Man lever så länge man lär

I går morse placerades den tydligen ut, skulpturen i korsningen mellan Mikrofonvägen och Tellusborgsvägen. Vi talar om Midsommarkransen eller Telefonplan – jag vet inte var gränsen går mellan dem.

Kollegan, som är tidigt på plats om morgnarna, berättade att han såg den otäckt när han kom till jobbet. När jag och övriga kollegor anlände var den dock dold under ett skynke. Spännande värre.

En annan kollega berättade att skulpturen skulle avtäckas i eftermiddag, så jag travade dit för att dokumentera den med täcket på. Jag skulle ha gjort det redan igår kväll, men hade lite för bråttom för att stanna och fotografera då.

Så här såg det ut strax efter lunch idag:

Camoose under cover

På en refug strax intill stod något jag betraktar som en kamälghund, med rosett på svansen och en liten stickad tröja (klickbar för mer detaljer):

Camoose watch dog

Många hade tydligen inte lagt märke till kamälghunden, som var borta redan på eftermiddagen när jag stannade till på vägen hem för att föreviga den nu officiellt avtäckta kamälgen. Så här i efterhand undrar jag om kamälghunden kanske i själva verket var en klassisk rondellhund, som stått där länge osedd och nu fått flytta på sig för att ge plats för kamälgen:

Camoose

Camoose close-up

Och nej, jag vet faktiskt inte vem som gjort den och vad skulpturen vill säga.

Jag har googlat lite hastigt men inte hittat något, så om någon läsare kan bidra med upplysningar: vänligen knappa in en kommentar nedan. Helst med länk förstås. Eller spekulera hejvilt – det vore faktiskt nästan ännu bättre. Jag misstänker förstås Konstfack, som ju ändå huserar i kvarteren däromkring.

Uppdatering: Mysteriet är löst! Resultat av tävling ”Rondell2009” vid Telefonplan där vinnaren Linda Östrand skapat en hybrid i form av en ”Kamälg”. Det finns till och med en YouTube-video om kamälgen:

Kommentarer till: "Rondellkamälg, på- och avtäckt" (15)

  1. snowflake99 sa:

    Vilken kul ide! Fast jag gillar rondellhundarna också väldigt mycket, så kreativt och roligt att folk tar sig tid. Urhunden föddes i Linköping, som du kanske vet.

  2. Så skönt att du håller mig uppdaterad om de viktigaste förändringarna i trakterna kring Telefonplan! Det tog ett tag innan jag förstod att kamel + älg = kamälg (i synnerhet på Twitter utan bilder).

  3. snowflake99 sa:

    Jag såg just att Konstfack ligger vid Telefonplan, synd det på bild månntro?

  4. Skönt, då slipper jag ju fundera vad som fanns under skynket ;) såg det i måndags när jag kom till jobbet, och har funderat heeela veckan……. har varit hos kunden resten av veckan.

    Får kolla in den AFK på måndag som blir min sista dag på TN, flyttar till ”kontoret i skogen” på tisdagen.

  5. @snowflake: Det roliga med rondellhundarna är väl att de är eller var något obeställt, icke planerat från centralt håll. Tyvärr är ju inte kamälgen den sortens spontana konstyttring. Inte som de där fantastiska stickade produkterna som dyker upp på stolpar och träd och räcken och bänkar och… jag vet inte vad. Kul!

    Och pussrutorna, sedan? De ska visst finnas här på Söder också.

  6. @snowflake: Konstfack, ja. Syns på bild, hur då, menar du? Jag kan säkert ta en bild (om jag inte redan har någon) och lägga upp här, om du undrar hur det ser ut. Men på kamälg-bilderna syns det inget Konstfack – det ligger flera kvarter åt annat håll.

  7. @Kb: Ptja, vet inte om kamälgen är den största och viktigaste förändringen i och för sig. I bakgrunden ses t.ex Västberga Handel, där man på Coop Forum kan dregla över rätt schyssta delikatess- och charkdiskar. Där finns nu även Lidl och Cykloteket, om jag inte läst fel på skyltarna. Och så finns ju det stora bostadsbygget som sträcker sig över hela industriområdet mellan tbane-spåret och Tellusborgsvägen. Och bygget inne på gamla Ericsson-tomten, invid Konstfack.

  8. @Laiza: Och av det drar jag slutsatsen att du inte kom till jobbet så där jättetidigt i måndags. :) Vad gäller flytt så har jag hört ett rykte om att vi blir placerade en bit upp i huset – plan 5 eller 6. Men jag vet inte hur aktuellt just det blir för mig med tanke på att jag ju byter uppdrag där i vevan också. Jag kanske kommer att kunna parkera mig på citykontoret i stället. Hoppas kan man ju.

    • Både ja och nej, började veckan med ett möte hos kunden och fortsatte sen till tn…

      Förstår om city är ett bättre alternativ än ”skogen” för dig, nu blir det ju jag som bor på ”rätt” sida om stan ;)

  9. Tackar för lösningen till veckans mysterium!!

  10. @”JK”: Glad att mitt bloggande kan bidra med lite ljus i mörkret. :)

    / Eder ödmjuka rapportör i skulpturdjungeln kring Telefonplan

  11. […] eftersom jag inte passerat på länge. Tänkte att ni som läst mina tidigare inlägg om kamälgen med och utan horn kanske skulle vilja veta detta. Och se någon bild. Noterade även att något pucko […]

Kommentera

Etikettmoln

