Man lever så länge man lär

Så hittar man till mig

Det är sällan det är särskilt spännande sökningar som leder folk till min blogg. Ja, hit alltså. Det allra vanligaste sökbegreppet är ”mia geek” eller ”mia is a geek”, vilket gör att det känns som om bloggens namn är väl valt. Det är tydligen lätt att komma ihåg och en sökning på namnet leder precis just hit. Som det ska vara.

Igår, vid lunchen, kom vi att prata om bloggar och bloggande (det var säkert jag som drog upp ämnet) och jag upptäckte att det är 40% av det här lunchgänget som bloggar. Och det är den kvinnliga delen av sällskapet. Två av fem, så det är inget stort urval. Den andra tjejen bloggar på kinesiska, för sin familj och sina vänner i hemlandet. Jag hade ingen haft aning om att hon bloggade ens.

Någon frågade efter namnet/adressen på min blogg och jag kände mig först lite obekväm med att svara på frågan, men släppte ändå lite senare ifrån mig ”Mia is a geek” och gav rådet att söka på just den frasen. Jag menar, det är ju inte så att jag skäms över bloggen och jag skriver heller inte elaka saker om mina kollegor. Kanske kan det vara roligt för någon kollega att få en lite annan bild av mig?

Dagens roligaste sökning: hur mäter man bmi om man har mycket mus. Ja, säg det..? Jag antar förstås att man i själva verket ville veta hur man mäter bmi om man har mycket muskler men att inmatningsrutan tog slut. Och det kan jag säga, att man mäter på precis samma sätt som om man har lite muskler. Eller mus. BMI handlar om förhållandet mellan vikt och längd och muskelmängden har inget med saken att göra – mätvärdet förblir detsamma så länge vikt och längd är konstanta. Men med mer muskler blir det i stället mer relevant att titta på fettprocenten.

Jaja, nog om detta.

Kommentarer till: "Så hittar man till mig" (2)

  1. Kul med sökningar. Själv noterade jag att det börjar lacka mot jul ty bland sökningar som hittat till min blogg fanns:

    snön ligger vit på taken tomten kn**lar

    Angående BMI-begreppet så är det inte bara mer relevant att titta på fettprocenten utan förkastligt att inte göra det vid stor muskelmassa. Märkligt nog så tar inte försäkringsbolag och liknande hänsyn till det utan de kör på med det Aftonbladska hälsomåttet BMI. Ett mycket bättre riktmärke i hälsohänseende är midje/höft-kvot. Det mesta tyder på att människor kan ha hög fettprocent men god midje/höft-kvot och ligga bra till hälsomässigt.

  2. @TT: Jag hade också en sökning på ”snön ligger vit på taken”, men så har jag också skrivit ett inlägg med just den titeln. Menar du att folk faktiskt skriver ”kn**lar” när de söker? Tala om att man vant sig vid amerikansk moralism och/eller censur… det heter ”knullar”, för bövelen! :)

    Midjemåttet ska vara mindre än höftmåttet, va? Fast det känns ju inte heller som något bra mått eftersom folk är så olika byggda?

Kommentera

Etikettmoln

