Man lever så länge man lär

Släpp alkoholen fri!

Per Sundin, VD för Universal Music AB, säger att det är lösningen på problemet med att 70% av 16-17-åringarna dricker alkohol trots att det inte är tillåtet. Alltså, helt i analogi med att man skulle släppa fildelningen av upphovsrättsskyddad musik fri eftersom en hel ungdomsgeneration ändå fildelar den. Ungefär så.

Bra!

Ja, jag lyssnar på SVT:s liveutsändning av TPB-rättegången. Bitvis.

Kommentarer till: "Släpp alkoholen fri!" (4)

  1. P. Sundin är så fel ute att man blir mörkrädd, han är helt uppenbart en motståndare till all ny teknik och vill återgå till att få sälja plastskivor i butiker…

    ..marknaden utvecklas och plastskivor är ute (sedan 5 år tillbaka, men musikbranchen är slö)..

    det var mina två cent ;D

  2. @Simon: Välkommen! :) Ja, dessvärre hade jag inte möjlighet att lyssna koncentrerat under hela förhöret, men av det jag hörde ordentligt var det en hel del som fick mig att studsa i stolen och morra högt. Jag kommer att lyssna på inspelningen i efterhand, dock – mycket man skulle vilja skriva om. Fast det är väl andra som skrivit om det mesta av det redan, antar jag. Nåväl.

  3. Jäkla tramsargument. Lätt torpederat:

    1) Det finns ingen folklig majoritet för att sänka åldersgränserna för alkohol. Det finns troligtvis en folklig majoritet som är emot Ipred (för att inte tala om FRA-övervakningen).

    2) Vår demokrati står inte och faller med att tonåringar super trots att de inte har åldern inne för att köpa sprit.

    3) Informationseran är till sin natur baserad på informationskopiering. Antingen så lägger vi ned Internet, förbjuder (stora) lagringsmedia generellt, förbjuder kommunikationstekniker som bluetooth etc eller varför inte tvångslagstiftar mot ny teknik generellt…ELLER så ser vi till att ta till oss av den nya tiden förutsättningar och prövningar fullt ut och accepterar att kopiering är en naturlig del av vår tid. Exemplarsframställning och gamla tidens skivbolag jämte dess profitstinna upphovsrättsprofitörer som MAQS etc dumpar vi förslagsvis i Marianergraven.

  4. @TT: Såja, lugn! :) Det där tror jag inte på något sätt var allvarligt menat. Och jag slängde ut just det i ett inlägg för att det var vad jag mindes i den stunden. Han sade mycket annat som var dumt också. Jag ska ta och lyssna igenom ”förhören” ordentligt så snart jag hinner – säker på att där finns massor med guldkorn att finna.

Kommentera

Etikettmoln

