Man lever så länge man lär

Misstänkt falskmynteri

Igår, när jag som vanligt i hissen ned letade fram småpengar för att betala min kaffe latte, upptäckte jag ett konstigt mynt i en enkronas storlek.

Det såg ut som en vanlig enkrona på framsidan, men baksidan var… randig. Med en text längs med myntets ytterkant. Mycket mystiskt. Jag drog givetvis genast slutsatsen att detta var en förfalskning, som råkat komma i min ägo.

På fiket visade jag upp mitt mynt för kassörskan och frågade om hon sett sådana. Det hade hon och det var inget konstigt med det alls. Detta var tydligen ett helt legitimt, eller i varje fall vanligt förekommande, enkronasmynt. Lite besviken blev jag över beskedet. Den andra kunden som stod vid disken just då stegade över till mig och tittade, han också. Och utstötte små förundrade ljud.

Så tydligen har vi fått en ny (klickbar) enkrona:

Enkrona till Finlands ära

Från Riksbankens sida om 1-kronan, som alltså bekräftar min upptäckt:

Myntets frånsida har en specialprägling som symboliskt avbildar havet som förbindelselänk mellan Sverige och Finland och som omskrift citatet ”DEN UNDERBARA SAGAN OM ETT LAND PÅ ANDRA SIDAN HAFVET”, hämtat ur Anton Rosells bok ”Studentbesöket i Finland”. I undre kanten står ”SVERIGE 1809 2009 FINLAND ”, riksbankschefens initialer (”SI”), första bokstaven i utgivningsorten (”S”) samt formgivarens initialer (”AWJ”). I underkantens mitt står valören ”1 KR”.

Men jag undrar fortfarande var myntet alltså är utgivet. Vad står ”S”:et för? Stockholm?

Sedan undrar jag också hur framtidssäker adressen till den där webbsidan är. Hur tänker man när man tar fram en url-strategi för sin webbplats (i det här fallet tror jag inte att man gjort det alls). Finns det inte krav på Riksbanken att adresserna till viktiga sidor på deras webbplats ska funka för evigt? Kommer de att göra en permanent omdirigering (301 Moved Permanently) när sidan byter adress? Sådant kan bli jobbigt att underhålla. Tänk om man valt en smart url redan från början.

Konstigt att det fortfarande görs så mycket oprofessionellt webbhackande.

Kommentarer till: "Misstänkt falskmynteri" (6)

  1. @Peter: Haha, jag läste punkten precis ovanför så Eskilstuna kände jag till, men den om Stockholm missade jag tydligen. :) Kanske inte så konstigt när det blir örton saker att kolla upp så snart man skriver.

    Tack!

  2. Det hela är en stor finsk konspiration :)

    http://www.dn.se/ekonomi/kronan-allt-mer-finlandsk-1.825413

  3. @mcsarcne: Haha. Ja, något konstigt verkar det vara. Kul skrift!

  4. roy svensson sa:

    Är den nya en kronan falsk som kom ut 2009 med text sverge 1809 1 kr 2009 finland!
    Skicka svar till rockabillyroy@hotmail.com

Kommentera

Etikettmoln

