Man lever så länge man lär

Damn, jag gillar inte att göra detta egentligen, men det låter ju som potentiellt bra nyheter för ganska många. Bredbandsbolaget och Spotify (läs: Ouch!) har ett samarbete där man bjuder på vad jag hoppas är reklamfri (fast det faktiskt inte står så skrivet) Spotify fram till påsk (varefter det automatiskt övergår i ett Premium-abonnemang om man inte säger upp det). Saknar du invite och är B2-kund behöver du alltså inte förnedra dig och fjäska för andra.

Jag är själv kund hos B2, så jag anmälde mig vilket säkerligen kommer att resultera i onödiga kostnader – vet ju hur kass jag är på att säga upp saker.

Det slår mig att jag faktiskt har sett något om Spotify när jag loggat in i B2:s användarportal, men det var så långt tillbaka i tiden att jag inte var det minsta intresserad. Sedan dess har jag blivit effektivt hjärntvättad. Så kan det gå.

**** Jag borde väl skriva en mer formell recension, men orkar inte riktigt lägga ned det arbete som krävs och därmed blir det som det blir här. Jag börjar med att nästan exakt citera mig själv från en kommentar under ett annat inlägg.

Den Spotify vi pratar om här är en musiktjänst. Din egen jukebox på nätet, kan man väl säga. Som jag förstått det tillhandahålls musik från de större konsortierna och de flesta användarna låter ganska nöjda. Menar du att du missat allt snack om den?

Själv grämer jag mig lite, i och med din fråga, för att jag är med och sprider säljande snack kring den. Jag gillar inte riktigt det här sättet att sprida en tjänst, med exklusiva invites, som inte nödvändigtvis är jättelätta att få ta i. Jag är väl svensk – du vet, alla ska ha samma chanser och så där.

Anyway. Spotify kör du som en liten klient (finns även för MacOS, vilket så klart gladde mig, men Linuxklienter saknas dessvärre), en sorts musikspelare, i din dator. Klienten har sökfunktioner och du kan skapa spellistor, som du även kan dela med andra. Hm, vad mer? Jag har inte hunnit använda den så mycket, så det finns säkert mer än vad jag känner till men hur avancerat kan det bli?

För användning av Spotify finns några varianter. Antingen betalar man – för abonnemang à 99 kr per månad – eller så får man en invite av någon som redan är användare och inte gjort slut på sina. Är man redan användare kan man även köpa ett dagspass utan reklam. För du får stå ut med lite reklam när det är gratis, om än den inte är särskilt störande.

Hade man kunnat köpa presentkort för kortare tid hade jag här och nu erbjudit dig en provpresent, men 6 månader för 594 kr… well, så mycket är jag inte villig att spendera på främlingar.

Efter att ha använt tjänsten en kort tid, ganska sporadiskt och till och från, i och för sig i en hektisk period som inte lämnat utrymme för seriös utforskning (på det området), tror jag inte att jag kommer att vara intresserad av att betala för att slippa nuvarande rätt diskreta reklam. Spellistor har aldrig intresserat mig, så den biten hoppar jag över. Men min inställning kan ju ändras – inte minst kan jag tänka mig att reklamen kommer att bli mer påträngande med tiden och därmed ge mig ett incitament att börja betala.

Tjänsten funkar bra för provlyssning, men när jag är sugen på att lyssna på musik på riktigt, väljer jag hellre att spela det jag har på hårddisken. Inte minst när jag inte har nätkontakt, eller bara har nätkontakt via min arbets- eller uppdragsgivares nät. Men i de fall jag inte har skivorna, vare sig i cd-hyllan eller på hårddisken… tja, då är det lätt att använda Spotify.

Spotify är klart användbart men saknar ännu funktioner och artister/låtar.

Frågan är om Spotify kommer att göra att jag slutar köpa fysiska skivor. Jag skulle säga att det är högst otroligt, men det beror snarare på att det är andra saker som leder mig från plastbitsinköp. Jag har ju redan tidigare känt att det inte längre är så intressant att köpa musik på plastbit. De senaste gångerna jag tänkt på att handla musik har det känts mer lockande att ladda ned filerna direkt till hårddisken. Det går fortare än att vänta på en fysisk postleverans, och tar ingen plats i hyllorna. Jag tycker dock fortfarande att det digitala formatet är för dyrt – 99 kr för en platta känns rätt löjligt. Där tycker jag att Spotify är oerhört mycket mer prisvärt, så länge man är konstant nätansluten.

This hReview was brought to you partly by the hReview Creator.

Dec 14, 2008 by Mia*

Men det bästa med dagens musiksituation är att ingenting tvingar mig att välja en enda lösning – jag kan fortsätta köpa plastbitar eller övergå till att köpa nedladdning, ladda ned filerna helt gratis via nätverk av fildelare eller lyssna på streamad musik över nätet. Alla vägar är öppna. Det ska bli spännande att se hur min musikkonsumtion kommer att utvecklas framöver.

Jag tar gärna emot tips om funktioner i Spotify jag ännu inte hittat, så om du är användare och mer insatt än jag: vilken funktion bör jag uppmärksamma? Sedan är jag också nyfiken på vad andra tänker kring musikkonsumtion, så…

Hur ser din musikkonsumtion ut idag, och hur ser den ut om ett år?

Kommentarer till: "Spotify, Bredbandsbolaget och jag" (7)

  1. ”man bjuder på vad jag hoppas är reklamfri (fast det faktiskt inte står så skrivet) Spotify fram till påsk (varefter det automatiskt övergår i ett Premium-abonnemang om man inte säger upp det).”

    Man får ett gratiskonto som sedan övergår till ett betalkonto. Det måste sägas upp 30 dagar innan det övergår till premium.

    Å andra sidan, om man nu råkar få betala 99 kr så kan man säga upp det direkt och då övergår det till ett gratiskonto som gäller för evigt. Själv betalar jag för premium och är väldigt nöjd.

    Sedan jag fick Spotify för drygt 2 månader sedan står det för 90% av min musikkonsumtion. Uppskattning av övriga procent är: mp3, 6 %, last.fm radio, 3 % och cd, 1 %. Ja mitt cd-lyssnande har verkligen rasat. Det var visserligen på väg redan tidigare, men nu har det blivit cementerat.

  2. @Ratso: Så det du säger är att det inte är reklamfritt? Jag kan inte minnas att jag hört någon reklam på det här kontot ännu, men å andra sidan har jag inte hunnit lyssna särskilt långa stunder heller. Jag lyssnar en stund via Spotify, blir sugen på att höra något särskilt, söker i Spotify och hittar inte riktigt det jag vill ha, men efterom jag har det på hårddisken nåbart via iTunes, som i sin tur är kopplad mot Last.fm, så blir det de lokala mp3:orna jag väljer. Jag känner mig lätt schizofren, än så länge. Men det är bra att ha alternativ.

  3. Jag förstår egentligen inte varför du väljer Spotify via B2, om du inte besväras av reklamen? Jag tycker som du att den är ganska diskret.

    Jag har inte så mycket musik på min hårddisk, så jag tycker att det är rätt bekvämt att köra musik i Spotify istället för att gå iväg från datorn och hämta en lämplig plastbit…

  4. @Kb: Det förstår inte jag heller, nu när jag insett att jag där tvingas lyssna på just B2s reklam – som stör mycket mer än den andra. :) Men det är ju bara att logga in med rätt konto… Vi kan ju säga som så att jag inte valde Spotify via B2 framför den ”vanliga”, utan bestämde mig för att prova, helt enkelt. Jag inbillade mig att den kanske skulle vara lite bättre.

    Jag tycker att det är helt okej att resa sig upp och gå 1,5 meter för att hämta plastbiten, fast det behövs inte så ofta eftersom jag redan har det mesta av det jag lyssnar på i datorn. :)

    Sedan upptäcker jag hela tiden att det jag vill lyssna på faktiskt inte finns på Spotify. Ännu (hoppas jag). Som t.ex nu när jag ville lyssna på Status Quo:s ”Whatever You Want”-platta… och bara hittade diverse samlingar. Tyvärr har jag den själv bara på vinyl, så där blev det för jobbigt att överföra till datorn.

  5. Har du provat Jamendo än? Har återupptäckt det senaste veckan och jag tycker det är lite av julafton. Grymt bra koncept och bra användarbarhet där man lätt och smidigt gör allt man nu vill göra som lägga till hittad musik till spellistor, favoritmärka artister/album, donera till artisten (90% går till artisten) och…*ta-da-dam*…ladda ned!

  6. @TT: Nej, det har jag inte gjort. Jag är ingen sådan som kastar sig över nya tjänster i onödan, om vi säger så. :) Donera och ladda ned låter mycket bra, åtminstone. Antar att det är ännu ej etablerade artister det handlar om?

    Jag har registrerat mig och lyssnar på metal i detta nu… trevligt. :)

  7. Jag kom på att jag har lite tid kvar på mitt abbonnemang hos Bredbandsbolaget och skaffade mig ett Spotifykonto. Najs! Tips: Marcus Miller- grym basist, Love Jones- bra soundtrack, Cymande- riktig och gammal funk, Brand New Heavies – ny bra souljazzfunk, DAG – TOKBRA FUNK (sök på 635). Det kanske räcker lite på vägen. :)

Kommentera

Etikettmoln

