Man lever så länge man lär

Bangalore: dag 8

Torsdag och sista dagen här i Bangalore. Sista gången vi åt frukost på Limelight, som all hours-restaurangen heter. Sista gången vi blev serverade av Sanjeev, steward. Well, det där med namnen är svårt som sjutton och vi missade nog de allra flesta. För att inte tala om att jag blandade ihop dem hela tiden. Men Sanjeev var en av ”the good guys”. Han som är snygg men nonchalant heter Arun, tr captain. Prince, H.O.T, gillade vi, dock inte bara för texten på namnbrickan.

Dagens frukost, med frukttallrik och omelett, druvjuice och masala-te:

Sista frukosten

Men det fick ju inte bli för nyttigt, så PLG påminde mig om de stora munkarna:

Chokladmunk

Sista gången vi promenerade till företagsbyn, Embassy Golf Links Business Park.

På bilden nedan skymtar det jag kallar gränsposteringen, d.v.s där man tittar på gåendes passerkort och kollar bilar efter bomber och sånt. På skylten står det ”Photography prohibited”. På högra sidan av vägen, vilket tyvärr inte syns på bilden, var det staplat sandsäckar ovanpå vilka vakten vilade någon sorts dubbelpipigt gevär. Det, mina vänner, kändes inte jättetrevligt att skåda.

Entré till Embassy Golf Links Business Park, Bangalore

Sista gången vi plankade in på kontoret på C-blockets andra våning.

Men det var inte sista gången vi skakade hand med dörrmannen, Shiva Kumar, som verkar jobba både morgon och kväll. Han är ledig ett antal timmar mitt på dagen, fick vi veta där någonstans i början. Och så måndagar. Annars verkar han vara där mest nästan jämt.

Jobb, jobb och snabb lunch på Pyramid food court. Denna gång gick vi på det vegetariska hos Veg by Nature och beställde varsin Chole Kulcha platter, som var riktigt god och inte så särskilt stark heller. Eller är det vanan som börjar sätta in? Men nej, jag tror inte att det går så fort att vänja sig vid het mat, så den var nog ganska mild. Jag kände mig nästan lite hedersindisk.

Chole kulcha platter

Ännu ett veckomöte med Stockholm per telefon. Det är allt lite lustigt att sitta på andra sidan tråden, men… det känns rätt riktigt. Jag har hunnit börja känna mig hemma på Bangalore-kontoret, vilket såklart också underlättas av att jag faktiskt både känner och känner igen ett antal personer utöver dem som jobbar i mitt projekt. Men någon access till lokalerna hann vi visst aldrig få.

Roligast idag var nog att oväntat träffa på Sabrinath som under flera år varit chef för leveransen hos oss i Stockholm. Sverigeanställd indier, som man numera brukar stöta ihop med på citykontoret. Hade ingen aning om att han hade något som helst med Bangalore att göra längre. Han var tydligen bara på snabbvisit och åker hem till Sverige vilken dag om helst. Vår lunchkompis är tydligen också på väg till Stockholm, för ännu en sejour på sex månader. Han åker först på lördag morgon om jag minns rätt och ser fram emot torsdag lunch, då det serveras pannkakor i restaurangen – vi lovade att bjuda igen just på en torsdag vardera.

Medan jag jobbat har jag haft stöd och sällskap av den lokale arkitektens kompis, Ganesha (i detta utförande inte mer än cirka 3 centimeter hög). Han ska skänka visdom och undanröja hinder, efter vad jag förstår.

Ganesh - remover of obstacles, the deva of intellect and wisdom

När arbetsdagen var slut och vi tagit adjö av kollegorna promenerade vi åter igen till hotellet. Och skakade hand med dörrmannen som beklagade att vi ska åka så snart och vi tackade för hans hjälpsamma och vänliga bemötande.

Jag tror förresten att jag har glömt berätta om de indiska myggorna, som bitit oss när vi suttit ute om kvällarna. I början var det PLG som tycktes drabbas av detta och fick stora svullna bett. Nu verkar det mest vara jag som blir utsatt. Kanske, möjligen, kan det ha något att göra med att hon, till skillnad från mig, använt myggmedel. Betten kliar något infernaliskt och klådan verkar kunna blossa upp igen efter flera dagar. Jag är alldeles knölig på armarna samt delar av ben och fötter. Hoppas verkligen att det lugnar ned sig snart och att jag inte blir sjuk eller får någon form av konstiga infektioner eller så. Men det kliiiiar!!

Middag åt vi på puben, och det var väl inte direkt nyttigt och långt ifrån så icke-indiskt som man kunde vänta sig. Här syns friterade lökringar, friterad mozzarella, fyllda potatisskal och så ett par av PLGs vårrullar, som hon tyckte var för starka.

Combo

Nu måste jag packa klart och sova – vi åker från hotellet strax före fem på morgonen. Om cirka så där ungefär tre och en halv timme. Gah.

Jo, just det. När vi skulle checka in blev det väldigt konstigt ett tag för vi hittade inte alls samma platser på flyget från London. Det visade sig till slut att vi faktiskt är inbokade på olika flyg därifrån. Bangalore-London reser vi tillsammans, men jag får nästan 2,5 timmar på egen hand på Heathrow. Jippi. Eller inte. Nåja, hem kommer jag nog i vilket fall som helst.

Någon som råkar befinna sig på Heathrow, terminal 5, mellan sisådär 14 och 16 i morgon fredag och har lust att ta en fika med mig? Trodde inte det, nej.

Jaja. Datorn får stå kvar på bordet – lär väl bli det sista jag packar ned.

Kommentarer till: "Bangalore: dag 8" (3)

  1. snowflake99 sa:

    Jag har också ätit indiskt idag. Mycket gott, men troligen anpassat för svenska smaklökar. Tandoorikyckling, friterad fisk, olika röror.
    Ditt är mer genuin, tänker jag.

  2. Fast i chiliträsket? Det går snabbt att bygga smaklökar för chili. Sedan kan man plötsligt inte äta pannkakor utan att vilja ha åtminstone liiiite hetta i dem. Chili är gott och nyttigt. Myggor däremot… De är nog de enda djur jag dödar utan minsta dåligt samvete. För tillfället är jag jättenöjd över alla vårfåglar som kvittrar i trädgården. De kommer att äta myggor heeela sommaren. Ha! Där fick de små stickande asen.

  3. @Pian: Nej, jag tror inte att jag fastnat i något chiliträsk. Det gick i alla fall utmärkt att äta vanlig mat när jag kom hem igen. Lax, död ko – mums! Men myggbetten fick jag behandla med aloe vera och plåstra. Det ser fortfarande ut som om någon varit elak mot mina underben.

Kommentera

Etikettmoln

