Man lever så länge man lär

Ny bloggmall: Monochrome

Okej, så den förra bloggmallen var urtråkig. Har förgäves tittat efter något annat att byta till, helst med totalt minst tre spalter/kolumner, men inte hittat något.

Idag upptäckte jag att det kommit en helt ny mall på WordPress.com, tittade närmare och insåg att den var riktigt snygg. Så nu har jag alltså bytt igen. Den informationen är (alldeles bortsett från mitt behov av att dokumentera förändringar) riktad till dem av er som läser via feed och kanske annars inte skulle upptäcka bytet. Titta så fint det ser ut!

Att det sedan just nu saknas en massa saker som tidigare funnits i högerspalten… det bryr vi oss om någon annan dag. Jag ska fixa det, men sedan – är alldeles för trött just nu.

Nog om oväsentligheter – nu ska jag ta igen några av de sömntimmar jag missade igår natt p.g.a irritationer i luftvägarna. Förhoppningsvis för trött för att låta mig störas av demsamma.

Kommentarer till: "Ny bloggmall: Monochrome" (8)

  1. Det enda jag har att klaga på är att jag tycker texten vänster/höger-marginalerna är rätt svårläst för mig.Grå, lite text mot svart bakgrund är svårt för gamla kärringar att läsa.

    • @KaK: Jag har visserligen inte själv upplevt några problem med läsningen (kanske för att jag redan vet vad som står?), men förstår hur du menar.

      Den som gjort mallen har uppenbarligen inte tänkt tillräckligt på det här med kontraster – mellangrå text på mörkgrå bakgrund… näe. Dessutom är typsnittet i sig smalt och svårläst och textstorleken i sidospalterna är onödigt liten. Och här i inmatningsrutan för kommentar… well, mellangrå text på vit bakgrund funkar inte heller jättebra.

      Dock, det är inget jag kan (läs: har lust att betala för att) göra något åt – här på WordPress.com får man vara nöjd med vad som bjuds. Får väl hoppas att de flesta av mina bloggläsare är under 40… ;-)

  2. Jag är visserligen 40+, men mina dyra progressiva glasögon klarar även mellangrått på svart :-) Jag tycker bara att det är synd att det inte går att navigera direkt mellan inlägg (framåt – bakåt). Det är alldeles för få standard-wpmallar som klarar det. Och som sagt, det är inget man vill betala för att greja med. Krya på dig!

    Förresten, tack för att du tänker på oss feed-läsare!

    • @Kb: Oj, det har jag inte ens noterat – att det inte finns någon föregående- resp. nästa-länk. Det borde det göra! Alla former av navigeringslänkar ska finnas när det är rätt gjort. Det är min bestämda åsikt. Förenkla för användarna!

      Antar att man får gå via arkivet om man vill läsa allt i ordning. Men blä – när man väljer ut en månad så får man inte se hela inläggen, utan tvingas klicka på en ”läs mer”-länk för att få upp hela. Sådant gillar jag inte heller. Mutter!

      Tack, jag jobbar på att friskna till. Idag var hostan besvärande, så jag har bestämt att jobba hemifrån i morgon. Då slipper jag och mina kollegor besväras av det i alla fall.

      Ska jag säga som det är? Jag tänker mest på mig själv – på andra som är som jag. Och så skriver jag för att dokumentera… Men okej, vi säger att jag är omtänksam! :)

  3. Tycker det var en lite rolig detalj, att ”kommentarer” ligger till höger om inläggen och inte under eller över, som det brukar vara… :) I övrigt är nog den här mallen lite för strikt för min smak. Men väldigt tydlig, ren, lättläst. Funkar bra! :)

    • @Leva: Nja, kommentarerna ligger nog som vanligt under inläggen. Däremot har jag i högerspalten (och har haft länge) en widget som visar de senaste kommentarerna som skrivits på bloggen – är det den du ser och tänker på, månne?

      Jag gillar strikt. Och blommigt också, iofs. :) Men sådana bloggmallar är det så många andra som använder och då tar jag hellre något … neutralare. Eller striktare.

      Glad att se kommentarer från dig, förresten!

  4. Sorry, menade ju vänsterkolumnen… för där ligger kommentarsfunktionen, när jag ser din blogg! :) Mitt på inlägget, fast på vänster sida om det. Måhända är det inte meningen att det är så de ska visas…?

    Tack, och jag är ledsen att det varit lite dött från mitt håll ett tag, det har varit lite mycket att stå i… ja, du förstår säkert precis hur det kan vara. Emellanåt! :)

    • @Leva: Utöver ”Write comment”-länken ser jag inget kommentarsrelaterat alls i vänsterspalten? Förbryllad. Å andra sidan behöver jag väl inte förstå allt heller – om du är nöjd med det ska väl inte jag vara den. Typ så. :)

      Du, det är lugnt – jag har inga krav på dig, på så sätt. Inte på andra sätt heller, vad jag vet, förresten. Tycker bara det är trevligt när du hänger lite här hos mig. :)

Kommentera

Etikettmoln

