Man lever så länge man lär

Nyttiga nötter

Jag har suttit och softat i fåtöljen med en tidning jag köpte på ren impuls häromdagen. Den heter PS! och har undertiteln ”Personlig utveckling & psykologi”. Efter att ha läst dryga sextio (av nittoen) sidor kan jag säga att det är ytterst få av dem jag inte läst ord för ord – tidningen är väldigt intressant. Nästan varje artikel ger mig uppslag till blogginlägg, men det går ju inte att blogga om allt så jag får nöja mig med några utkast och glömma resten.

Något som däremot känns görligt att blogga om är det här med nötter. Jag läste precis en artikel om hur nyttiga de är, om hur de innehåller hälsosamma fetter och antioxidanter och är rika på protein och mineraler och jag vet inte vad. Det roade mig en hel del mot bakgrund av ett antal nötdiskussioner jag haft på sistone. Inte minst när det gäller valnötter gick meningarna isär. Jag har en valnötsolja som är jättegod och förespråkar också valnötsbröd. Vilket i sig är konstigt med tanke på att jag inte tycker att valnötter smakar gott.

Nya rön visar dessutom att valnötter innehåller melatonin, ett hormon som reglerar vår sömncykel och förbättrar sömnmönstret. När du äter valnötter stiger nivåerna av melatonin i blodet, och du sover bättre.

Den hög andelen omega-3 i nötter, framför allt valnötter, gör dem också till superföda för hjärnan. Brist på omega-3 kan leda till koncentrationssvårigheter och forskare har sett ett samband mellan depression och omega-3-brist.

Jag tycker nog att artikeln gett mig ytterligare vatten på min valnötskvarn, som främst är skämtsamt menad. I anslutning till artikeln fanns även ett recept på Omega-3-bröd (och jag tycker det är buskul att tidningen skriver ordet med två bindestreck – får man göra så?), som görs på grahamsmjöl, frön, nötter och finhackade aprikoser. Jaja, det innehåller även bikarbonat, filmjölk och sirap. Och lite salt. Det vore skoj att prova för det lät gott.

Det var med nöd och näppe jag avhöll mig från att bli PS!-prenumerant.

Annonser

Kommentarer till: "Nyttiga nötter" (12)

  1. Jag har läst nåt nummer av den där tidningen också för ett bra tag sen och tyckte den verkade rätt bra. Men varför avhålla dig från att prenumerera om du tycker den är bra? Det är väl alltid kul när det kommer nåt i brevlådan. Den riktiga alltså… :)

  2. @KaK: Jag ber att få hänvisa till sista meningen i ett tidigare inlägg. :) Det får bli senare, helt enkelt.

  3. Ja just ja. Jag vet vad du menar utan att ens klicka. :)

  4. @KaK: Bravo! :) Jag ska försöka komma ihåg det, dock.

  5. Jag prenumererade ett tag men slutade när jag tyckte att jag kände igen det mesta, samma tankegångar men olika vinklingar. Valnötter är verkligen både gott och nyttigt. När jag slipper kostrestriktioner ska jag äta många.

  6. snowflake99 sa:

    Valnötsbröd är supergott, som godis nästan.
    Man får skriva omega-3-bröd och liknande, hur ska man annars göra? Sär skriva? Det är nog mest för att det ser ovant ut du reagerar.

  7. @Kb: Minns du hur många veckor det handlade om?

  8. @snowflake: Precis! Eller så minns jag det från Frankrike i alla fall. Jag vet inte hur man skulle skriva, men som Java-hackare skulle jag nog kunna tänka mig ”Omega3-bröd”. Eller helt enkelt döpa om brödet. :D

  9. Runt ett år, kanske?

  10. @Kb: Tack. Det låter då vettigt att, som jag tänkte mig, välja 10 veckor.

  11. Med risk för att vara en riktig dysterkvist och motvallskärring så är ryktet om nötters nyttighet (nöttighet) en smula överdrivet.

    Den stora nackdelen med nötter och vad som ofta glöms bort när omega-3 kommer på tal är att kvoten mellan omega-3 och omega-6 är viktig. Då typisk modern kost innehåller mycket omega-6 är det alltså främst omega-3-källor som har mycket låga omega-6-värden som bör prioriteras. Ser man till nötter generellt så har de ofta höga halter omega-6. Om man nu ska se nötsmaskandet ur ett nyttighetsperspektiv så är det hyfsade förhållanden mellan omega-3/omega-6 i de dyraste nöttyperna, dvs macadamia, pekan och valnöt (om jag inte minns fel).

    Icke att förglömma så härbärgerar nötter ofta en hiskelig massa växtgifter vilket även gäller jordnötter (som egentligen inte är en nöt.

    Vad gäller tokerier som ”omega-3-bröd” så bör man tänka på att omega-3 är en fleromättad fettsyra. Ju mer omättad en fettsyra är desto känsligare är hållbarheten. Detta gäller även stryktåligheten gentemot ljus, värme etc. Att utsätta en fleromättad fettsyra för ugnsvärme är alltså inte alls särskilt lyckat ur ett hälsoperspektiv.

    Vill man någorlunda naturligt få i sig bra omega-3 ska man äta fet fisk (helst inte odlad och absolut inte med hög giftkoncentration) eller animalier som ägg och nötkött under förutsättning att man lyckas få tag i dylika råvaror där djuren de kommer ifrån själva fötts upp på sin artföda. Anlednigen till det senare hänger än en gång ihop med kvoten mellan omega-3/omega-6 som blir fullkomligt strålande i sådana fall.

    Förresten, någon som undrar varför ex hundar kan bli formligen tokiga och nästan fientliga mot konkurrerande hundar när de får köttben? Jag är inte säker men en vild gissning är att evolutionen banat dem ty i märgen finns det nämligen *tada* omega-3 (benmärg var en oerhört viktig näringskälla för i synnerhet nordbor på tiden då vi gick klädda i djurhudar och ett lyckat ragg tarvade träklubba och egen grotta).

  12. @TT: Tack för (som vanligt) tankeväckande information! Det gläder mig att du i alla fall verkar överens med mig om det här med valnötter. :)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Etikettmoln

%d bloggare gillar detta: