Man lever så länge man lär

Jag fick just upp en sådan där störande bristfällig dialog på min jobbdator:

TheStandardAssetManager has detected that the user of this workstation may have changed. The Lotus Notes ID currently being used is not the same as the one reported by TheCorporateDirectory as belonging to the registered user of the workstation.

The workstation is currently registered to the user shown below.

Please select one of these options.

  • The user of this workstation has changed. I am the user of the workstation but it is not registered to me.
  • The user of this workstation has not changed. The Lotus Notes ID currently in use belongs to me.

Click ”OK” to continue or ”Cancel” to complete the registration at a later time.

Ursäkta, det är fortfarande min arbetsstation men just nu inte mitt Notes-ID som används på datorn. Hur svårt kan det vara att inse att det går att tillfälligt låna ut sin dator/notesklient till en kollega? Det borde inte vara svårt att lägga till det för mig just nu rätta alternativet: ”The user of this workstation has not changed. The Lotus Notes ID currently in use does not belong to me.” – men antar att det är det för annars skulle väl någon tänkande människa ha gjort det för länge sedan. Jag valde ”Cancel”.

Kommentarer till: "När näsan inte räcker långt nog" (7)

  1. Vore det inte lite intressant att veta vad som menas med ”me” i sammanhanget?
    Det blir iofs inte helt tydligt vilket alternativ man ska välja ändå :-)

  2. Hej där

    Har du köpt biljett till Winterson?

  3. @snowflake: Nej, men tack för påminnelsen! Ska göra det genast.

  4. @JK: Just ”me” hade jag inga problem med – utgick från att det var mig dialogen menade. Mig, som arbetsstationens registrerade innehavare, som ju råkade sitta framför skärmen just då. Men det hade ju blivit konstigare om den som fått frågan var gästen. Fast det är väl där det andra alternativet skulle anses tillämpligt. Hm.

    Sedan finns det även en informationsruta där det står mailadressen till den person som är registrerad innehavare, denna persons Notes-id samt det Notes-id som används just nu. Det kanske ändrar ens syn på frågorna något.

    Helt klart står det än en gång att användbarhet är svårt.

Kommentera

Etikettmoln

