Man lever så länge man lär

Roberto Saviano i Stockholm

Jag blev nästan lite full i skratt när jag såg Aftonbladets rubrik på själva sidan: Dödsdömd av maffian i Stockholm ikväll – den blev väl ändå lite konstig? Sidtiteln var bättre: ”Dödshotade författaren Roberto Saviano besöker Stockholm”.

Faktum är att han kommer att vara i Stockholm i morgon också. I Kulturhuset bjuds det på samtal med den dödshotade författaren (hur kul är det att benämnas så, undrar man – eller vara det, för den delen?) och jag kommer att vara där i gott sällskap. Jag läste på Kulturhusets webbplats att det är utsålt och fullbokat:

Kidnappad yttrandefrihet – om och med Saviano
26 november 2008

UTSÅLT i Hörsalen, men programmet direktsänds i Studio 3 och i Klarabiografen. – I den bästsäljande reportageboken ”Gomorra” skrev Roberto Saviano om den neapolitanska maffian, camorran. Idag lever han under dödshot. I samtal med Kristina Kappelin. Med Arne Ruth, Kerstin Ekman, Bodil Malmsten, Titti Nylander (SR) och Björn Wiman Expressen).

Det här blir spännande, inte minst för att jag inte läst något av Saviano. Ännu.

Kommentarer till: "Roberto Saviano i Stockholm" (7)

  1. I anslutning till litteratur så såg jag på morgon-TV:n hur Salman Rushdie talade sig varm för yttrandefriheten. Grymt bra! Skulle visst vara någon utsändning senare idag med hela utsagan. Hoppas någon lägger ut den någonstans.

  2. @TT: Det hoppas jag också, för det har jag missat. Jag hoppas att du säger till om du ser något.

  3. […] har, som jag skrev tidigare, inte läst Gomorra, men nu i alla fall köpt den och kommer definitivt att göra det. Den […]

  4. SVT 24 28 nov 14.00 Hela utsändningen från Börshuset med Saviano och Rushdie.

    Och Saviano var bra ikväll, och Bodil Malmsten bäst och roligast! En helt suverän kväll!

  5. @Carro: Tack för tipset! Och ja, det var bra – det kändes som om man hade kunnat lyssnat (och titta!) på Saviano mycket länge till. Jag hade också gärna suttit närmare så att jag sett honom bättre. Han tycktes ha väldigt uttrycksfulla ögon. :D

  6. Saviano är alltid bra…när han är med i italiensk tv så sitter t.o.m. pratglada programledare tysta och lyssnar!

    Han har en otrolig karisma

  7. @heaven: Åhå! Det är mycket jag inte vet om denne man, ser jag. Men efter att ha lyssnat på honom live är jag absolut övertygad om att han gör sig bra i tv.

Kommentera

Etikettmoln

