Man lever så länge man lär

Eller mitt nya gamla liv, kanske jag skulle säga. Jag viktminskar vidare.

Jag har nog glömt att skriva om det här på bloggen, men jag bestämde mig till slut för att varken gå på stabiliseringsprogrammet, bli motionsmedlem eller lämna Itrim helt och hållet. I stället kör jag ännu ett år med viktminskning.

Enligt kvinnan som driver ”mitt” Itrim-center, och varit min hälsorådgivare under året, är jag en viktig (eller riktig, om man så vill) favoritkund – tydligen har jag utmärkt mig och lämnat ärr för livet i personalens stackars själar. Nej, inte riktigt så – såvitt jag förstår är det bara positivt. Hon, drifterskan, sade att jag berörde henne djupt, första gången vi träffades. Det var ganska precis ett år sedan.

I morse (eftersom jag glömde göra det igår kväll, vilket snarare var natt men det hör inte hit) fyllde jag i den allra sista rutan i den gamla motionsboken (minns inte just nu vad den kallas), där jag nästan hela året fyllt i mina resultat vad gäller förbättringspunkterna. Det gav en särskild tillfredsställelse – tänka sig att det gått ett helt år sedan jag började! I dagsläget ligger jag på ca -18 kg, och det är inte fy skam även om det som sagt finns många kvar. Nu blir det till att vända blad, och till och med börja på en helt ny bok. Jag ser fram emot den nya resan.

Tidigt (redan åtta!) på onsdag morgon är det dags för den första gruppträffen i min nya grupp. Som ni ser utmanar jag mig själv både genom tidiga morgnar och nya människor. Det känns som om jag fixar det. Jag är stark, glad och redo att ta mig an utmaningar. Tror jag. När vi satte upp fem nya punkter ville jag ändå behålla två av mina gamla, så nu har jag sju förbättringspunkter. Ambitiös? Nej, egentligen inte, men de två kändes naturliga och hemmahörande i vardagen.

Lustigt nog börjar jag mitt nya år på exakt samma datum som det gamla. Den 11:e februari. From here on: Nya Livets Dag. Mitt nyår. Som väl får firas med en morot eller två, för från och med nu är det strikt 2+2 som gäller – 2 ersättningar, 2 strikt reglerade protein- och frukt/bär/grönsaksmåltider. Per dag. Det blev lite snett redan i morse eftersom jag tänkt mig att ersätta frukost och mellanmål, men av gammal vana råkade börja dagen med fruktsallad. Men det gör ingenting, för det är ju inga problem att dricka milkshakemiddag ikväll. Jag tror dock att det är en god idé att återinföra matklockan, med stående påminnelser om mattider.

Det kan hända att jag kommer att blogga lite om hur det går.

Whee!

Kommentarer till: "Mitt nya nya liv börjar idag" (15)

  1. Jo, även om man fnissar åt skalmans mat- och sovklocka så är den ju förbenat praktisk när man är lite ”tidsvill” :)

  2. Grattis till det nya livet då! :)

  3. snowflake99 sa:

    Härligt Mia*! Vilken otrolig symbolik också, vad ska du göra 11 februari nästa år? Gifta dig, flytta till New York, bli astronaut…

  4. Hej,

    Jag har precis börjat på itrim och är peppad till 110%.
    Bara det att deras ersättningar inte smakar särskillt gott.
    Skulle vara intressant att veta vad du tycker om dem?

    Mvh
    Jessica

  5. @ivve: Jag hade aldrig klarat mig utan matklockan när jag började på viktminskningsprogrammet – det var enda sättet att fixa regelbundna måltider, med 3-4 timmars mellanrum. Nu har jag bara påminnelse för mellanmålet, vilket faktiskt inte verkar behövas eftersom kroppen säger till. Det är något den lärt sig på det år jag hållit på – att bli hungrig, alltså.

  6. @KaK: Tackar! På ett sätt känns det jobbigt att tänka sig ett helt år med strikta vanor, men då tänker jag på resultatet och så känns det bättre.

  7. @snowflake: Tja, astronaut kanske är att ta i, men en resa till månen kanske kunde vara något – bra idé! ;) Eller så blir det bara en semesterresa till New York. Där har jag ju aldrig varit heller.

  8. @Jessica: Hej och välkommen hit! :)

    Jag kan väl hålla med om att ersättningarna inte är jättegoda. Själv tyckte jag att vanilj, choklad, och tomatsoppa var rätt äckliga. Jordgubbspulvret gick an så länge man fick drycken riktigt kall. Och potatis- och purjolökssoppan var riktigt god bara man saltade den lite. Andra kryddor gör också soppan bättre, men jag tyckte saltet var viktigast.

    Förresten har jag hört ryktas att det är ett antal nya smaker på gång, så det verkar finnas hopp om att få något som smakar bättre. :)

    Går du på den snabba dieten med enbart måltidsersättningar? Jag minns med glädje (och viss saknad) hur kilona rasade så länge jag även skötte träningen. Ja, du ser det ju själv på mina viktstaplar.

  9. Och snart är det 11 februari igen du, fina Mia.

  10. @snowflake: Jag får fira med en för fredagen traditionsenlig bit död ko. :) Och sedan kan det nog faktiskt vara hög tid att börja sitt nya liv igen. Igen. Och igen. Tack för påminnelsen!

    Jag hängde förresten på mig stegräknaren för första gången på väldigt länge här i början på veckan. 5000, 3500… och idag har jag säkert inte gått mer än några hundra steg eftersom jag jobbat hemma, från morgon till kväll. Men jag går åtminstone till och från tåget nu sedan vi bytt kontor så att busshållplatsen inte ligger precis i anslutning till entrén – man blir lat av sånt.

  11. Jo, det verkar ju som att lättjan är det naturliga tillståndet… men det gäller att sträva efter det där andra, aktiviteten. Nu blir jag rastlös och lite småsur och jag rört på mig för lite.

  12. @snowflake: Ja, det är väl så att man får lite mer sproing (=ljudeffekt) i benen när man vant sig vid aktivitet. Sedan att man har ork och mindre att släpa på… well, det underlättar. Jag minns hur jag själv studsade uppför trappor där jag tidigare valt att åka rulltrappa.

    Men det går bra för dig/er?

  13. Ja, det går bra för mig. Stabil nu i cirka fem veckor, äter bra och regelbundet och motionen samma sak. Nu när sambon också börjat blir jag ju extra ordentlig med att inte äta just några kolhydrater.
    Sen är det väldigt roligt att köpa kläder. :-)

  14. @snowflake: Kul att det går bra! :) Köper du en massa kläder och köper du annorlunda nu?

Kommentera

Etikettmoln

