Man lever så länge man lär

Mia* om Mindfulness

Vid morgonens frukost nere på fiket läste jag vidare i deras blädderexemplar av tidningen Hälsa, och där hittade jag en artikel om mindfulness som är något jag hört talas om förut. Och som jag tror stenhårt på, d.v.s att det är värt att ta sig an tankegången om man inte redan gjort det. Vad det handlar om är i princip att vara här och nu. Leva i nuet. Enkelt, eller hur?

Enligt Wikipedia handlar mindfulness också om att se saker som de är, och det kan man väl knappast mena är något som skadar. Det här om att se saker som de är får mig att tänka på Leva (vars blogg jag inte hunnit med att läsa på allt för länge) som ofta skriver om just att se världen och människorna som de är. Själv tycker jag ibland att det låter tråkigt, men visst katten måste det vara mycket bättre att leva i verkligheten än i sin egen lilla drömvärld? Jaja.

Några punkter (direkt ur tidningen, det vill säga Hälsa):

  1. Icke-fördömande
    En ökad medvetenhet om dina tankebanor och din förförståelse gör att du får lättare att inte döma dig själv, en situation eller dina medmänniskor.
  2. Tålamod
    Inse att allting har sin tid. Medan du väntar på något kan du, i stället för att stressa upp dig, passa på att känna in din kropp, hur den mår och känns.
  3. Nybörjarsinne
    Genom att hantera dina upplevelser som om det var första gången blir du mer närvarande och uppmärksam. Om du tittar på löven på träden för första gången så ser du dem verkligen. Samma sak när du möter en människa – ett nybörjarsinne ger dig ett helt annat perspektiv.
  4. Tillit
    Ha tillit till processen och låt den ha sin gång, trots att du kanske inte ser frukten av den direkt.
  5. Icke-strävan
    Om du stannar upp där du är har du lättare att komma vidare. Det handlar om att acceptera den situation du är i – du är ju redan i den – och inse att den inte är konstant.
  6. Acceptans
    Hör ihop med icke-strävan. Det handlar inte om att resignera och bli passiv, utan tvärtom, när du är aktivt närvarande där du är, har du lättare att se vartåt du ska gå sedan.
  7. Släpp taget
    Vi människor har en förmåga att klänga oss fast vid saker, men ibland måste vi släppa – vår värld är ju konstant föränderlig.
  8. Humor
    Humor är viktigt! Det är befriande att ha glimten i ögat och inte alltid ta sig själv eller situationer på så stort allvar. Det ger lättsamhet åt livet.

Det här tycker jag är intressant och jag kände spontant att jag ville ge mina personliga reflektioner kring var och en av dessa punkter och eftersom jag ofta skriver alldeles för långt när det handlar om något som engagerar mig bestämde jag mig för att dela upp det på ett inlägg per punkt.

Varmt välkommna att följa min första artikelserie i bloggform!

Jag lovar ingen frekvens, bara att jag ska göra mitt bästa för att lyckas. Att jag ens annonserar en sådan här sak är lite av en utmaning till mig själv, som verkligen blir knollrig (på ett riktigt dåligt sätt) av nästan vad som helst som ens kan tänkas likna press och krav på mig. Även när det är självförvållat (ljuvligt ord som beskriver precis hur det känns!). Blir kul att se hur det går.

Kommentarer till: "Mia* om Mindfulness" (19)

  1. Hmm. ”Mindfulness”? Är inte det där typ zen-buddhism? Eller någonting liknande. Just det där med att leva i nuet, icke-strävan och ta saker som de kommer låter väldigt buddhistiskt.

  2. Vill du läsa nåt bra om det här så rekommenderar jag bokduon

    Vem är det som bestämmer i ditt liv, av Åsa Nilsonne och

    Att leva ett liv, inte vinna ett krig- om acceptans, av Anna Kåver.

    Extremt lättlästa men mycket givande, tycker jag.

    Lycka till, ska bli spännande att följa.

  3. @West: Ja, jag tycker också att det känns buddhistiskt, men eftersom jag inte har värst mycket koll på någon formaliserad religion eller filosofi vet jag inte i vilken utsträckning det stämmer. Jag dock alltid känt att om jag vore religiös var det nog buddhist jag skulle vara, så no worries there. Vad säger du annars om punkterna – känns de riktiga eller helt ute på cykelbana?

  4. Instämmer med vajl om bokrekommendationerna. Vill du låna Nilsonne-Kåvers böcker så finns de i en bokhylla inte så långt från dig!

    Att leva mer i nuet, och inte tänka på/oroa sig för framtiden eller älta det förflutna, är viktigt men inte så lätt.

  5. Jag äger en bok som heter Mindfulness-En Väg Ur Nedstämdhet av Mark Williams, John Teasdale, Zindel Segal och Jon Kabat-Zinn. Kom med en CD för meditation också. Tyvärr orkade jag inte mer än att bläddra i den då ämnet inte riktigt var i sympios med mig. Återigen en påminnelse att kanske gå till bokhyllorna oftare än datorn kanske ;)

  6. @vajl: Tack! :) Jag tänkte skriva först och läsa sedan, så jag lägger tipsen på minnet så länge.

  7. @Nettan: Men så bra! Jag lånar gärna böckerna när jag skrivit färdigt – tyckte det skulle vara kul att ge mina spontana reflektioner innan jag explicit får dem färgade av andra.

    Personligen känner jag ibland att jag kanske borde leva lite mindre precis just i nuet – mitt liv har en tendens att bli för fladdrigt och impulsivt emellanåt. Planlöst. Jag behöver annars lära mig att allt är föränderligt, och därmed är det mesta möjligt. Jag har för lätt att utgå från att saker förblir som de varit. :)

  8. @Blackwater: Kanske något du skulle läsa? :) Jag har också böcker jag aldrig läst, särskilt inom flum-kategorin – var med i en bokklubb som skickade hem böckerna om man inte avbeställde. Borde vetat bättre. Men det finns säkert bra böcker bland dem!

  9. Insåg att jag även köpt Att leva ett liv, inte vinna ett krig- om acceptans, av Anna Kåver under året. Skall upprätta min boklista som jag kom på att kunde vara en bra grej och avverka även den. Tre böcker med titeln Samtal Med Gud samt ett par av Stefan Einhorn också. Kan bli en givande vinter och vår inser jag.

  10. @Blackwater: Ah, Samtal med Gud (i alla fall de första böckerna) tyckte jag var väldigt givande. Nu var det bra länge sedan jag läste dem, men jag har funderat på att göra det om igen.

    Jag har valt ut Jonathan Livingston Seagull, Illusions, Ender’s Game, Pragmatic Version Control, Pragmatic Unit Testing till julläsning – får se hur långt jag hinner. För resan blir det att fortsätta på Ender in Exile. Huru skönt ska det inte bli att kunna bara läsa ett par dagar, utan att behöva känna nätets sug! :D

  11. Oj, här upptäcker jag plötsligt att du länkat till mig – det visar väl att mitt bloggläsande hos andra, inte heller har varit rikigt så aktivt som det brukar vara… ;)

    Vad kul att du tänker fundera kring de här sakerna, det ser jag fram emot! :) Anna Kåvers bok köpte jag för några år sedan, och har läst om ett par gånger – för det jobbiga med insikter som man får genom läsande, ofta liksom inte riktigt stannar kvar i huvudet så som man skulle önska… ;)

    Ja, det blir roligt att följa dina funderingar i de här frågorna! :)

  12. @Leva: Länkar kan man hitta via Googles sökfunktioner, och till och med prenumerera på. Det gör jag. :) (men fråga mig inte hur för det står still i skallen)

    :) Bra böcker behöver man ofta läsa mer än en gång. Och insikter… well, det krävs tid för insikter att förankras.

    Jag hoppas verkligen att jag lyckas med min föresats. Kanske blir det bra, kanske inte. Jag ska prova.

  13. Var håller du hus?

  14. @Blackwater: Hur menar du nu?

  15. Ja du har varit lite osynlig och inte uppdaterat din sida.

  16. @Blackwater: Ah. Jo, du har rätt. Jag åkte norröver över julen och har varit lite allmänt upptagen i övrigt – har massor jag vill skriva, men hinner inte/kan inte fokusera. Trevligt att vara saknad, dock – kanske ska vara borta lite oftare. ;)

  17. Tipsar om den här sidan:
    http://www.mindfulness.nu/index.htm
    Jag har inte hunnit läsa den själv ännu, jag läste om det i en tidning bara.

  18. @KaK: Tackar. Jag har faktiskt varit där och läst lite förut. Verkar vara mest försäljning av kurser det handlar om. En kurs över 8 veckor för 5400 kr är inte jordnötter. För något man förmodligen inte alls behöver lära sig, rent formellt, egentligen. Kanske läge att vika motsvarande timmar för själdstudier inom egen utveckling? Bara fokusera på att läsa och tillämpa mindfulness alltså. Hm.

  19. […] avverka dem. Lustigt nog hörde många “ihop” på något sätt. Mindfulness (som Mia tydligen också skall studera under året) och en bok om Buddhismen använd som psykologi. Den […]

Kommentera

Etikettmoln

