Man lever så länge man lär

Smått och gott

Ibland vill man bara knappa in en massa småpinnar i historiens myrstack.

Min rätta fotpall kommer på fredag – idag kom jag mig äntligen för att boka in leveransen. SMS:et med information om att den anlänt till varuhuset har legat sedan den 27/11 och det var rena slumpen att jag råkade få syn på det idag när jag bläddrade efter ett annat. Allt händer inte alltid när det borde.

Väninnan som skulle med och lyssna på Alter Bridge på onsdag har hoppat av och jag söker en ersättare. Det blev onödigt kort varsel, men jag sätter mitt hopp till expendlande vännen som råkade höra av sig idag och blev inbjuden. När han ringde förväntade jag mig en förfrågan om sällskap vid intagande av mat och/eller öl, men han förvånade mig genom att faktiskt prata affärer. Och lät riktigt affärsmässig dessutom, vilket roade mig lite. Vi har bara umgåtts rent socialt. Jag håller tummarna och gör vad jag kan för att hjälpa honom. Men om det är någon läsare som är intresserad av att gå på konserten – skriv det i en kommentar och ange fungerande mailadress så vet man aldrig.

Frukosten intogs tillsammans med Frukostsyster – vi hade stämt träff på fiket och köpte med oss fika som sedan intogs hemma i mitt vardagsrum. Vi uppdaterade oss därefter på status i varandras liv och leverne och hade ganska roligt åt hur vi båda tycks ha mött våra spegelbilder. Kanske blir det hon och sonen som hänger med på Whitesnake-konserten i nästa vecka. Jag hoppas på det, men annars gäller samma som i föregående stycke – intresse anmäls i kommentarer till detta inlägg. Det kan ge någon form av utdelning.

Annars vet jag inte… jag lider av sömnbrist och känner mig stressad – har mycket att göra och svårt att fokusera på rätt saker. Det man måste lockar sällan lika mycket som det man vill. Och det jag vill är så klart något helt annat än det där jag måste. Vilket nog ligger i sakens natur, i och för sig.

Fick idag även en Spotify-invite av GP, vilket var välkommet eftersom jag hunnit bli nyfiken på tjänsten och bestämt mig för att prova om chansen gavs, så nu kan jag enkelt lyssna på en jädrans massa musik. Erik Borelius fanns dock inte med, så där är det ännu hårddiskvarianten som gäller. Hah!

Min bokbeställning är visst skickad och borde anlända cirka torsdag.

I övrigt vill jag koppla in den trådlösa nätverksutrustningen, läsa färdigt Ender in Exile (jag har inte läst så värst långt, men ändå hunnit konstatera att Orson Scott Card inte förnekar sig – han skriver underbart underhållande, som så ofta) och en rejäl bunt andra böcker, se mer Dexter plus andra tv-serier, ta tag i den nästan bortglömda Ubuntu-installationen, röja hemmet… Nej, det sista vill jag inte, men behöver. Och så var det det där med att sova. Hell yeah.

Kommentarer till: "Smått och gott" (8)

  1. Jag har också lyckats ta mig in på Spotify. Riktigt trevligt. Det verkar trevligt att läsa mer om Ender också! Däremot avstår jag gärna från hårdrockskonserterna :-)

  2. En ny Ender! Jeebus! Vad mer har jag missat månntro. Är Spotify något att ha?

  3. @LordBored: Ja, det vet så klart inte jag. :) Men håll lite koll på http://hatrack.com så ser du när det händer saker hos Uncle Orson.

    Spotify… tja, så här långt känns det väldigt praktiskt, men förvånansvärt mycket av det jag letat efter har inte funnits. Ge mig tips på några ruggigt bra funkband ska jag kolla efter dem? :)

  4. Vad är en spotify?

  5. @Blackwater: En spotify vet jag inte vad det är, men den Spotify vi pratar om här är en musiktjänst. Din egen jukebox på nätet, kan man väl säga. Som jag förstått det tillhandahålls musik från de större konsortierna och de flesta användarna låter ganska nöjda. Menar du att du missat allt snack om den?

    Själv grämer jag mig lite, i och med din fråga, för att jag är med och sprider säljande snack kring den. Jag gillar inte riktigt det här sättet att sprida en tjänst, med exklusiva invites, som inte nödvändigtvis är jättelätta att få ta i. Jag är väl svensk – du vet, alla ska ha samma chanser och så där.

    Anyway. Spotify kör du som en liten klient (finns även för MacOS, vilket så klart gladde mig, men Linuxklienter saknas dessvärre), en sorts musikspelare, i din dator. Klienten har sökfunktioner och du kan skapa spellistor, som du även kan dela med andra. Hm, vad mer? Jag har inte hunnit använda den så mycket, så det finns säkert mer än vad jag känner till men hur avancerat kan det bli?

    För användning av Spotify finns några varianter. Antingen betalar man – för abonnemang à 99 kr per månad – eller så får man en invite av någon som redan är användare och inte gjort slut på sina. Är man redan användare kan man även köpa ett dagspass utan reklam. För du får stå ut med lite reklam när det är gratis, om än den inte är särskilt störande.

    Hade man kunnat köpa presentkort för kortare tid hade jag här och nu erbjudit dig en provpresent, men 6 månader för 594 kr… well, så mycket är jag inte villig att spendera på främlingar.

    Läs mer om Spotify.

    Damn, jag borde få betalt. Och lära mig att inte vara så jävla generös. Men det är kul. :) Och jo, det var ju det jag skulle säga: lyssnar just nu på Nocturnal Rites, en sökning som gav 104 träffar på låtar (varav nästan alla är med bandet ifråga). Hm, jag har visst lyssnat en del på dem för jag känner igen låtarna. Just nu Awakening – vilket jädrans hitlåt! :) Har du lyssnat på Angra, som Spotify menar är en liknande artist?

  6. Inte så mycket jag kommer på nu så här på rak arm. Men böjer jag den lite så dyker Dag upp. Från Texas, om jag inte har fel, släppte bara två album oj va bra dom är! Det ena heter appartmen #365. Lite osäker på stavningen dock. Sen hette väl det finska bandet Eternal Erection. Ska vi stanna kvar i norden så finns ju skånska Damn! som är förbannat bra.

  7. @LordBored: Thanks. Det får bli dagens lyssningar. :)

    Eternal Erection finns inte på Spotify (did you mean eternal education?), men dem har jag å andra sidan mp3:or på – svänger som sjutton. Dag och Damn! finns och ska lyssnas på, liksom Harry Connick Jrs She. Garvade lite igår när jag sökte på ”funk unit” och Spotify undrade om jag inte möjligen menade ”fuck unit”. :)

  8. […] och därmed blir det som det blir här. Jag börjar med att nästan exakt citera mig själv från en kommentar under ett annat inlägg. Den Spotify vi pratar om här är en musiktjänst. Din egen jukebox på […]

Kommentera

Etikettmoln

