Man lever så länge man lär

Jag har lite på skoj en prenumeration på flödet från Europes bandblogg – de skrev och berättade lite medan inspelningarna av den kommande plattan fortgick, och videobloggade små snuttar lite nu och då. Det var så där småtrevligt att kolla på, tyckte jag. Men det senaste inlägget gjorde mig faktiskt riktigt imponerad – fasen så roligt det var att få följa bandet ända ut på scenen! Alltså, kolla in inlägget UNBELIEVABLE SANTIAGO.

Jag gillade Europe på 80-talet (minns mycket väl kvällen de vann Rock-SM, då jag och pojkvännen var ensamma hemma hos honom och hånglade i soffan) och jag gillar också deras förra/senaste, Start from the dark. Mycket, tror jag, för att den inte försöker låta som de populära albumen från förr.

Start from the dark är förresten ett typiskt exempel på den försäljningsökande fildelningen, som Josh bloggat om och som han och Unni Drougge tillsammans skrivit om i en debattartikel i Aftonbladet. Jag skulle knappast ha köpt grisen i säcken, d.v.s. chansat på att köpa plattan för hundramånga pengar, om jag inte givits möjlighet att provlyssna innan. Jag lyssnade, jag gillade, jag köpte.

När jag var 12 hängde vi i den lokala skivbutiken för att provlyssna. Idag sitter vi hemma framför datorn. Same thing, different (och bekvämare!) location.

Kommentera

Etikettmoln

