Man lever så länge man lär

Idag varken är eller har varit någon höjdardag i mitt liv.

Det är inget särskilt som hänt, det bara känns tungt och trist och tråkigt och träligt och tröttsamt och… ja, alla fattar. Dagen är inte min bästa någonsin.

I morse var jag rastlös och det jag helst ville göra vore det bättre att spara tills i nästa vecka. Jag lallade omkring och förberedde mig mentalt på att ringa runt och ragga folk till att stå utanför vallokaler och erbjuda valsedlar till ankommande röstboskap och plötsligt blinkade det till i hjärnan att jag ju hade en välbesökt och öppen förtidsröstlokal att mata med valsedlar. På med kläder och iväg till busshållplatsen. Kvittrade om att bussen naturligtvis gick precis innan jag kom fram så att allt jag såg var bakänden som försvann i fjärran.

Jag röstar pirat I väntan på nästa buss blev jag tilltalad av ett par i mogen ålder. Han undrade om jag hade läst att opinionssiffrorna för Piratpartiet nu var ännu högre och vi började prata. De berättade att de hade röstat och kvinnan förtydligade genom att peka på min ”Jag röstar pirat”-knapp.

Ah, det var förstås därför de pratade med mig! Jag glömmer ibland bort att jag syns, vilket jag väl har skrivit om förut.

Hur som helst skulle de åt samma håll som jag så vi fortsatte prata på bussen ända tills busschauffören meddelade att det p.g.a demonstrationer och motdemonstrationer längre fram skulle ta en evighet att komma fram så det kunde vara läge att hoppa av och ta tunnelbanan i stället. Det gjorde jag och sade adjö till mina nyfunna pirater, som visat sig bo på samma gata som jag.

Det var först efteråt, när jag hade kvittrat om den förändrade rutten, som det med full kraft slog mig vilken fantastisk möjlighet jag hade missat med dessa båda. Jag skulle så klart ha stannat kvar på bussen och frågat om de kunde tänka sig att ta varsitt värdpass utanför min vallokal, som fortfarande är ledig/obokad under de viktigaste passen! Jag är säker på att de hade sagt ja.

Dels var de ju bevisligen inte på landet över helgen (vilket flera av de jag ringt och försökt värva haft som ursäkt för att inte kunna agera värdar) och dels verkade de väldigt engagerade och angelägna om att hjälpa Piratpartiet.

Antar att jag inte behöver säga att jag förbannar mig själv för min bristande fantasi och inlevelseförmåga. En trög, jävla ärthjärna har jag! Sure, jag hade inte fått något kaffe men ändå… Jag är verkligen ingen säljare. Suck.

Någon som, liksom jag, tycker att det låter lite roligt att stå utanför en vallokal och erbjuda Piratpartiets valsedlar till folk? I så fall: boka upp dig för ett ledigt pass (klicka på det röda krysset) utanför lämplig vallokal i morgon. Ju högre siffra (=antal röstberättigade) som står efter namnet, desto bättre. Och passet 12:00-16:30 är det viktigaste så välj gärna det om du har möjlighet.

Jag kommer själv att extraknäcka lite sporadiskt utanför min vallokal om ingen bokar in sig, men eftersom jag ska på valvakan kommer jag inte alls att kunna stå under det sista passet även om jag nog grejar större delen av det första och det mellersta. Om jag bara hinner få i mig något mataktigt under dagen.

Gå och rösta i morgon om du inte redan gjort det! Gärna på Piratpartiet. Det gjorde jag. Här är en fin men hoptryckt banner (via Sagor från livbåten):

rösta i EU-valet

Kommentarer till: "Dan före dan, d.v.s. EU-valet" (7)

  1. Menyn för valvakan ser smarrig ut, så morgondagen blir säkert en bättre dag :-)

    • @Kb: Maten var smarrig, det var den. Dessvärre var jag lite för upptagen med att kommunicera (läs: prata) så varmrätten hann bli kall och så höll jag helt på att missa desserten. Som var god. :) Sedan finns det ju andra anledningar till att dagen blev bra, förstås. Inte minst alla fantastiskt trevliga pirater som var där.

  2. Först förstod jag ingenting. Jag erkänner. Men ju mer jag ”läst på” och ju mer jag pejlat av läget så var det ganska självklart för mig att dina tankar inte var så tokiga ändå. Så idag tar jag på mig min nyinköpta tröja och ”bekänner färg”.

    Skickar dig också postivia energier så att du gaskar upp dig! OK?

    • @Jerry: Men åh vad glad jag blir! Och valresultatet glädjer ju också. Fan vad coolt! Jag har nog inte fattat det ännu.

  3. […] sker ett massivt arbete att få ut valsedlar för Piratpartiet. Volontärer täcker upp hela landets vallokaler för att ge alla som vill […]

Kommentera

Etikettmoln

