Man lever så länge man lär

Paradoxala insikter

Ju hetare man önskar något, desto mindre är chansen att det händer.
Ju mindre man väntar sig något, desto större är chansen att det händer.

Och då talar vi om positiva saker.

Med negativa saker funkar det annorlunda.

Ju mer du fruktar att något ska hända, desto större risk att det gör det.
Ju mindre du fruktar något, desto mindre är risken att det händer.

Och du hittar aldrig det du söker. I alla fall inte förrän du slutat söka.

Kommentarer till: "Paradoxala insikter" (4)

  1. *hmm* Det låter sant, men tråkigt. Det innebär ju att man måste gå omkring som nåt slags neutrum – helt nollställd.

  2. @KaK: Kanske, på sätt och vis. Men… nej, ändå inte. Nu är det ju inte riktigt så dramatiskt som jag beskrev det och det kan ju dessutom vara så att du är upptagen med att hett eftersträva något, så att du inte ens tänker på (d.v.s förhåller dig neutral till) det där andra – som då är det fantastiska (eller, gud förtjude, trista) som händer.

    Och sedan finns det absolut ingen lag mot att glädjas åt det som är. :) (man behöver bara vara försiktig med att ta ut glädjen eller sorgen i förskott)

    Jag vet inte om det är jag som är negativ, pessimistisk, luttrad etc, men det kändes tydligt att det är ungefär så där som universum funkar. Orden jag brukar använda är väl (cred: Lilla My från 35+) att man ska vänta med öppna händer, vilket för mig innebär att vara förutsättningslös och öppen för vad helst som inträffar. Och tja… det känns faktiskt funkis.

  3. Så sant, så sant… fast jag tror att har man en positiv inställning till sig själv och sina medmänniskor så kommer saker och ting till en. Så önskar jag mig något genom att vara positivt inställd till det så kommer det… förr eller senare…

  4. @Jerry: Alltså, ja, det tror jag också. Rent allmänt, en positiv inställning kan nästan flytta berg.

    En annan sådan där lustig sak är ju att man (tror jag i alla fall) kan ”lägga en beställning” hos universum och sedan glömma bort hela saken. Som jag ser det handlar det väldigt mycket om att man helt enkelt gör klart för sig själv vad det är man önskar – genom att säga det högt eller skriva ned det – bara så att det blir tydligt formulerat. Sedan fixar det sig ofta, utan att man tycker att man fixat det själv. Fast det har man förmodligen. För jag tror ju egentligen inte på några yttre krafter som gud eller universum (som är den term jag brukar använda), utan snarare att man undermedvetet gör jobbet själv.

    Hm, jag borde väl skriva hela inlägg om sådant här egentligen…

Kommentera

Etikettmoln

