Man lever så länge man lär

Ett par av mina svagheter

Jag tog en sväng in till stan igår eftermiddag. Först och främst för att komma ut och få lite luft eftersom jag suttit hemma och jobbat hela dagen. Ursäkten för att ta sig iväg var att kika efter Gotik-boken som Blackwater skrev om.

GOTIK. Arkitektur. Skulptur. Måleri. Damn you, Blackwater! sade jag högt och tydligt när jag äntligen hittade den på Akademibokhandel nummer 2 (Mäster Samuelsgatan) och insåg vilken tegelsten den är. Jösses! Att promenera hem med den i påse kändes inte som ett realistiskt alternativ till att åka kollektivt. Men jag håller med om att 99 kr är billigt för en sådan lunta.

1001 cocktails Och när jag ändå kikade på reahögarna fastnade blicken på en bok som jag inte kunde, eller för den delen ville, motstå. Jag har länge känt att jag behövt en bok med drinkrecept och här fanns precis en sådan till ett humant pris, 129 kr. Inte så mycket att snacka om, alltså. Även den stor och tung, men inte ens i närheten av Gotik-boken.

På vägen mot Sergels Torg övervägde jag att titta in på Systembolaget också, men lämnade det lite åt slumpen – om det var öppet på vägen hem skulle jag (återigen Blackwaterinspirerad) gå in och kolla efter Primátor Premium Dark.

Och öppet var det.

Primátor Premium Lager, Innis & Gunn Island Cask, Krusovice Cerné, Black Chocolate Stout På det bolaget fanns många intressanta och potentiellt goda sorter, men ingen Primátor Premium Dark såvitt jag kunde se. Jag såg bara deras Premium Lager, som säkert också är god (även om jag inte är någon lager-fan utan föredrar ale och stout, d.v.s mörka och mustiga sorter) – den fick följa med hem, den med. Tillsammans med några andra lustiga sorter – klicka på bilden om du vill läsa texten på förpackningarna. Innis & Gunn Island Cask – en öl lagrad på sällsynta ekfat? Brooklyn Black Chocolate Stout – chokladstout? Och så något mer normalt, som vad jag förstår ska vara en Josh-favorit: Krusovice Cerne.

Jag kan verkligen inte motstå frestelser eller tygla min nyfikenhet och upptäckarlusta. Det är egenskaper jag oftast bara är glad för. Så det så.

Fast jag var duktig när jag beställde Piraterna-boken (som visserligen fanns på Akademibokhandeln, men kostade mer än dubbelt så mycket) – det blev bara en ytterligare bok och den stod till och med på listan, Tipping Point.

Bokbeställning - Piraterna, Tipping Point

Förresten skymtar mina extremaste naglar hittills på bokbilderna här ovan – jag har gjort det lite till en grej att det ska synas att bilderna faktiskt är mina. I vissa bilder ser/anar man även fotografen. Det är oftast medvetet och ibland rentav avsiktligt. Men för att naglarna ska synas lite extra bra kommer här ett par bonusbilder – klickbara för den som vill se dem i större format.

Diskoblå naglar Diskoblå naglar Lite speciella, va?

Jag har fortfarande, efter flera dagar, inte bestämt mig för vad jag tycker.

Vad tycker du om min turkosa glitterlack?

Röda silvernaglar Föregående version i rött och silver (från 10/1) känns dock helt okej – kan tänka mig att göra något liknande igen. Eller så tar jag mig i kragen och slutar slösa pengar på nöjen och flärd… för det råder ebb på lönekontot och jag begriper inte varför. Helt klart dags att sätta sig ned och kolla vart pengarna tar vägen.

Kommentarer till: "Ett par av mina svagheter" (13)

  1. blackwater1970 sa:

    Jag sade ju det. Man kan inte bara hänföras av arkitekturen man kan bygga en kropp som Arnold Schwarzenegger med den där boken. Jag vägde den och 3.3 kilo kan den stoltsera med =D

  2. @Blackwater: Jag hörde väl bara inte eftersom jag blev rent chockad. :) Funderar också på var den ska få bo någonstans – passar ju inte riktigt i någon Billy-bokhylla. Och jag vill inte ha fler saker liggande på bord.

    Kikade på några få bilder däri och konstaterade att katedralen i Salisbury är en jag bara måste åka och kolla på i verkliga livet. Men en sådan bok behöver mer tid än bara några snabba ögonkast.

  3. Boken blev ju bra träning för all sprit som du sen ska bära hem och blanda drinkar att bjuda dina vänner på, nest’ce pas?
    Absolut vodka vanilj är en bra grund, har jag lärt mig.
    Naglarna var fina. ;-)

  4. @snowflake: Pah! Sprit har jag väl redan så det räcker – får inte plats med mer, känns det som. Men vaniljvodka har jag ingen alls. Ännu. Har du någon favoritdrink som jag behöver lära mig blanda ihop? :)

    Förresten höll jag på att köpa en bok till dig också, men sådant är ju förskräckligt vanskligt med tanke på vilken jädrans bokmal du är.

    Hm, varför satte du en semikolon-smiley efter naglarna? Det är helt okej att inte tycka om dem, vet du.

  5. snowflake99 sa:

    Jag gillar lite syrligare drinkar, med lime och sånt. Inte för sött. Du är väl likadan, tror jag?
    Jag har alltså missat en bok… snyft. Nej, men du har rätt, det är oerhört vanskligt särskilt i år/förra året, då har jag har väldigt bra koll på utgivningen.
    Semikolon beror på att jag inte såg vilken tangent jag tryckte på, så enkelt var det. :-) Om jag skriver att naglarna är fina så tycker jag det.

  6. @snowflake: Jo, vi är nog lika på drinkfronten. Lime är gott. Då ska jag se vad jag hittar i boken, tills jag får en chans att blanda något åt dig. :)

    Det var en bok som hette Snowflakes som jag var sugen på att köpa. Hade det varit fel?

    Okej, då utgår jag från att du faktiskt tyckte att de var fina. Av någon anledning har jag lite svårt att föreställa mig det. Hm.

  7. snowflake99 sa:

    Mia, min rara ärta, en present kan väl aldrig vara fel? Men jag är så nöjd och glad ändå. :-) Och snart är det Judas Priest.

  8. snowflake99 sa:

    Förresten, Mia, betyder låtarna här längst ner att du lyssnar på Nisse Landgren? Kul!

  9. @snowflake: Yes, det betyder just precis det – Landgren (eller rättare sagt hans Funk Unit) var en av de artister jag saknade hos Ouch!, men det har de nu åtminstone delvis åtgärdat så jag passar på att lyssna konstant och upprepat – man vet ju aldrig hur länge de blir kvar. ;) Faktum är att funk funkar ruggigt bra när jag måste koncentrera mig (skriver fokuskrävande dokument i tjänsten).

    ”I’m a big funk junkie” *trallar*

  10. Jaså, de lägger till låtar hos Ouch! också! Allt hopp är tydligen inte ute, även om jag blev riktigt besviken på att flera barnskivor försvunnit i den senaste rensningen (nej, det är inte jag själv som vill lyssna på dem!).

    Böcker är en bra last, man går inte ens upp i vikt av dem (om man inte tillbringar orimligt mycket tid i läsfåtöljen/soffan/sängen och i värsta fall äter praliner samtidigt som man läser).

    Jag gillar de röda/silvriga naglarna, så länge man matchar dem med klädseln (annars blir det som när jag färgade håret och fick en röd ton i det, det skar sig mot alla färger i min garderob utom svart).

  11. Tegelsten? Låter mer som ett halvt kyrktorn…i gotisk stil så klart. ;)

  12. @TT: Haha, helt sant – jag borde nog ha skrivit bautasten i stället. :)

Kommentera

Etikettmoln

