Man lever så länge man lär

Hjältedåd I

HTC Hero - knappar Idag på vägen hem från jobbet råkade jag av en ren händelse snubbla över några saknade funktioner i HTC Peep, d.v.s Twitter-klienten som följde med min HTC Hero. Sådant där som att kunna göra reply och retweet och skicka direktmeddelanden trodde jag nämligen inte gick att göra med mindre än att man skrev in alltihopa manuellt. Så fel jag hade!

HTC Peep - Retweet Rätt vad det var kom jag på den befängda tanken att prova trycka in den lilla vita kulan, som annars mest verkade vara till för att bläddra uppåt/nedåt eller åt höger/vänster. Vips kom där upp en meny med valen ”Reply”, ”Send direct message”, ”Retweet”, ”Add to favorites” och ”Show profile”. Precis de jag saknat!

Bara en sådan sak som att endast det första ordet som börjar med stor bokstav. Pluspoäng. Jag ogillar ”Det Där Amerikanska Sättet Att Skriva Rubriker Och Menyval”.

I övrigt är jag lite sur på den här Twitter-klienten, som inte verkar hantera att man vrider telefonen. Alltså, den ställer inte om sig från stående till liggande utan fortsätter visa sig i stående format. Med ett inmatningstangentbord som är obekvämt smalt. De flesta andra program jag använt hänger med fint, men alltså inte Peep. Det får man verkligen hoppas blir åtgärdat.

Google Mail verkar funka bra – i alla fall har jag inte stött på några problem ännu. Ska dock sägas att jag inte använt det särskilt mycket, men att läsa och svar på mail har gått utmärkt.

Google Maps funkar bra som karta, men är inte alltid bra på att veta var man är. Hemma funkar det fint, men där vi var i lördags kväll placerade den sig minst en kilometer fel på kartan.

HTC Hero - home screen Hm, mer då?

Installera applikationer utöver det som levereras i/på/ned telefonen har jag ännu inte kunnat göra – får ett felmeddelande som i princip bara säger ”försök igen senare” när jag provar. Jag tror och hoppas att det är hos dem felet ligger och att det verkligen bara strular temporärt.

Än så länge vill jag inte lämna något sammanlagt omdöme – har alldeles för mycket kvar att testa ännu. Men att skriva in text av olika slag går bättre och bättre. Nu senast var det knappt jobbigt alls att skriva in ett längre sms. Så visst vänjer man sig!

Antar det kommer mer vartefter.

Kommentarer till: "Hjältedåd I" (6)

  1. Ny Teknik har gjort en jämförelse mellan HTC Hero och iPhone: http://www.dn.se/ekonomi/teknik/hero-utmanar-iphone-1.943631

  2. @Kb: Tack för tipset! Det var inte så mycket till jämförelse som jag väntat mig. Fast jag kan ju inte iPhone ändå, så det gör väl detsamma. Lite lustigt att det nu pratas så mycket HTC Hero överallt. Tidigare var det som jag minns det i princip bara jag.

  3. Lite tips till dig:

    – Slå av WiFi och kör igång Market (nedladdningsbara program) med enbart 3G igång. Detta är bara första gången du behöver göra såhär, sen funkar allt prima.

    – För att få korrekt positionering med Google Maps går du in i setup/positioning och slår på GPS :-)

  4. @Fredrik: Tack. Jag fick det faktiskt att funka sedan. :)

  5. Sååå – du har skaffat en HTC Hero? Jag har sneglat på den sedan den kom, men inte känt att jag har haft råd.

    Som jag har förstått det så är det ingen ”iPhone killer”, men att själva jämförelsen haltar så att det inte är något man ska bry sig om. Själv börjar min gamla HTC S710 att sjunga på sista versen och jobbet har ju bara tråktelefoner i inköpssystemet…

    Så – ska jag?

  6. @CB: Såvitt jag förstått från annat håll är frågan redan besvarad. Det här är min andra privata nalle någonsin – apropå trista jobbtelefoner.

Kommentera

Etikettmoln

