Man lever så länge man lär

Är det något som verkligen känns som målmedveten kampanj så är det DN:s senaste utspel och försök att misskreditera bloggvärlden och vanliga människors engagemang i angelägna politiska frågor kopplade till exv personlig integritet.

Nu handlar det inte om modebloggar längre utan nu har man tvingats erkänna även de amatörpolitiska bloggarnas existens och påverkansmöjligheter. Och givetvis hotar det de gamla drakarnas ställning… Nej, jag vet inte, är inte den sortens analytiker, men det känns för mig som om det snarare är DN som bedriver en kampanj och då undrar jag (och flera andra – jag är säker på att det är många, många fler än dessa som skrivit om det men jag blev förbannad och har inte hunnit läsa fler) i vilket syfte och på vems uppdrag detta görs.

Alltså, ju mer jag funderar, desto mer fundersam blir jag.

Vad handlar allt det här om? Egentligen. Vem är det som kontrollerar och står bakom vidareutvecklandet av den repressiva demokrati vi nu lever i?

Det är inte utan att jag känner mig paranoid i största allmänhet och också allt starkare känner att det måste hända något nu. Snart. Det kommer nog ett inlägg om det också så småningom – åtminstone har jag ett utkast på det temat.

Hm, jag ville länka ”repressiv demokrati” och blev lite villrådig. Var kommer uttrycket ifrån? Jag läste det hos hos Joshua_Tree, men han var ju långt ifrån först. Hittade t.ex också Folkrörelser och protester – Alternativ Stad, som skrev:

Att demokratien ändå hålls vid liv beror på att den lever och frodas i det civila samhället och det är därifrån den kommer att förnyas. Utan nya folkrörelser stannar Sverige!!!

Den representativa demokratin i Sverige utvecklas tyvärr mot repressiv demokrati. Den gör drängtjänst hos europaunionen och storkapitalet och är snarare deras ”medhjälpare” än en folklig motkraft. Kontrasten mot politikens ställning i början av sjuttiotalet är stor. Då trodde man på officiellt håll att det gick ”att välja framtid”. Se utredningen med samma namn (SOU 1972 – 59).

En f.d. minister har uttryckt sig ungefär så här om EU och EMU men det är även en beskrivning av den nuvarande demokratins utveckling: ”Medborgarna ska genom rösthandlingen egentligen inte kunna påverka den ekonomiska politiken annat än marginellt. Demokratins makt ska ”disciplineras”, ekonomin och kapitalet skyddas mot folket. Det är själva idén.”

Visst låter det bekant? Och stämmer rätt väl överens med känslan man får?

Jag säger som Hoola Bandoola Band: vem i hela världen kan man lita på?

och man försöker muta oss med bilder av visionerna
och när prinsar och presidenter
ljuger medvetet i kapp
och när dom som skulle säga sanningen
har börjat ta tillbaka det dom just har sagt

Ref. YouTube, Hoola Bandoola Band – Vem kan man lita på?

Det kanske är bäst att, för tydlighetens skull, påpeka att jag inte har några trust issues vad gäller bloggvärlden för den är så spretig och individuell och man vet ofta vilka de som skriver är liksom vad de har för drivkrafter. Det kallas i de flesta fall helt enkelt personligt engagemang. Det är den där andra världen, den som drivs av drömmar om och hunger efter makt och pengar, som oroar mig.

Kommentera

Etikettmoln

