Man lever så länge man lär

Här skrivs det sista kapitlet i den lilla följetongen om mina separation från Telia. Särdeles spännande är det inte. Tvärtom, allt har gått bra. Ja, jag väntar förstås fortfarande på besked om exakt hur mycket pengar jag får tillbaka, men frågor och svar-utbytet med Telias kundservice torde nu vara avslutat.

Den utestående fråga jag hade handlade om det fasta abonnemanget och utbetalning av överskjutande belopp om (eller rättare sagt, när) det visar sig att jag har betalt in mer i abonnemangsavgift än de summor jag hunnit göra av med sedan den senaste räkningen.

Jag fick veta att det skulle göras en slutlig avräkning och att eventuellt överflöd därefter skulle betalas ut. Så långt allt väl, men jag studsade till när jag läste följande:

Ungefär 2 veckor efter uppsägningen skickas en slutfaktura. Om du har pengar tillgodo skickas först en kreditfaktura och därefter får du ett utbetalningskort för att hämta ut pengarna på posten eller din bank.

Huh!? Jag trodde nästan inte ens att det fanns utbetalningskort längre.

Givetvis var jag tvungen att påpeka att det lät väldigt opraktiskt och kunde inte Telia i stället sätta in pengarna på mitt konto si och så i banken?

Jodå, visst kunde Telia det, men…

Om du inte vill hämta ut pengarna kan du skicka tillbaka avin till vår ekonomiavdelning enligt adressen nedan. Skriv med vilket banknummer inklusive clearingnummer pengarna ska sättas in på och även vilken bank du har. Du kan även vända dig direkt till din bank för att få pengarna insatta på ditt konto.

Nu börjar jag tycka att det är något som låter konstigt, så jag frågar för säkerhets skull om det verkligen, verkligen inte är möjligt att få pengarna insatta direkt på sitt bankkonto utan att gå via utbetalningskort.

Svaret kom nästa morgon:

Det går tyvärr inte utan vill man ha sina pengar insatt på kontot måste det gå denna vägen.

Så så var det med det. Jag får helt enkelt invänta utbetalningskortet och sedan ta det med till banken för insättning på mitt konto. Lite opraktiskt är det att behöva gå till banken, men att skicka avin till Telia för att ekonomiavdelningen därefter ska göra insättning på mitt bankkonto låter värre. För att inte säga befängt. Tänk på miljön! Var det jag höll jag på att skriva i mitt meddelande till kundservice, men lät bli för att det nog inte är tillrådligt att raljera. Det kändes bara … ja, så stenålders på något vis. Men funkar det så så gör det. Det är ju bara för mig att acceptera. Nu vet jag och slipper undra om det kunde ha gjorts annorlunda.

Så som jobbandes inom systemutvecklingsbranschen antar jag att utbetalning till kundens bankkonto är ett scenario som inte fanns med i bilden när deras system designades. Kanske är ursprunget till systemet så pass gammalt att personliga elektroniska transaktioner inte fanns med i medvetandet. Jag har ingen aning, men det verkar ju vara en funktion som saknas.

Även i detta ärende fick jag förresten meddelanden från olika personer varje gång. Alltså 100% variation även här. Men det funkar uppenbarligen bra ändå.

Precis som jag skrev i mitt kommentarssvar till Liza, som bekänner sig till (så flummigt uttrycker jag mig för att jag faktiskt inte vet vilken roll hon har och är för lat för att ta reda på det) sociala medier inom Telias kundservice, är jag alldeles nöjd med bemötande och hantering av mina båda ärenden. Det är bara några av rutinerna jag tycker kunde ha varit smidigare för mig som kund.

Förresten måste jag bara påpeka: att beklaga är inte alls att be om ursäkt. Inte i min bok. Så där! Då har jag fått det ur systemet där det legat och gnagt.

Härmed deklarerar jag min kommunikation med Telia avklarad och övergår till att invänta utbetalningskortet, som ger mig anledning att besöka banken.

Annonser

Kommentarer till: "Bara utbetalningskortet kvar" (3)

  1. konstigt nog så är utbetalningskort inte alls så ovanliga.. J har fått två, bara i år. Och så ska man betala för att lösa in dem.

  2. @Drottningen: Ja, det är ju en anledning till att de är dumma – det kostar ibland mer än den summa som står på avin. För mig brukar det bli så att pengarna aldrig hämtas ut, bara för att det är besvärligt. Det blir inte av. Men jag tror att banken gör det gratis om pengarna går in på kontot.

    Tricket är nog att alltid vara skyldig pengar, aldrig ha fordringar. ;)

  3. Det här påminner mig om när min väska blev försenad på vägen till USA och flygbolaget lovade att jag skulle få ersättning för eventuella merkostnader upp till ett visst belopp. Det fick jag i form av en check på flygplatsen vid hemresan, när jag inte hade någon möjlighet att lösa in den i ”rätt” land. Naturligtvis gick mer än halva beloppet åt i avgifter för att lösa in den i Sverige sedan.

    Jag ska tänka på ditt råd i framtiden :-)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: