Man lever så länge man lär

Hoyan planerar blomning

Idag upptäckte jag en knoppande blomställning på den hoya jag i våras fick av Drottningen och som i min vård transformerats från blad till riktig planta.

Alltså, när jag tänker efter har jag nog sett knopparna förut, men inte riktigt lagt märke till dem. Vill minnas att jag tänkte något om rester från förra blomningen, som inträffade för ca två månader sedan. Den här ser likadan ut som den förra, som med tiden utvecklades till en blomma – se bild nedan.

Det är dags att lägga ut bilderna som blev liggande efter förra gången – det blev aldrig av att jag bloggade om det trots att jag ville visa Drottningen hur fint den utvecklas i mitt köksfönster. Hoyan verkar kunna överleva hos mig.

Så här ser knoppen ut – mest trist och en smula plastig:

hoyaknopp-20090905

Nästa helg förväntar jag mig att se något i den här stilen:

Hoyablomma

Del av hoyablomma

Kommentarer till: "Hoyan planerar blomning" (11)

  1. Lite intressant att mina bortadopterade hoyor blommar, men de som bor kvar vägrar och ser ut att vara nära döden mest jämt numera.

  2. @Drottningen: Well, de kanske bara blommar när de är hyfsat nya. Eller dina kanske uppnått pensionsåldern?

    Eller så kanske de är svartsjuka för att du inte ger dem nog med uppmärksamhet längre?

  3. pärlbesatt sa:

    Oh, sofior!! :)

    Min lilla kallar dem Sofia, varje blomma heter det alltså. Sofia och Sofia och Sofia osv…

    Min kommer från Mårran. Internet är fantastiskt.

  4. Tjusigt! Vilka gröna fingrar du har…

  5. @Kb: Haha! Man säger väl om blommor (eller gällde det bara kaktusar?) att de blommar när de tror att de ska dö.

  6. Oh så bra nu blev jag påmind om att vattna blommorna…! De är nya så jag måste skärpa mig för att komma ihåg. De blommar inte, men det kan ju också bero på att de inte bott här så länge ;-)

  7. […] Böcker (7) Hoyan planerar blomning […]

Kommentera

Etikettmoln

