Man lever så länge man lär

En tankfull eller två

Jag träffade en kär vän i helgen och blev väldigt fundersam. Det kändes konstigt. På något sätt fel, skevt – det skavde. Och jag blir inte riktigt klok på var problemet ligger. Om det ens är ett problem. Samtalet flöt inte, saker som sades landade illa. Och det blev kanske en kontrast mellan mig och mig, vilket får mig att undra om jag kanske spelat för mycket av en roll i mötena med denna människa. Eller om personen ifråga bara var mer skruvad än vanligt åt sitt håll och jag åt mitt. Eller kanske det helt enkelt är så att vi växt ifrån varandra. Eller aldrig varit så nära?

Eller att jag inbillar mig alltihopa bara för att blodsockret spökade och allting efter ungefär då blev jättefel och konstigt. Vad var orsak och vad var verkan och vad i helvete handlar det om? PMS är uteslutet, men blodsocker är en definitiv möjlighet eftersom jag nog inte hade ätit särskilt bra och dessutom kände av likaledes oförklarliga reaktioner i fredags, mot en liknande näringsbakgrund. Kan jag ha blivit mer känslig för blodsockersvängningar genom att undvika snabba kolhydrater? Eller av att börja fuska med demsamma? Det sista låter troligare.

Sedan är jag grinig på mig själv för att jag emellanåt är ett så totalt ologiskt pucko, för att inte säga känslomonster. Det stör mig att jag inte alls förstår hur eller varför.

Kommentarer till: "En tankfull eller två" (2)

  1. Kanske är det just så det skall vara, att du inte skall förstå. Det kanske är gott att landa i det… vi måste inte alltid förstå med intellektet…

  2. @Jerry: Absolut. Det finns sådant som talar för att bara acceptera att saker är som de är. Men jag är ett knippe intellekt och har väldigt svårt att förlika mig med min egen ologik. Andras har jag överseende med, dock. Jag behöver lära mig det där med ”andra såsom sig själv” – eller tvärtom. Alltså, ”sig själv såsom andra”, i det här fallet. :)

Kommentera

Etikettmoln

