Man lever så länge man lär

Nu är det slut. Vår relation har varat i 24 år och har gått på tomgång alldeles för länge så nu har jag gjort slag i saken och sagt upp alla mina Telia-abonnemang. Alla två, alltså. Och innan någon undrar så nej, vi är inte på något sätt ovänner. Vi har bara utvecklats åt olika håll. Jag gillar faktiskt Telia, men har inte längre något behov av tjänsterna ifråga – uppringt internet och fast telefoni.

Uppringt Internet, via ett gammalt 020-abonnemang, som inte använts på många år och varje gång den lilla fåniga räkningen kommit har jag tänkt att jag borde göra slut på abonnemanget, men det har alltid skjutits på framtiden. Nu städade jag ju kontot efter att jag hittat mina gamla abonnemangsuppgifter så det var lika bra att slå till när jag ändå var inne på Mina Sidor och rotade.

Den fasta telefonen var det, rent psykologiskt, inte lika lätt att säga upp trots att jag de senaste åren i princip bara använt det till någon enstaka telefonväckning och en begränsad mängd telefonsamtal. I övrigt har jag mest blivit uppringd av diverse telefonförsäljare. Rent ekonomiskt var det inte försvarbart att behålla det, men ändå tog det emot att göra sig av med abonnemanget.

Jag har en massa lustiga känslor kring det hela. Ett fast telefonabonnemang är något man ”ska” ha. Det ingår liksom i det här med att leva vuxenliv. Eller rättare sagt i min bild av det. Den bild som behöver moderniseras. Tänk så mycket man bär med sig som sällan blir ifrågasatt. Men det är ett annat inlägg.

Jag har stått i telefonkatalogen sedan jag flyttade hemifrån för en massa år sedan och det känns en smula ödesdigert att nu säga upp abonnemanget. Finns man överhuvudtaget om man inte går att hitta i någon telefonkatalog? Och numret som varit mitt i 14 år – ska det med tiden bli någon annans?

Eftersom Telia idag höjer abonnemangsavgiften gavs en möjlighet att säga upp abonnemanget utan sedvanlig uppsägningstid. Det gav mig den lilla puffen som behövdes för att jag skulle ta steget. Det är nu taget och jag är nyfiken på att se när abonnemanget rent faktiskt stängs av… kanske är det redan avstängt när jag kommer hem. I så fall blev mitt sista utgående samtal från hemtelefonen en automatbeställning av taxi. Föga romantiskt.

Och så bör jag väl informera mina människor. Antar att lilla mamma skulle bli en smula nervös om hon möttes av beskedet att abonnemanget upphört när hon söker kontakt härnäst, utan att vara förvarnad. Så… kvällens uppdrag, kanske.

Kommentarer till: "Telia och jag går skilda vägar" (15)

  1. Ja, jag tycker det skulle kännas väldigt konstigt att inte ha något ”hem”telefonnummer. Hur är det rent ekonomiskt? Jag inbillar mig att det är mycket dyrare att ringa mobilt fortfarande och att det därför skulle bli mycket dyrare att bara ha en mobil, men det kanske är feltänkt. Dessutom – eftersom jag har jobbmobil, skulle jag inte ha samvete till att ringa en massa privat på den också.

  2. @KaK: Well, Telia ville höja abonnemangsavgiften från… 125 till 145 kr/mån och med tanke på att jag gör av med sisådär en 50-100 kr utöver det under en tremånadersperiod så kändes det… inte så intressant. Min senaste räkning låg på 528 kr varav 435 kr avsåg abonnemangsavgiften.

    De flesta samtal jag ringer är med mobiltelefonen och inte ens där kommer jag upp i några större summor. Alltså, mobilen är det jobbet som står för, men jag använder ett särskilt prefix för mina privata samtal och sms och får en räkning på det var tredje månad. Några tior per månad brukar det bli, ungefär.

    Så mina telefoniutgifter lär minska ganska mycket nu. :)

  3. Oj, vilken modig människa du är.

    Jag vågar inte göra mig av med mitt fasta abonnemang. En fast telefon funkar ju alltid så att säga och skulle en akut situation uppstå då jag skulle bli tvingad att ringa 112 så måste ju det finnas en lina. En mobil kan ju vara urladdad eller försvunnen någonstans, kvar på jobbet t ex…

    Kanske är jag överdrivet nojig nu, men det är nog det som gör att jag väljer att ha kvar mitt fasta abonnemang. För att jag är så förvirrad…(;-)

  4. Ja då blir det ju en bra affär. Vi måste ha ett fast abonnemang för att kunna ha bredband förstås. I och för sig skulle vi ju kunna välja någon annan operatör än Telia, men det känns inte som värt besväret ungefär.

  5. Jag har ”fast” telefoni via Bredbandbolaget för en löjligt låg månadskostnad eftersom jag betalar (den ganska höga) avgiften för mitt bredband till dem. Jag vet faktiskt inte om jag finns med i någon telefonkatalog eller inte – det har inte känts så viktigt.

    *gör ett avbrott och kollar* Jag finns på hitta.se och eniro.se i alla fall. Alltså existerar jag. Skönt.

  6. @Jerry: Jag har inte ett ögonblick tänkt på några säkerhetsaspekter och måste faktiskt häpet stanna upp och tänka efter. Nej, det är inget som oroar mig. Kanske vore det annorlunda om jag hade barn. Mobilen funkar och annars har jag grannar…

    Undrar, förresten, om man inte kan larma via mail eller chatt? Hm… nej, det verkar bara funka via telefon. Idag.

    Framtiden
    För att kunna dra maximal nytta av ny teknik utan att förlora i kvalitet och robusthet krävs dock kunskap om vad den nya tekniken kan erbjuda och hur den ska användas.SOS Alarm har därför under temat ”Next generation 112” börjat lägga en plan för ett framtida 112-system i Sverige baserat på IP-teknik. Detta omfattar även att bevaka och inarbeta de standarder och tekniker för att säkra nödsamtal i nya tele- och datasystem som håller på att utvecklas internationellt.

    Ref. Tekniken för 112

  7. @KaK: Ja, jag har ju mitt bredband (och tv) via fiber, så det hänger inte ihop med telefonin alls. Faktum är att jag ju har valmöjligheter, som har både koppar-, kabel- och fiberanslutningar i lägenheten. Det är så lätt att glömma att långt ifrån alla åtnjuter sådan mångfald.

  8. @Kb: Jag har aldrig velat flytta min telefoni till B2, trots att jag har både tv och bredband via dem. Jag lägger ogärna alla mina ägg i samma korg. Men att göra sig av med något eller några funkar tydligen utmärkt. Ytterligare ett har jag funderat på att dumpa. Tv:n. Så sällan som jag ser på tv är det långt ifrån värt pengarna…

    Men det är ju kul att du finns! Återstår att se hur snart jag försvinner från jordens yta.

  9. Det där med grannarna tänkte jag inte på…(;-)

    Ska nog ta mig en funderare själv om det kanske vore värt att skippa det fasta och skaffa en egen privat mobil (har genom jobbet idag). Jag behöver ju kapa allt jag kan när det gäller det ekonomiska.

  10. @Jerry: Privat mobil kostar iofs också pengar – kan du inte använda jobbets? Så som det är organiserat hos oss funkar det rätt bra, tycker jag. Jag slipper ju köpa både telefon och abonnemang och betalar, tack vare prefixet, enbart för mina samtal och sms. Nackdelen är förstås att det är just jobbets telefon… dels att man är tillgänglig för jobbsamtal, dels att man blir av med numret om man byter jobb.

    Alternativt få ihop någon schysst deal med bredbandsleverantören – de brukar ju vilja rabattera sina paket om du har alla tjänster via dem.

  11. Liza Öfverström sa:

    Hej!
    Jag jobbar inom kundservicen på Telia och vill bara säga att du är hjärtligt välkommen tillbaka till Telia den dagen du kanske vill ha tillbaka en fast telefonlina. Och vill du kanske reservera ditt telefonnummer så är det bara att höra av dig till den e-mail adress som jag angivit nedan.

    Med vänlig hälsning

    Liza Öfverström

    Telia Kundservice

  12. Jag har TV via ComHem (tror jag, det är inbakat i hyran), så alla de tre äggen ligger faktiskt inte i samma korg. Jag skulle iofs klara mig utmärkt med kanalerna 1,2,4 eller varför inte SVT Play och TV4s motsvarighet, men jag tror att det är för svårt att göra sig av med utbudet som är inkluderat i hyran. Klart i-landsproblem förresten.

  13. […] minst gladde det mig att Telias kundservice hittade inlägget om separationen, vilket renderade en både trevlig och informativ kommentar. Visste ni att man kan […]

  14. @Liza: Din respons överraskade – jag glömmer alltför ofta att det jag skriver här faktiskt syns.Tack för information och trevlig kommentar!

  15. @Kb: Men så får du inte värsta rabatterna heller. ;)

    Jag har också ComHem-tv, via kabelnätet, vare sig jag vill eller inte. Men uttaget sitter i helt fel ände av vardagsrummet och används inte. Om och när jag gör mig av med digital-tv:n (via fibernätet) finns ändå basutbudet att tillgå. Tror nog att man klarar sig långt på det.

    Som någon påpekade senast idag: i-landsproblem är också problem. :)

Kommentera

Etikettmoln

