Man lever så länge man lär

Tillägnas Blackwater – du förstår kanske varför och annars gör det inget för låten är hur som helst förbaskat skön. Särskilt i en hyfsad ljudanläggning.

Det blir i alla fall Gary Moore – Still got the blues. Känslan funkar bra en dag som denna, då himlen är grå och det faller kalla droppar i nacken på en.

Jag har alltid varit väldigt förtjust i den här plattan och trots att jag gillade Gary Moore innan den kom är nog det här ändå min favorit.

Att jag sedan har ett mångårigt förhållande till låten Empty Rooms, som tycktes vara med på varenda platta där ett tag, är en helt annan sak.

Hm. Lika bra att ta den också – Gary Moore – Empty Rooms:

Den låten har jag många minnen av. Jag dansade t.ex i nära kontakt med en långhårig förtjusning från Arjeplog till den någon gång i tidernas begynnelse.

Kommentarer till: "Dagens låt – Still got the blues" (9)

  1. Jag trodde det var Sanna Nielsen som sjöng Empty rooms…
    Åh, tonårsromantik!

    • @snowflake: Well. Sanna sjöng en låt med sådan titel i melodifestivalen häromåret, men nog undrar jag vad du pysslade med under första halvan av 80-talet om du inte först och främst kopplar titeln till Gary Moore. Den var ju överallt hela tiden, kändes det som. :)

  2. Still got the blues minns jag starkt, men inte Empty rooms.
    Under 80-talet var jag småbarnsförälder. :-)

    • @snowflake: Hm. Empty rooms hörde jag förstås ute på krogen, så om du hade småbarn så låter det inte heeelt orimligt att du skulle ha missat den. :)

  3. Gary Moore (eller Mary Gore som han lite elakt kallades av vissa som tyckte han softade ned sig i.o.m. bluesinspårningen) är en av mina favoriter också. Har gillat honom starkt sedan tiden med Phil Lynnot (R.I.P.) och Thin Lizzy!

    Mer musik:

    Out In the Fields

    Military Man

    • @TT: Jag hade verkligen förträngt att Jerry Mer (som vi kallade honom) var med i Lizzy! Så tack för påminnelsen.

      Vet du, ”Out in the fields” är en av de låtar jag bara inte kan med. :) Lite grann som ”In the army now” med Status Quo, ”I was made for loving you” med KISS och ”Is this love?” med Whitesnake. Den är… nej, jag vet inte. För mycket.

      Men sedan har jag egentligen aldrig varit Lizzyfan heller. Jag har alltid känt det som att de var ”före min tid”. Vilket inte är vidare logiskt med tanke på att jag bekänner mig till exv Deep Purple och Black Sabbath.

      • Du är inte den första jag hör säga det om ”Out In the Fields” m.fl. låtar från samma tid. Somliga tycker det är för kommersiellt, för mycket synthar, för melodiöst etc. Fast jag tyckte om det. Var rätt inkörd på framförallt Maiden, Accept och egentligen det mesta från New Era of British Heavy Metal som Judas Priest, Saxon, Dio etc…SAMTIDIGT som jag lyssnade på Depeche Mode, Kraftwerk och annan liknande musik. :)

  4. snowflake sa:

    Här faller pusselbitarna på plats, Thin Lizzy minsann!

Kommentera

Etikettmoln

