Man lever så länge man lär

Skränigt, Whitesnake!

Skränigt, Whitesnake

Whitesnake
Hovet, Stockholm

2008-12-16 kl. 20:3022:30

Igår kväll (tisdag) var det alltså dags att gå och lyssna på Whitesnake, som spelade på Hovet här i Stockholm. En gammal anrik arena, skulle jag vilja påstå, där jag började springa på hårdrockkonserter 1985, när jag var nyinflyttad i stan. Ja, jag vet att många började tidigare, men hallå… jag är faktiskt uppväxt i Norrbotten och därifrån är det hur långt som helst!

Vi, d.v.s jag, Josh och Drottningen, samlades i närheten av mitt hem, för att det var en gemensam knutpunkt för oss, och besökte kvarterskrogen för att ladda inför konserten genom att inta föda och dricka en öl. Staropramen, i mitt fall. Och så kaffe för att vakna till lite. Jag var trött, och det verkade jag inte vara ensam om. Åldern? Vi åt, drack, betalade och åkte åt Globenområdet till, varefter vi stegade in på Hovet och inte ens blev klappade på – jag hade med andra ord inte alls behövt lämna min fina kamera hemma. Lite surt kändes det, vilket ni förstår när ni ser inläggets första bild – tagen med nallefånen.

Konserten började ganska exakt på utsatt tid, 20:30, och höll också på ganska exakt så länge som var angivet på förhand, d.v.s till 22:30. Nästan så man skulle kunna tro att de gjort showen förut. Och om det hela har Josh redan skrivit så bra – vi var ju där tillsammans och hörde samma urusla ljud och så. Det enda jag kan tillägga till hans skildring är väl mina mer personliga upplevelser och reflektioner.

Det lät skitilla där vi satt, så illa att man ofta inte ens hörde vilken låt som spelades. Och den där gitarronanin i Still of the night var ett riktigt sömnpiller. Det hade möjligen kunnat vara njutbart om ljudet varit bra. Trumsolot var lite roligare och jag roades bland annat av att trummisen var så snabb att trumpinnarna sågs som i en dimma. Coverdales mellansnack var svårt att uppfatta, men av det jag hörde var det mest skit ändå så det gjorde nog inget.

Whitesnake, Hovet, Stockholm 2008-12-16 Låtlistan så som jag minns den – sista låten har jag inte en susning om vad det var. Kände inte ens igen den under konserten, och än mindre på den lilla inspelning jag gjorde med min kära Creative Zen. Man måste ju bara prova för att se om det ens går och… well, det gick, men större delen av inspelningen är olyssningsbar. Det är inte mer än fläckvis man hör så pass mycket nyanser i skränet att man kan känna igen vilken låt det är som spelas. Lite som det faktiskt kändes på riktigt.

Utifrån inspelningen har jag gjort mitt bästa för att skrapa ihop en låtlista. Jag kan så klart ha missat något, framför allt i början – minns inte exakt när jag drog igång spelaren och orkar inte riktigt lyssna igenom allt från början till slut heller. Det låter lite för illa för det, faktiskt.

Anyway, vet du bättre låtbesked än jag – hojta, så uppdaterar jag listan!

  • ??? Best years
  • Fool for your loving (nynnade med och vickade på foten)
  • ??? Can you hear the wind blow
  • Love ain’t no stranger (trallade med lite lagom i refrängen)
  • Lay down your love (lätt att sjunga med i refrängen – riktig hitlåt från senaste plattan)
  • The deeper the love (sjöng refräng med inlevelse)
  • Is this love (sjöng med för full hals och grimaserade för att jag minns så väl hur vi då den kom hatade det smöriga aset till låt)
  • Ain’t gonna cry no more (bara njöt, Josh har rätt i att den är ljuvlig)
  • Ain’t no love in the heart of the city (här sjöng jag med stor inlevelse)
  • Gimme all your love (här med, på lite högre volym)
  • Here I go again (och här fick jag rentav torka en tår eller två – det är bara så jävla mäktigt när hela arenan lyfter, det var som då, där i Solnahallen)
  • Still of the night (jordens drag för det är en sådan otroligt bra låt – fast nu flera timmar lång, med gitarrsolon och jag vet inte vad för annat trams)
  • Soldier of fortune (jag visste att det var den, min Purple-favorit med Coverdale, så snart vi hörde det första akustiska ackordet, och jag var sedan närapå helt ensam på vår läktarsektion om att sjunga med ord för ord, från början till slut – masen intill mig såg lite impad ut, rentav)
  • ??? Burn/Stormbringer/Burn

Min nya vana trogen köpte jag en turné-tshirt, som blev dagens jobb-outfit (och nog tyckte jag att en eller annan kostymnisse tittade lite konstigt, eller var det bara avundsjukt? på mig under dagen) – ser det som en kul grej:

Whitesnake, Good to be bad Tour 2008 (front) Whitesnake, Good to be bad Tour 2008 (back) Lägg särskilt märke till mina extremt röda hårslingor… de syns normalt inte så där bra eftersom det mörkare, lila, vanligen ligger ovanpå och täcker.

Andra som skriver läsvärt om konserten är t.ex Joshua_Tree och Drottningen (som jag ju var där med), Erik Laakso och Kulturbloggen (kolla in filmklippen!).

Kommentarer till: "Skränigt, Whitesnake!" (7)

  1. Best years första låten

    tredje låten can you hear the wind blow

    Sita låten (egentligen två)
    var burn/Stormbringer/burn
    (Coverdales kändaste låter från purple delat med soldier of fortune, och även ”titellåtar” från två av hans tre purple album..

  2. Kan du inte ha en bild på hela dig? Känner ju knappt igen det lilla jag ser men så var det mååånga år sen vi sågs också! Men du har blivit betydligt mera SMALL kan jag se :-)

    Whitesnake är väl mer sambons musiksmak så han är avis här!!

  3. @Lärarinnan: Jag har en massa bilder på hela mig, men som du nog kanske minns är jag inte ett dugg förtjust i att visa upp mig på bild på nätet. Så vill du veta hur jag ser ut nu för tiden får du banne mig komma och hälsa på! :) Jag har ingen aning om hur icke-small jag var då, för så länge sedan, men tror faktiskt inte att jag är mindre nu. I så fall är det nog bara kameran som ljuger.

    Jag minns vad du sade, något om att killar gillar små tjejer så jag som var liten och söt skulle inte ha några problem att träffa någon. Du hade inte alldeles rätt i det. :) Fast det beror kanske på annat.

  4. @Lärarinnan: Sambon rockar uppenbarligen. :D

  5. @Rb: Tack. Jag har uppdaterat listan. :)

  6. Jag var också där. Det var min allra första konsert och jag tyckte att det var helst underbart! Jag hörde sedan att ljudet var piss, men jag märkte inte det för att jag stog längst fram i mitten. Det var bara alla runtomkring som sjöng. Har du märkt att det är tryckfel på t-shirten? (Copenhagen, NET. Ska stå DEN)

  7. @Amanda: Ja, om du stod i mitten längst fram så måste det ha varit en sjuhelsikes stämning! Jag skulle nog mest ha fått panik eftersom jag är ganska kort och därmed nog skulle ha känt mig rätt instängd. Haha, jag som normalt sett är språkfascist och ser alla felskrivningar har inte reagerat – jag har faktiskt inte läst vad som står på tröjan förrän nu. Coolt! ;)

Kommentera

Etikettmoln

