Man lever så länge man lär

Jag visste väl att det förr eller senare skulle dyka upp, SIM-kortet som levererades med HSDPA-kortet jag beställde till min jobbdator för hur länge sedan som helst och som i princip sedan leveransen varit försvunnet. Förlagt någonstans. Vid ett tillfälle dök det upp i en datorväska och jag var så klart smart nog att lägga det på ett bättre och säkrare ställe. Och glömde prompt bort vilket detta ställe var.

Det händer lite för ofta nu för tiden, att jag förlägger saker och inte har en aning om var de befinner sig. Det känns lite som mitt nya jag – den tankspridda och lätt förvirrade professorstypen. Alltså, jag vet att sakerna finns (oftast någonstans i mitt hem), men inte exakt var. Detta gäller t.ex just nu tvättpåsarna, som jag vet mig ha minst två av. De skulle behövas i kväll, men var är de? Ett återfinnande torde vara fullt möjligt, men kräver rotande i byrålådor och garderober.

Eftersom min nya säng anlände idag var det hög tid att röja plats för den i sovrummet. Eller rättare sagt, det borde så klart helst ha gjorts tidigare, men det är ju bättre sent än aldrig. För tillfället står det en rejäl resårbotten och blockerar hälften av hallens åtta garderober, så för att ta sig in i den man vill åt får man skjuta hela ekipaget åt ena eller andra hållet. Det funkar, men blir fort irriterande och dessutom vill jag ju kunna sova i min nya säng inatt.

Lager på lager av kläder och prylar skalades bort och plötsligt stod jag med det saknade SIM-kortet i handen. Heureka! Så… när sängen är installerad ska jag väl vid tillfälle kolla om jag kan förmå jobbdatorn att koppla upp sig via 3G-kortet. Funkar det blir det plötsligt meningsfullt att ta med sig datorn på kundmöten och så kan jag jobba ungefär var som helst, bara det finns 3G-täckning. Smutt.

Medan jag nu (framgångsrikt) sökte tvättpåsarna hittade jag även mitt broderi och alla viktiga papper som rör lägenheten, varav somliga behövs nu när som helst och andra bara snart. Whee!

Kommentarer till: "Ett förlorat SIM-korts återkomst" (6)

  1. Du tänker väl skjuta upp reavinstskatten för lägenheten du sålde? Annars är det hög tid att betala in den.

    Härligt med ny säng!

  2. ja, de där bra ställena är luriga. Ofta är de så bra att man inte minns var de är själv. Fördelen är att sakerna inte kommer bort, nackdelen är att man har ingen aning om var de är ;)

  3. Måste bara säga att det var kul att få träffas igen och jag uppskattar stödet för mitt exjobb. :)

  4. @PiratJanne: Detsamma! Och fler gånger blir det. Jag pratade faktiskt tidigare idag om ditt exjobb med en kollega, som också lovade att bidra. Blogga (och hojta, för säkerhets skull) om det när det blir dags, bara. :)

  5. Wow. Tack! Jag ska hojta till. Det här får mig att fundera på en bloggpost om gemenskapen och viljan att ställa upp bland bloggare och människor online…

    Heh… men visst är det så. Varje gång man lägger nåt på ”ett smart ställe” så glömmer man bort det inom fem minuter och sen tar det evigheter innan man hittar det igen. Bättre då att lägga det på ett ställa där man tittar nästan dagligen eller fråga sig själv: ”om jag förlagt x – var kommer jag leta först efter det?” :)

  6. @PiratJanne (åh, vad jag gillar ditt nick!): If you build it, they’ll come – tänker jag ofta när det gäller att önska eller vilja något. Man måste skapa förutsättningar för det man vill ska hända, alltså. Precis som lobbyn måste hitta nya vägar måste vi berätta om våra behov och önskemål om vi vill att de ska uppfyllas. Jag tror att det ofta är precis så enkelt. Se bara på Roger Wallis lilla oskyldiga kommentar om blommor till frun – undrar om han förstod vad den skulle leda till? :)

    Bra tänkt! Ska försöka komma ihåg det till nästa gång.

    Förresten… den här viljan kom ju faktiskt till offline. Men, det är klart: du hade fått precis samma reaktion (från mig) online.

Kommentera

Etikettmoln

