Man lever så länge man lär

Jaha, där kom det – Ouch! tar bort låtar ur sortimentet.

Some tracks will be restricted from play in certain countries.
/…/
The reason for this is that our agreements contain strict rules as to what tracks can and can’t be played in various countries that we are now capable of implementing. These restrictions are a legacy from when most music was sold on tapes and CDs and they have continued over into streaming music, our hope is that one day restrictions like this will disappear for good.

Det framgår tyvärr inte av inlägget hur många (eller vilka) låtar det handlar om, så det är svårt att göra en riktig bedömning av åtgärdens effekter. Jag menar, är det låtar med Britta Spjut som försvinner lär jag inte lida av det.

Så där av och i princip känns det i alla fall förbaskat trist att man ska behöva (för jag tror ju inte att man gör det direkt frivilligt – folket bakom Ouch! verkar ändå ha hjärtat på rätta stället) begränsa spelmöjligheterna per land. Det känns… bara fel. Kultur ska ju liksom göras mer tillgänglig, inte mindre.

Man skriver även:

Additionally, some of the music that has been delivered to us had been delivered by mistake even though the artist did not want their music to be included in a streaming service.

Där har jag lite mer förståelse, även om jag undrar vilka artister det handlar om och varför de inte vill att deras musik ska tillhandahållas i strömmande form (eller via strömmande tjänst, kanske man ska säga). Hur tänker man när man tackar nej till att spridas via en sådan här (förmodat) populär tjänst?

Spontant, eftersom jag nu råkar vara katastrof- och konspirationsteoretisk och ana mössor på alla ugglor, känns det som första steget till undergången. Jag tyckte redan innan att Ouch! hade lite halvtaskigt sortiment och nu blir det alltså sämre. Men det är väl jag som är negativ, förstås. Låt mig vara det då.

Kommentarer till: "Spotify rensar i sortimentet" (5)

  1. Tyvärr är det väntat. Det är rätt uppenbart att upphovsrättsindustrin står i kontrast till kultur som företeelse, samtidigt som de påstår sig vara för.

  2. De går från väldigt tunt utbud till ett än tunnare, tyvärr. :(
    Tänk om de kunde haft lastFMs låtlista i alla fall :)

  3. […] Närkes Elände (här och här), IDG, NyTeknik,  Mary X Jensen, Beta Alfa, Zac, Nätkoll, Nansen, Mia is a geek, iLove, Signerat […]

  4. Ifpi-klantarnas affärsidé bygger ju alltjämt på maximal kontroll så jag är förvånad att det gick så här långt.

    För övrigt är ju grejen med long tail att det finns en beundrarskara även för Britta Spjut (finns hon?) och nätet möjliggör hennes potentiella fans att hitta henne (och varandra).

  5. […] Närkes Elände (här och här), IDG, NyTeknik,  Mary X Jensen, Beta Alfa, Zac, Nätkoll, Nansen, Mia is a geek, iLove, Signerat Kjellberg. […]

Kommentera

Etikettmoln

