Man lever så länge man lär

Kryptera mera!

Anders Mildner har som vanligt mycket bra att säga, men jag tänker just nu (det är inte omöjligt att det kommer mer senare) bara ta fasta på en liten aspekt av hans inlägg, Politiken förändras här. Det är inte bara kyrkan som separeras från staten utan detsamma gäller medborgarna. Anders skriver bl.a så här:

Nu puttar teknik- och kulturförändringen snabbt isär staten och medborgarna, främst eftersom politikerna inte riktigt begriper var gränserna går och varför det är viktigt att inte fnula med dem.

Nu går vi ganska snabbt mot en situation där statens företrädare står och glor på ena sidan, medan medborgarna blänger tillbaka med armarna i kors på den andra. Nästa steg i utvecklingen är att människor börjar känna ett behov av att freda sig och försvara sig mot staten.

Jag tycker nog att vi redan är många som blänger med armarna i kors. Många som på olika sätt agerar också, ska väl sägas. Det stås inte bara med armarna i kors, alltså. Men det var inte det jag tänkte skriva om här.

Krypterad IM-kommunikation…

Apropå att freda sig mot staten har jag börjat kryptera min IM-kommunikation där så är möjligt. Inte för att jag pratar om något anmärkningsvärt, eller ens särskilt mycket för den delen, utan snarare av princip. Det är min privata kommunikation det handlar om. Ingen har i min mjölpåse att göra.

Och visst, jag har inget att skämmas för eller egentligen vara orolig för, men i det rådande klimatet kan man aldrig så noga veta. EU och regimen tillsammans med korporativa krafter, intresserade av att begränsa och/eller kontrollera människor på nätet, kan uppenbarligen hitta på vad som helst.

Man tror inte att det är sant när man ser de integritetskränkande lagförslag som ett efter ett klubbas igenom, till synes utan hänsyn till vart den här tankern är på väg. Vi befinner oss, som det heter, på ett sluttande plan. Möjligen ett sjunkande skepp. Jag ser framför mig Titanic, i filmen från 19771997 med Leonardo DiCaprio och Kate Winslet, så förstår ni lite av hur det känns.

Jag vill helt enkelt inte behöva undra. Om jag krypterar min kommunikation kan jag känna mig någorlunda trygg. I ständig otrygghet mår ingen människa bra. Jag vill må bra. Och alltså krypterar jag i alla fall min IM-kommunikation. Det är lätt och gör ingen något direkt ont, bara mig själv (och ev. samtalspartners) gott.

Men i ärlighetens namn gör jag det också för att jag kan. Och teknik är kul.

… med hjälp av OTR i Pidgin/Adium

För krypteringen använder jag OTR-plugin:en i Pidgin/Adium. Prova gärna. Det är bara att installera plugin:en, skapa en nyckel för varje IM-konto, och sedan via OTR-menyn starta en privat konversation. Motparten behöver förstås också ha motsvarande krypteringsmodul. Det är inte svårt, jag lovar.

Öppna trådlösa nät, Ipredia

Kanske är det här fel väg att gå – många förespråkar ju i stället ökad öppenhet. Och i vissa avseenden stöttar jag definitivt aktivt öppenhet – det här med Ipredia, till exempel. Jag har lagt in mig på listan över dem som låter andra använda sin trådlösa nätanslutning. Bra initiativ av Emma! Hoppingivande.

Och roligt att fler tänker som jag. Det trådlösa nätet hemma hos mig har ju varit öppet för alla sedan den nya routern togs i drift. Bara namnet som nu ändrats.

Lite roligt har jag åt att listan tycks fungera som ett sätt att få fler besökare till bloggen. Det var ju inte därför jag länkade hit utan som koppling för att ge en sorts legitimitet åt det hela. Visa att jag gör det jag sagt att jag ska göra.

Om jag slår på kryptering, borde jag då döpa om nätet till ”Ifredia”?

EU-valet den 7 juni

Glöm inte EU-valet den 7 juni – om du är som jag röstar du piratlila.

Kommentarer till: "Kryptera mera!" (9)

  1. Glöm inte TrueCrypt (http://www.truecrypt.org/) — krypterar innehållet på dina diskar.

  2. […] Mia is a Geek berättar varför hon krypterar sin kommunikation och jag blir påmind om hur mycket av dagens lagstiftning maskeras vara för vår “trygghet” när vi i själva verket blir mer otrygga för varje åtgärd. […]

  3. Använd TC och kör med en dold partition, samt lägg lite skräp på den ”öppna” krypterade partitionen. Kör du XP /Vista så går det även att kryptera OS HD med TC (har dock inte provat detta).

    Sedan blir det lite svårare att bevisa vad du har och inte har på din HD. Vad jag vet så kan man inte bli dömd för att vara ”glömsk” (att vägrar att säga sitt lösenord) i Sverige som man kan bli i UK men det ändrar dom nog på snart.

  4. Jabber!

    Jabber är vinsten inom krypterad IM!

    Du kan maila mig om du vill veta var/hur man skaffar det, så får du gärna skriva om det :)

  5. Mycket bra skrivet!

    Ps. Titanic är från -97, du slant nog med fingrarna där…

  6. @Peter & AToTheK: Jag ska absolut titta närmare på TC. Tack för tipset!

    Och haha, jag är inte säker på att jag kommer att behöva låtsas att jag glömt några lösenord – minnet är emellanåt kort nog ändå.

  7. @Makus (sic!) ”LAKE” Berglund: Tack! Du slant nog lite sympatiskt där. :)

    @mcsarcne: Ja, tänka sig… att den filmen var gammal! ;)

    Lustigt nog skrev jag rätt årtal i länkens title-attribut… borde nog använda kopiera/klistra oftare, helt enkelt. Tack för påpekandena!

Kommentera

Etikettmoln

