Man lever så länge man lär

Fram och tillbaka-leverans

Ibland händer saker som är helt obegripliga. De kanske är logiska när man väl vet vad som hänt och varför, men det tar ett tag att komma så långt.

Jag undrar om posten hatar mig. Eller motarbetar näthandelsplatser.

Den 7:e november beställde jag några dvd:er (en film, två tv-serier) och fick sedvanligt ordererkännade i mailboxen. Leverans normalt inom 2-3 dagar.

Den 9:e november skickade leverantören enligt uppgift ett paket till mig. I form av brev per A-post alltså. Innehållandes en efterlängtad tv-seriesäsong (resten av beställningen fanns inte på lager och blev därmed restnoterad).

Några få dagar brukar det ta, så jag väntade lugnt och förtröstansfullt.

Dag efter dag gick, till slut en vecka, och så lite till, men inte fick jag någon leverans. Det började kännas som dags för efterlysning.

Igår när jag för femtielfte gången loggade in på webbplatsen för att se om där stod något intressant fick jag se att statusen nu ändrats från ”Skickad” till ”Krediterad”. En tänkbar förklaring gavs längst ned på sidan: ”Denna faktura skickades inte. Den ersätts av nytt ordernummer i listan. Felet kan vid leverans bero på att t.ex. en produkt var slut på lagret. Vid senare kreditering kan det bero på en retur, en leverans som ej hämtats på Posten, eller liknande.”. Ingen information om just min order fanns dock att tillgå.

Allt som stod var: ”Denna leverans/faktura har krediterats/raderats”.

Helt perplex blev jag och hade därav förbluffande svårt att formulera mig när jag mailade leverantören för att fråga vad som hänt och huruvida jag skulle förvänta mig någon leverans eller ej. Fick svaret att de skickat försändelsen den 9:e november och att den kommit i retur från posten den 13:e november, varefter min order blev krediterad (avslutad). Det var allt.

Jamen, hallå. Vadå returnerad och varför då!? Den skulle ju till mig!

Det här är för mig helt obegripligt och jag undrar fortfarande om de tänker eller inte tänker leverera min beställning, så jag har bett om en förklaring till returen (om de fått någon), samt information om ifall det blir en leverans.

I det här läget gör det mig detsamma om de tänker skicka försändelsen igen eller inte – perplexiteten har övergått i nyfikenhet. Jag vill bara veta vad som hände, hur det gick till och se hur de hanterar den uppkomna situationen.

Det vore helt okej om beställningen annulleras (ja, det vore rentav att föredra) eftersom jag sedermera upptäckt att jag kan köpa samma produkt för mindre än halva priset om jag beställer från en brittisk leverantör i stället. Och med tanke på hur länge jag redan väntat gör ett par veckor till detsamma.

Jag ser fram emot upplysning. Det här är vardagsdramatik på hög nivå.

Kommentarer till: "Fram och tillbaka-leverans" (5)

  1. Posten slarvar bort mina räkningar, läkartider och annat. Så varför inte avin som meddelar att du har fått paket? Hm, fast jag brukar få sms nu för tiden, när paketet har anlänt. :)

  2. @pian: Jo, det kan säkert hända, men då brukar väl försändelsen ändå ligga kvar i upp till en månad. Nu fick leverantören tillbaka paketet fyra dagar efter att det skickats, så det kan näppeligen handla om att det blivit liggande på något utskänkningsställe. Det har liksom inte funnits tid till det.

    Sedan tror jag också att det inte skulle behövas någon avi för den här försändelsen – paketet borde gott och väl gå ned i brevlådan. Tidigare paket av liknande karaktär har landat på hallmattan. Så nej, det är något annat… men vad?

    Leverantören hade enligt uppgift inte fått någon information om varför paketet skickats tillbaka, så ingen lösning där heller.

  3. Undrar just varför jag sitter och nynnar på Elvis-låten Return to sender. :)

  4. @Kb: Jag förstår precis varför. Jag gjorde likadant, nämligen. :)

  5. […] Eftersom posten tydligen inte ville leverera till mig och min ursprungliga order blivit annullerad, samt att det visade sig vara mycket […]

Kommentera

Etikettmoln

