Man lever så länge man lär

Bilderna nedan är mina och får användas fritt så länge ursprunget anges.

Utanför Stockholms tingsrätt

Emma Christian Engström (pp)Vid tolvtiden infann jag mig utanför tingsrätten, vid Fleminggatan 14, och hittade snart bekanta ansikten i form av Emma och Christian, som undrade om vi hade något spontant att säga i megafonen. Spontant skakade vi på huvudena.

Strax därefter dök de åtalade upp – ja, i alla fall de två jag kände igen från Bambuser-utsändningen från gårdagens presskonferens. I övrigt vet jag inte riktigt vilka det är som fastnat på bilderna – den som vet får gärna upplysa.


Peter Sunde, Gottfrid Svartholm m.fl

En personlig reflektion är att Gottfrid Svartholm såg mindre ut än förväntat och Peter Sunde var mycket längre. Lustigt fenomen. Herrarna såg dock ut att vara vid gott mod och blev nog lite glada över det spontana jublet och applåderna.

Christian fattade megafonen och pratade spontant ur hjärtat. Jag hörde själv inte särskilt mycket av vad han sade, men roligt var det. Som vanligt. Andra som pratade var t.ex piratpartiledaren själv, Rick – när han pratar hörs det bra.

Marcin de Kaminski Sedan fick vi lyssna på Piratbyråns Marcin de Kaminski, som såg mindre ut i verkligheten än under gårdagens presskonferens, och den unge Göteborgs-piraten Stefan Flod. Och så var det Emil Oldenburg (rätta mig om jag har fel!), som förtjänstfullt pratade både före, mellan och efter de övriga.

Det filmades med stora kameror, ibland så närgånget att jag fick rysningar för motivens räkning. Fotograferades och mobilfilmades gjorde det också förstås. Ibland, vid sådana här tillfällen, kan jag inte låta bli att fundera över hur många som är där för att lyssna och delta på riktigt och hur många som är där främst för dokumentera och/eller för att se och synas. Fast spelar det någon roll?

Rick Falkvinge med sina tekniska mackapärer Rick var för övrigt bildmässigt väldigt rolig att se när han stod bredvid, med lilla vita datorn i handen, stora kameran om halsen och mobiltelefonen vid örat. Lätt tekniköverlastad. Och livebloggade gjorde han också med den äran, både inifrån rättssalen och där ute, där jag såg och fotograferade honom. Jag bestämde mig för att inte vara blyg och traskade resolut över för att störa honom med beröm för både det bildvänliga och livebloggandet. Och snäll som jag är valde jag ut en bild där man ser mer av tekniken han bär på än av den blottade magen. Men jag kunde kanske ha talat om vem jag var också. Oh well.

När det började bli dags att lämna den nakne piraten för att få i sig lite lunch, dök även den sköne Calle Rehbinder upp. En trevlig prick som gör sig bra på bild (även om just denna blev spontant obra – jag var frusen och ofokuserad).

Calle Rehbinder Rent allmänt kändes det bra att vara på plats.

Stämningen var god och nog får man väl säga att piratrörelsen slagit an precis rätt ton. För det här är verkligen fars, parodi, humor och stor teater och jag spelar så gärna min minimala statistroll i detta skådespel.

Heja piraterna!

Kommentarer till: "Spontan lunchträff vid tingsrätten" (11)

  1. Jag spanade efter dig på Kulturnytts sändning nyss, men ingen Mia*. Duckade du för kamerorna?
    Bra att det här får så stor uppmärksamhet, hoppas alla orkar hålla humöret uppe för det kommer garanterat att bli en lång historia. Denna rättegång, + troligen två till… Om Gottfrid med skägget låter bli att klippa av det så kommer han att se ut som Gandalf eller Dumbledore lagom till HD. :-)

  2. @snowflake: Nej, jag duckade faktiskt inte alls – stod i frontlinjen större delen av tiden. Antar att jag är för gammal och/eller ful för att få synas i sådana här sammanhang – du vet ju hur vi medelålders kvinnor blir marginaliserade. För att inte säga osynliggjorda. Här har du besviset! ;)

    Ja, det blir en lång historia. Som egentligen redan är överspelad. Det hela är så fånigt, så onödigt och ett jävla slösande med skattepengar.

  3. Mia, jag vet inte om jag sagt det förut eller bara tänkt det (flera gånger), men jag tycker att det är väldigt bra att du är med i Piratpartiet. Nya partier brukar nästan alltid ha en majoritet män, och sänker därmed den kvinnliga representationen när de kommer in i kommunfullmäktige och om de kommer in i riksdagen. De brukar bli grabbiga/gubbiga, och därför är det så viktigt att medelålders kvinnor, unga kvinnor, gamla kvinnor, vackra och fula kvinnor är med redan från början så att man inte missar den dimensionen.

    Nästa gång får du klä dig som en mupp så blir du fotad/filmad. :-)

  4. Mindre än på presskonferensen? Det var det värsta! Jag räcker ju precis ner! :)

  5. @opassande: Oj då! Hm, jag förstår att Ricks kamera undvek mig. ;)

    Men du är ju bara för bra. Alla som hänger på internet fildelar – lysande!

  6. @Marcin: Ja, visst räcker du ned. Och till, inte minst. Bra talat! Jag antar att man i Bambuser-sändning och som stående konferencier har svårt att inte torna upp sig över den sittande panelen och se extra reslig ut. :)

  7. @snowflake: Jo, jag tror att du har nämnt det, men jag känner mig inte manad, är ingen som helst frontfigur. Som du ser här ovan har Emma hittat en filmsnutt där jag definitivt är med – det räcker nog för mig.

  8. snowflake99 sa:

    Jag menar inte att just du behöver fronta, bara att det är viktigt att kvinnor är med. Om inte Emma blivit intervjuad där, så hade det varit lätt att tänka ”en ungdomsgrej” efter intervjun med de unga killarna. Och då behöver man inte bry sig så mycket, för ”det vet man ju hur ungdomar är, och sen växer de ju upp och förstår hur saker egentligen är”. Så tror jag att många tänker.
    Och då blir det ännu en anledning att inte orka bry sig om Fra.

  9. @snowflake: Tacksam för att du inte pekar ut mig i onödan. :)

    Klart det är viktigt, men man kan ju inte tvinga folk att engagera sig. Så vad och hur gör man?

  10. […] ljög alltså inte i lördags då jag (som vanligt utan att presentera mig – jag tror nog helt enkelt inte att jag finns på riktigt, vilket måste åtgärdas för det vet vi […]

Kommentera

Etikettmoln

