Man lever så länge man lär

Någon gång igår kväll eller i natt slutade min koppling mellan Spotify och Last.fm fungera. Innan dess hade Last.fm snyggt uppdaterats med listan över vad vi lyssnade på inför gårdagens Priest Feast. Idag… well, låt oss säga att jag hann sitta och lyssna större delen av dagen innan jag insåg att det inte funkade och då testade logga ut/in i Spotify och starta om båda klienterna, vilket gjorde att alla tracks som var uppköade i Spotify försvann så nu får världen aldrig veta att jag lyssnat på Judas Priest. Och fortfarande gör.

Hur som helst, jag bestämde mig för att kolla runt lite och kunde då bland annat konstatera att scrobblingen från iTunes funkar alldeles perfekt. Det är bara Spotify som jäklas, se felmeddelande i Preferences, Last.fm-sektionen:

Status: Unable to contact server (Error 309), # tracks queued

Spotify-bloggen hittade jag en länk till supportforumet, där jag hittade en felrapport på just det här. Att döma av kommentarerna verkar de flesta också vara Mac-användare, så det kan vara bara den plattformen som är berörd. Jag registrerade mig och lade till mig som intressent på ärendet, så jag räknar med att få ett mail när man löser problemet. Under tiden lyssnar jag vidare och håller tummarna för att det förr eller senare kommer att registreras.

Och medan jag skrev detta inlägg har kopplingen precis börjat fungera igen. Men så bra! Jag publicerar ändå inlägget för att det innehåller viss information som både jag och andra kan ha nytta av i framtiden. Man vet aldrig.

Uppdatering: Jag hade nog lite för bråttom där.

Det verkar visserligen funka, men bara fläckvis. Låtar jag spelat för en halvtimme sedan syns, men inget som hänt sedan dess. Kan det vara så att Last.fm-servern har för mycket att göra och inte hinner med riktigt, eller har man helt enkelt infört särskilda besöksrestriktioner?

Last.fm

Så här ser det ut i Spotify-klienten:

Spotify preferences vs Last.fm

Kommentarer till: "Spotify-fnurra på Last.fm-tråden" (2)

  1. Jag har funderat på det här lite och kom fram till att jag hade samma problem när jag först testade det hela. Jag kommer dock inte ihåg om det var på Leoparden eller Fönstret som jag gjorde det… Dock kom alla scrobblar fram till slut :)

  2. @ivve: Ja, det verkar gå igenom ibland, någon gång, lite sporadiskt. Jag tror jag har sett något liknande in fönstersmiljön, men på leoparden har det verkat mer konstant. Det droppar in mail lite då och då med ”+1” från supportforumet, men inga förklaringar eller lösningar har jag sett. I mitt fall försvinner scrobblar för att jag startar om eller loggar ut/in…

Kommentera

Etikettmoln

