förklaring! Förstår att det underlättar vid egenutvecklad blogg – och visst är det många som vill åt vår kommunikation ;)

        Det ligger lite i tiden när fler och fler inser hur värdefullt material google sitter på, med riktad reklam etc.

        Är du övertygad om Disqus? Kör du själv det om en blogg har det som kommentarsystem?

        • @OlofB[eta]: Övertygad? Där förstår jag inte riktigt hur du menar. Förklara gärna.

          Eftersom jag nu faktiskt har en Disqus-användare (för att jag råkade registrera mig när jag trillade över Disqus hos Dr PO för en tid sedan) så använder jag gärna den för att autentisera mig – det är ju trots allt lite smutt att ha sina kommentarer samlade någonstans. Men annars har jag som princip att använda det OpenID jag har via den här bloggen, d.v.s. miaisageek.wordpress.com – känns bra eftersom det här ju är mitt ”hem” på nätet.

          • Ang. övertygad, menar mest om du planerar använda det så mkt som möjligt eller undvika det. Du verkar gå en ”mellanväg” helt enkelt ser jag i ditt svar (suck vad irriterande det är att scrolla upp och ned när man kommenterar! maila skaparen av detta tema och säg att det är *grymt* snyggt *men* fixa kommenteringen ;).

            OpenID diggar jag skarpt på idéplanet, har också något konto ”någonstans”. Visste inte att man kunde använda sin blogg som login, då borde jag alltså ha olofb.wordpress.com som login? Men vilket lösen? WP-lösenordet kanske?

            • @OlofB[eta]:

              (suck vad irriterande det är att scrolla upp och ned när man kommenterar! maila skaparen av detta tema och säg att det är *grymt* snyggt *men* fixa kommenteringen ;).

              Heh. Det är inte skaparen som underhåller’t på WordPress.com, om jag förstått det rätt – blev faktiskt lite sugen på att prov installera det på en lokal WordPress (a.k.a .org) för att se vilka skillnaderna är.

              Vad gäller scrollandet… måste jag ju tipsa om min nya metod (som jag skrev om i ett svar till mcsarcne någonstans på denna sida – fan, hittar inget här längre!): kopiera med dig ursprungstexten, klicka på Svara-knappen, klistra in texten och omge med <blockquote /> de delar du önskar citera. Övrig text tas bort när den behandlats/repliken skrivits. Smutt!

              OpenID diggar jag skarpt på idéplanet, har också något konto ”någonstans”. Visste inte att man kunde använda sin blogg som login, då borde jag alltså ha olofb.wordpress.com som login? Men vilket lösen? WP-lösenordet kanske?

              Nja, det är inte login utan mer en single-signon. Det är snarare så att du använder WordPress.com som en OpenID-server, d.v.s. någon som kan bekräfta att du är du. När du är inloggad på WordPress.com (med den användare du har för bloggen) vet ju WP.com att du är det och kan därför bekräfta för frågande site att ”jodå, den här browsern är inloggad hos mig med angiven användare”. Så du ger aldrig ifrån dig något lösenord, utan ber bara en tredje part bekräfta att du är den du utger dig för att vara. Så har jag förstått OpenID.

              Det finns säkert någon bra beskrivning på någon webbplats…

              Jamen, se där! T.ex Wikipedia, OpenID.net :)

  3. […] Fler som skriver om #wordness: PERSONLIG UTVECKLING ?, maloki, Andreas Froby, Sin’s Notebook, opassande, Thomas Tvivlaren, Magnihasa, Tonårsmorsa, mymlan. the real., Mia is a geek […]

  4. Det visste jag inte: att man kan xml:a in kommentarer i efterhand. Det är fortfarande ett par steg från min dröm om en aggregeringstjänst, men det är ju bättre än att fronta som författare till alla kommentarer på den egna bloggen…

    Jag är helt ny på WordPress, så jag håller fortfarande på att utforska funktionaliteten. Jag har precis migrerat över från Blogger .

    Men kommentarer och interaktioner är den viktigaste komponenten i det som kallas sociala medier, det är dags att det ges det fokus den förtjänar. Ofta känns det som om kommentarer bara behandlas som något slags bonus.

    /Christian

    • @Christian Gillinger: Roligt att du såg min respons på dina kommentarer!

      WordPress är trevligt bl.a just för att det är lätt att flytta bloggar mellan WordPress-bloggar eller -installationer m.h.a deras import- och exportfunktioner. Som man kanske kan gissa är det format som WordPress själv använder detsamma för både import och export. Det enda format man kan exportera till är deras eget, men däremot klarar WP av att importera ett stort antal andra bloggars format… ska vi gissa på att WP som alla andra söker ”världsherravälde”? :)

      Och i och med att det finns en import-funktion som läser data från en textfil (.xml), kan man också enkelt fuska in information i sin blogg genom att redigera en befintlig importfil (t.ex en man skapat genom att exportera en blogg) eller skapa en helt ny. Och så via admin-gränssnittet helt enkelt importera densamma till bloggen.

      I och för sig, om det främst är namn och tidpunkter du vill justera så går det ju bra också att själv skriva in kommentaren och därefter manuellt redigera den – m.h.a admingränssnittet uppdaterar man lätt namn, mailadress, webbadress, tidpunkt och text på en kommentar.

      Hm… När du migrerade från Blogger, använde du då WordPress importfunktion för att föra över inlägg och kommentarer från Blogger-bloggen? Om inte: kanske värt att prova – den säger sig ju kunna importera ”inlägg, kommentarer och användare från en Blogger-blogg”.

      Och i övrigt håller jag absolut med om att kommentarer är något att värna om. Tänk om alla skriver och ingen kommenterar? Det skulle ju bli ungefär som om ingen någonsin pratade med någon annan utan alla bara sade saker rakt ut i luften.

      Jag tycker grabbarnas initiativ (projekt Wordness!) är jättebra – var själv inne på liknande tankegånger. Min tanke handlade om att försöka förflytta mitt kommenterande från Twitter, tillbaka till bloggarna. Jag vill ju inte att bloggarna ska dö. Och dessutom lever mina kommentarer längre på ett blogginlägg… och vem vill inte att ens spår i cyberrymden ska ligga kvar och minna om att man funnits? :)

  5. Efter jag skrev mitt eget inlägg om #wordness så har jag börjat kommentera mer, på diverse olika bloggar. Det är mysigt och trevligt. :) Det ger mig något!
    Intressanta tankegångar och jag har också funderat på disqus en del.
    Vi får se var allt landar. Det är mycket spännande på gång med Tortuga just nu också!

    • @maloki: Kul att vi upplevt samma effekt! Jag tror nästan det blir svårt att hinna blogga här framöver. ;-) Jag tror att vi är rätt många som genom #wordness åter igen fått upp ögonen för värdet av kommentarer. Man glömmer så lätt. Och fort går det…

      Ja, det är mycket man är nyfiken på att se vart det tar vägen. :)

  6. För örigt är designen på din blogg _sjukt_ snygg! Grattis!

  7. Instämmer med OlofB:s kommentar. Grymt snygg!

    • mcsarcne sa:

      Och jag instämmer med OlofB och Tomas Tvivlaren. Riktigt riktigt snyggt :)

      • @mcsarcne: Kul! Sedan vore det också smutt om den som gjort designen kunde höra våra lovord. :)

  8. @TT och @OlofB[eta]: Tack! Det gläder mig att ni precis som jag gillar utseendet, även om jag såklart inte kan inte ta någon credit för det eftersom det är ett färdigt tema som tillhandahålls av WP. Allt jag gjort är att uppmärksamma att det dykt upp och därefter valt att använda det. :)

    Om jag nu bara kom mig för att reducera antalet kategorier också…

Kommentera

Etikettmoln

